کد مطلب:11528
تاریخ انتشار:7 مرداد 1399 ساعت 14:38
چاپ چاپ

'سوسک غول‌پیکری' که در کف اقیانوس زندگی می‌کند

اخبار علمی امسال خیلی عجیب و غریببوده است؛ از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا گرفته، تا آفت عظیم ملخ.

اخبار علمی امسال خیلی عجیب و غریببوده است؛ از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا گرفته، تا آفت عظیم ملخ.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حالا اما دانشمندان در اندونزی خبر از کشف یکی از بزرگترین سخت‌پوستانی می‌دهند که در اعماق دریا زندگی می‌کند و به توصیف آن‌ها یک سوسک غول‌پیکر آبی است.

این جانور جدید به راسته جورپایان تعلق دارد، جانورانی بزرگ که بدنی مسطح و سخت دارند، ظاهرشان بسیار شبیه خرخاکی است و در اعماق دریا زندگی می‌کنند.

این جورپای غول‌پیکر در عمق ۹۵۷ تا ۱۲۵۹ متری تنگه سوندا، بین جزایر جاوه و سوماترا، و همچنین در اقیانوس هند کشف شد.

میانگین طول نمونه بالغ این جانور ۳۳ سانتیمتر است. طول گونه‌های دیگر راسته جورپایان بعضا به ۵۰ سانتیمتر نیز می‌رسد.

کنی مارگارتا سیدابالوک، پژوهشگر موسسه علوم اندونزی، می‌گوید "شکی نیست که اندازه این گونه خیلی بزرگ است و در واقع دومین گونه بزرگ جورپا محسوب می‌شود."
تا پیش از این در کل دنیا تنها هفت گونه مختلف جورپای غول‌پیکر کشف شده بود.
این نخستین باری است که این گونه جانوری در آب‌های عمیق اندونزی یافت می‌شود. به گزارش این تیم تحقیقاتی، اینگونه تحقیقات در این منطقه نسبتا نادر است.

کایو راهمادی، رئیس بخش جانورشناسی این موسسه، می‌گوید که این کشف نشان می‌دهد که "تنوع زیستی در اندونزی بسیار زیاد است، اما هنوز به خوبی شناخته نشده است."

غول‌پیکر

به گفته موزه تاریخ طبیعی لندن، نظریه‌های مختلفی برای توضیح بزرگی جورپایان ساکن آب‌های عمیق وجود دارد.

یک نظریه این است که جانورانی که در این عمق زندگی می‌کنند باید اکسیژن بیشتری نیز حمل کنند، برای همین بدنشان بزرگتر می‌شود و پاهایشان هم درازتر.

یک عامل دیگر کمبود شکارچی در آب‌های عمیق است، لذا این جانوران می‌توانند در امنیت رشد کنند و بزرگ شوند.

از طرف دیگر، جورپایان نسبت به سایر سخت‌پوستان، مثل خرچنگ‌ها، گوشت کمتری دارند و به همین خاطر برای شکارچی‌ها چندان اشتهاآور نیستند.

جورپایان در عین حال شاخک‌های بلند و چشمان بزرگی دارند، ویژگی‌هایی که به آن‌ها کمک می‌کنند تا مسیرشان را در زیستگاه تاریک خود پیدا کنند.

اما اگر ظاهر غریب آن‌ها را کنار بگذاریم، موجودات چندان تهدیدآمیزی نیستند.

این جانور در عمل لاشخوری است که در کف اقیانوس دنبال اجساد حیوانات مرده می‌گردد تا از آنها تغذیه کند.

به گفته موزه تاریخ طبیعی لندن، سوخت‌وساز آن‌ها بسیار کند است. حتی گزارش شده است که یک نمونه از این جورپایان غول‌پیکر که در ژاپن نگه‌داری می‌شد بدون خوردن ذره‌ای غذا تا ۵ سال زنده ماند.

این پژوهش یک پروژه مشترک بین موسسه علوم اندونزی، دانشگاه ملی سنگاپور و موزه تاریخ طبیعی سنگاپور بود.

در جریان یک سفر تحقیقاتی دو هفته‌ای در سال ۲۰۱۸، این تیم هزاران جانور را در ۶۳ مکان پژوهشی مختلف شناسایی و جمع‌آوری کرد که شامل چندین گونه جانوری جدید نیز می‌شد.

این تیم دو نمونه از این گونه جدید جورپا را تشریح کرده است: یک نر و یک ماده که به ترتیب ۳۶.۳ سانیتمتر و ۲۹.۸ سانتیمتر طول داشتند.

چهار نمونه نابالغ نیز در آب‌های تنگه سوندا و جنوب جاوه کشف شد، اما خانم سیدابالوک می‌گوید که تشخیص دقیق گونه آن‌ها ممکن نبود، چرا که بعضی از ویژگی‌های معرف هنوز رشد نکرده بود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11528