کد مطلب:11621
تاریخ انتشار:24 مرداد 1399 ساعت 14:56
چاپ چاپ

آب‌سنگ‌های مرجانی که همدست می‌شوند تا عروس‌دریایی را بخورند

ماهی‌هایی که در میان این آب‌سنگ‌های مرجانی شنا می‌کنند خیال‌شان راحت‌تر از عروس‌های دریایی یا ژله‌ماهی‌هاست

ماهی‌هایی که در میان این آب‌سنگ‌های مرجانی شنا می‌کنند خیال‌شان راحت‌تر از عروس‌های دریایی یا ژله‌ماهی‌هاست

کار گروهی در اوقات فراغت
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، وقتی تصاویری از آب‌سنگ‌های مرجانی در زیر امواج دریا می‌بینیم، آنها به نظر صخره‌های ثابتی می‌رسند اما در حقیقت پولیپ‌هایی هستند که دهان دارند و می‌توانند غذای خود را از آب دریا تأمین کنند. در جای خود ثابت هستند و منتظر می‌مانند تا غذا به طرف آنها بیاید . تا مدت‌ها گمان بر این بود که آب‌سنگ‌های مرجانی فقط موجودات کوچک آبزی را شکار می‌کنند اما پژوهشگران به تازگی دریافتند که چنین نیست.

پروفسور رابرتز می‌گوید: "بعضی مرجان‌ها می‌توانند عروس دریایی یا ژله‌ماهی را شکار کنند، وقتی پولیپ‌ها یا توده‌های مرجانی همدست شوند حتی به عروس‌های دریایی حمله می‌کنند. نوعی از پولیپ‌های مرجانی به رنگ نارنجی روشن به نام شبه‌مرجان یا آسترویدس کالیکولاریس می‌توانند با همکاری همدیگر وعده غذای خیلی بزرگ‌تری شکار کنند".
این خبر خوبی برای عروس دریایی از نوع پلاگیا نوکتیلوکا یا گزندهٔ ارغوانی نیست که طعمهٔ مرجان‌ها می‌شود. این همان نوع عروس‌دریایی است که نیش دردناک آن را بعضی شناگران تجربه کرده‌اند.

پژوهشگران با‌تجربه مدام در حال یادگیری هستند
به نظر پروفسور رابرتز، این کشف نشان می‌دهد که پژوهشگران مدام در حال یادگیری هستند.
او می‌گوید: "تا زمانی که پژوهشگران با تجیهزات غواصی برای دیدن مرجان‌های نارنجی از نزدیک به زیر آب‌های مدیترانه نرفته بودند، ما نمی‌دانستیم که توده‌های مرجانی می‌توانند با همکاری یکدیگر طعمه بزرگی مثل عروس دریایی را شکار کنند".
"بیشتر جانور‌شناسان دریایی فکر می‌کنند مرجان‌ها، عروس‌دریایی نمی‌خورند اما این نتایج جدید نشان می‌دهد که باید چشم و ذهن‌مان را در برابر اکتشافات جدید باز نگه داریم و زمان بیشتری را زیر آب و در تماشای کار طبیعت بگذرانیم!".

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11621