کد مطلب:11533
تاریخ انتشار:8 مرداد 1399 ساعت 09:23
چاپ چاپ

رونق پرورش گل و گیاه در دوران قرنطینه در افغانستان

قدرت الله عطایی، پرورش دهنده گل می‌گوید پرورش گل به "کاهش استرس و خشونت‌های خانوادگی در دوران قرنطینه کمک کرده".

جمرود هدفمند، علاقمند گل و گیاه می‌گوید با گلها وقت می‌گذراند و روی روحیه او تاثیر مثبت داشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در سال‌های اخیرعلاقمندی مردم برای پرورش گل در برخی ولایت‌های افغانستان بیشتر شده است.
مردم گل‌های زینتی را در صحن حویلی (حیاط)، گلخانه‌ها، سالنها و دفترها گذاشته و نگهداری می‌کنند.

تاجران می‌گویند هرچند وضع محدودیت‌های قرنطینه کرونا کار و بار را متاثر کرده است، ولی علاقمندی به پرورش گل و گیاه در دوره قرنطینه کرونا باعث رونق شغل گل‌فروشان شده است.

گل فروشان می‌گویند نگهداری گل حالا به یکی از مشغولیت‌های جذاب خانگی تبدیل شده است.

قدرت الله عطایی به صورت افتخاری به علاقمندان گل و گیاه آموزش‌هایی ارائه می‌کند. او در شهر تالقان به پرورش انواع گل مشهور است. صحن حویلی‌اش به بیش از ۵۰ نوع گل و درختان زینتی تزئین شده است. هوای تازه برخواسته از عطر گل‌های رنگارنگ، فضا را معطر کرده است.

او می‌گوید علاقمندان گل از مناطق دور و نزدیک تالقان هر هفته، به این جا سر می‌زنند، که هم تفریح است و هم پرورش گل را می‌آموزند.

آقای عطایی می‌گوید در دوره محدودیت‌های کرونا که مجبور شد در خانه بماند، تصاویر گل‌های حویلی و معلومات در باره پرورش گل را در شبکه‌های اجتماعی شریک می‌کرد و به رغم محدودیت‌ها، برنامه عملی پرورش گل را برای علاقمندان راه اندازی کرده است، او حالا خیال تجارت گل را در سر دارد.

او گفت "ساختن خاک، نحوه آبیاری، استفاده از نور آفتاب، کوددهی و روش‌های پرورش گل را به علاقمندان آموزش عملی می‌دهم. شماری زیادی می‌آیند، خوش هستند، علاقمندی مردم زیاد شده است."
پخش این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی، توجه بیشتر مردم را به پرورش گل معطوف کرده است.

میرسلیمان حبیب الله شینواری، کارمند یک نهاد غیردولتی در تالقان می‌گوید در اوج محدودیت‌های قرنطینه کرونا به پرورش گل روی آورده است.

او گفت "در دوره قرنطینه در شبکه‌های اجتماعی دیدم که عطایی عکس و معلومات گل پروری را شریک می‌کند، علاقمند شدم، چون آن زمان مصروفیت دیگری نداشتم، آمدم گلدان خریدم، می‌آیم و به راهنمایی‌هایش گوش می‌دهم، بسیار موثر است."

تا چند سال پیش یک فروشگاه گل تازه در تخار وجود نداشت، حالا تنها در شهر تالقان دستکم شش گل‌فروشی است. مشتریان این گل فروشی‌ها هم به گونه چشمگیردر حال افزایش اند.

برات زلمی از ساکنان گاومالی در شرق شهر تالقان صحن حویلی خانه خود و دو محوطه دیگر را برای پرورش گل اختصاص داده است.

در این باغچه گل، صدها نوع بوته گل تازه، درختان زینتی و بته‌ها و گلدان‌های رنگارنگ دیده می‌شوند، که به گفته زلمی قیمت هر یک از آن از ۵۰ افغانی تا ۸ هزار افغانی است.آقای زلمی می‌گوید در گذشته پرورش گل علاقه داشت، ولی حالا پرورش گل برایش به چشمه عایداتی (منبع درآمد) مبدل شده است.

او گفت که در چند سال اخیر علاقمندی مردم بیشتر شده، اگر یک سال دو صد هزار افغانی (۲۶۰۰ دلار) گل بفروشیم، سال دیگر ۴ صدهزار افغانی گل می‌فروشم، سالانه عواید ما ۵۰ درصد افزاییش یافته است."
حالا در صحن حویلی بسیاری از خانه‌ها و ادارات دولتی در تخار گلدان‌های زیبا و درختان زینتی دیده می‌شود و حتی شماری باغچه نیز ساخته‌اند. پرورش گل‌های داخلی در سایه نیز در سالنها، داخل دفترها و خانه‌ها در حال رایج شدن است.

جمروز هدفمند که از علاقمندان تازه‌کار گل است، می‌گوید "پرورش گل تجربه خوبی است، هنگام قرنطینه متوجه شدم، ده گلدان به خانه بردم، حالا دوباره آمدم که گل دیگری هم اگر خوشم بیاید، ببرم. حالا پرورش گل مصروفیت خانگی‌ام است."

مسئولان محلی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند "تا هنوز هیچ رقم صادرات گل از افغانستان به خارج ثبت نشده است." ولی به گفته آنان در چند سال اخیر واردات گل و تخم گلها از خارج رو به افزایش بوده است.
بخش اعظم گل‌ها در گلخانه‌ها نگهداری می‌شوند، ولی لابسن، کاکتوس، انگوربته، عطری، جریبند و چند نوع گلبته دیگر، با داشتن مقاومت زیاد، در هر فصل سال یافت می‌شود و علاقمندان زیادی دارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11533