کد مطلب:1199
تاریخ انتشار:11 بهمن 1392 ساعت 17:18
چاپ چاپ

مهردادی مدیرکل محیط زیست مازندران شد

زباله چالش مهم استان مازندران است.

مراسم معارفه مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست مازندران در حالی برگزار شد که تمامی سخنرانان،مخاطرات زیست محیطی استان را جدی ارزیابی و تاکید کردند: محیط زیست از دست رفته مازندران را باید دریابیم.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این مراسم که روز پنجشنبه دهم بهمن ماه در ساری برگزار شد، از خدمات داریوش مقدس - سرپرست محیط زیست مازندران قدردانی و ناصر مهردادی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد. مهردادی پیش از این نیز در سال های 79تا 85 مدیرکل محیط زیست مازندران بود.
مدیران ملی و استانی سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم وضعیت آلودگی هوا، آب شرب، برهم خوردن تعادل بین صید و شکار با زنجیره طبیعت ، آلودگی دریای خزر ، وورد پسماند و فاضلاب شهری و صنعتی به رودخانه ها و آب های زیر زمینی ، تخریب عرصه های طبیعی و جنگلی و زباله استان مازندران را فاجعه بار توصیف کردند.
آنان همچنین بر لزوم انجام وظایف حاکمیتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به استعلام ها و نظارت و ارزیابی زیست محیطی تاکید کردند.
مشارکت سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در حفاظت از محیط زیست مورد تاکید قرار گرفت و تاکید شد که زباله تولیدی توسط مسافران و گردشگران در استان نیز باید ساماندهی شود.
تمام شهرهای ایران در معرض آلودگی زیست‌محیطی
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با اشاره به مشکلاتی که در حوزه محیط زیست در کشور در برنامه پنجم توسعه در کشور رقم خورد گفت: از زمانی که وارد برنامه پنجم توسعه در کشور شدیم روز به روز به تعداد شهرهای آلوده کشور اضافه شد و اگر با این روند پیش برویم همه شهرهای کشور دچار آلودگی می‌شوند.
سید محمد مجابی اظهار داشت: در قانون اساسی در کنار توسعه پایدار نیز بر حفظ محیط زیست تاکید شد و در قانون نیز پیش‌بینی شد روند توسعه باید به گونه‌ای باشد که به محیط زیست آسیبی نرسد.
معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست افزود: حفظ محیط زیست باید به گونه‌ای باشد که نسل‌های بعدی نیز بتوانند از آن استفاده بهینه انجام دهند.
این مقام مسئول تاکید کرد: حفظ محیط زیست تکلیفی است به برای همه از نظر حقوق اساسی وجود دارد.
مجابی علت برخی مشکلات زیست محیطی کشور را نگاه یک‌جانبه به توسعه عنوان کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در کشور برای توسعه فعالیت می‌کردند به زحمات زیادی برای کشور کشیدند ولی در فرایند توسعه به محیط زیست توجه نکردند.
وی گفت: برای حفظ محیط زیست باید وضعیت جنگلها و مراتع به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و فعالیت‌های توسعه‌ای در کنار محیط زیست قرار بگیرد .
مجابی با تاکید بر اینکه در حال حاضر باید تلاش کنیم تا این مسیر اصلاح شود و این درخواست عمومی است، ادامه داد: توسعه حق مردم است ولی ضوابط خاص خودش را دارد.
این مقام مسئول مهم‌ترین برنامه‌‌های که در محیط زیست پیگیری می‌شود را ایجاد دفاتر محیط زیست در ارگان‌های دولتی عنوان کرد و گفت: شورای عالی محیط زیست نیز با دستور رئیس جمهور در کشور راه‌اندازی شده است.
مجابی حفظ نشاط و شادابی کارکنان محیط زیست را از برنامه‌ های جدی محیط زیست اعلام کرد و گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست کمیته بررسی حمایت از محیط‌بانان را فعال کردیم.
وی با اشاره به ممنوعیت جذب نیروی کار در دولت بیان داشت: برای حفظ دغدغه زیست محیطی دولت دستور تبدیل وضعیت 440 نفر از محیط‌بانان را صادر کرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اقتصاد محیط زیست مد نظر رئیس جمهور است، گفت: یکی از مباحثی که به حفظ محیط زیست کمک می‌کند اقتصاد محیط زیست است و توسعه در کشور با حفظ رویکرد محیط زیست در دستور کار دولت قرار دارد.
مجابی به مشکلات پسماند و زباله مازندران اشاره کرد و افزود : یکی از برنامه های سال آینده سازمان سواحل پاک شمال است که نیاز به همکاری استانداری های شمال دارد.
صنایع مازندران آنلاین پالایش می‌شود
زباله چالش مهم استان

بنا بر این گزارش، ناصر مهردادی - مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست مازندران هم در این مراسم پسماند شهری،صنعتی و زباله را مهم ترین دغدغه زیست محیطی استان عنوان کرد و گفت: نظارت بر ارزیابی زیست محیطی، پالایش ، تجهیز و حمایت آزمایشگاه های معتمد زیست محیطی ، آموزش و تنویر افکار عمومی ، اطلاع رسانی و بهره گیری از رسانه های عمومی از برنامه های اداره کل است.
وی با بیان اینکه آلودگی آب ، فرسایش خاک ، چگونگی مصرف انرژی و آلودگی هوا از چالش های جدی محیط زیست است ، افزود : حفاظت جدی تر از مناطق حفاظت شده در استان ضروری است.
مهردادی با بیان اینکه در هشت سال اخیر رتبه حفاظت محیط زیست ایران در جهان از 54 در سال 2005 به 116 در سال 2013 رسیده است ، گفت: امروز مازندران به عنوان حساس ترین و شکننده ترین استان کشور در حوزه زیست محیطی باید با حساسیت بیشتری وظایف حاکمیتی خود را اعمال کند.
بنا بر این گزارش، دایوش مقدس - سرپرست محیط زیست مازندران در این مراسم مهمترین دغدغه استان را پسماند و زباله دانست و گفت: آلودگی زیست محیطی در مازندران روند افزایشی دارد.
وی از افزایش 25درصدی صنایع آلاینده مازندران در سال جاری خبر داد و افزود: اگر واحد های صنعتی به مقوله زیست محیطی توجه نکنند با مشکل جدی آلودگی هوا در استان مواجه خواهیم شد.
مقدس یکی از دیگر مشکلات زیست محیطی مازندران را برهم خوردن تعادل بین صید و شکار و به خطر افتادن تعادل عنوان کرد و بیان داشت : به رغم ممنوعیت شکار ،امسال شکارچیان غیر قانونی فعالیت چشم گیری داشته‌اند.
وی به کشف و ضبط 688 قبضه سلاح مجاز و 62سلاح غیر مجاز در سال جاری در مازندران اشاره کرد و افزود : اگر روند شکار و صید ادامه بیابد ،تعادل زنجیره طبیعی بشدت دچار بحران می شود.
علی احسانی معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران هم در این مراسم به اهمیت حوزه حفاظت محیط زیست در آمایش سر زمینی استان اشاره کرد و گفت:بر اساس آمایش سرزمینی ایجاد صنایع مادر در استان با ملاحظات ویژه ارزیابی زیست محیطی همراه است و استانداری با جدیت از این موضوع حمایت می کند.
وی بر لزوم پالایش زیست محیطی صنایع مادر فعال در استان تاکید کرد و افزود: هر گونه فعالیت صنعتی در استان باید با حساسیت زیست محیطی همراه باشد.
معاون استاندار مازندران حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی این بخش را اولویت سرمایه گذاری و توسعه ای استان معرفی کرد و گفت : امروز مشکلات توسعه پایدار در نوع نگاه به استان نهفته است.
وی به ساخت و ساز ها و موضوع اسکان در مازندران اشاره کرد و افزود : امروز موضوع تغییر کاربری معضل جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
احسانی با اشاره به اینکه خطر پذیری در سرمایه گذاری مازندران بالا است، گفت: یکی از عوامل عقب ماندگی استان را محیط زیست عنوان می کنند در صورتی که ،این نگاه مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1199