کد مطلب:11651
تاریخ انتشار:29 مرداد 1399 ساعت 16:49
چاپ چاپ

نفوذ میکروپلاستیک‌ها به اعضای بدن انسان

کارشناسان در مطالعات جدید به نفوذ میکروپلاستیک‌ها به اعضای بدن انسان پی برده‌اند.

کارشناسان در مطالعات جدید به نفوذ میکروپلاستیک‌ها به اعضای بدن انسان پی برده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، میکروپلاستیک‌ها به تمامی نقاط جهان- اقیانوس ها، خشکی، هوا و ذخایر غذایی - راه پیدا کرده‌اند و اکنون محققان به وجود این ذرات ریز و خرد در بافت ها و اعضای بدن انسان پی برده‌اند.

برآوردها حاکی از آن است که هر ساله حدود ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود و این ترکیبات درحالیکه قابل تجزیه نیستند به ذرات کوچک و کوچکتر موسوم به میکروپلاستیک ها تبدیل می‌شوند.

میکروپلاستیک ها با تاثیرات بسیار منفی بر اکوسیستم دریایی همراه هستند و شواهد فزاینده ای از مضرات آنها برای سلامت انسان وجود دارد.

در این بررسی جدید دو دانشجوی دانشگاه دولتی آریزونا در آمریکا به ارزیابی این موضوع پرداختند که آیا میکروپلاستیک ها در اعضای بدن انسان انباشته شده اند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۸ انجام گرفته بود مشخص شد میکروپلاستیک ها از روده انسان عبور می‌کنند.

این محققان به بررسی نمونه بافت ریه، کبد، کلیه و طحال ۴۷ انسان پرداختند. آنان در هر یک از این نمونه ها ترکیبی از آلودگی پلاستیکی را مشاهده کردند. همچنین بیسفنول A به رغم اثباتِ تاثیر آن در بروز مشکلات جسمی از قبیل بیماری های قلبی عروقی، همچنان در تولید بسته های غذایی استفاده می‌شود و در تمامی ۴۷ نمونه آزمایش شده مشاهده شده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این دو محقق اظهار داشتند: می‌توان مواد و ذرات پلاستیکی را که موجب آلودگی محیط زیست شده اند در تمام نقاط جهان مشاهده کرد و در مدت چند دهه پلاستیک ها که با مزیت فوق العاده شناخته شده بودند اکنون به عنوان تهدیدی جدی در نظر گرفته می‌شوند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11651