کد مطلب:11512
تاریخ انتشار:3 مرداد 1399 ساعت 17:09
چاپ چاپ

یخچال‌های طبیعی پرو از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی

"داگ هارلی" فضانورد ناسا اخیرا، یک عکس از یخچال طبیعی منطقه کوردیلرا بلانکا در کشور پرو در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر کرد.

"داگ هارلی" فضانورد ناسا که اخیرا با کپسول دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته است، یک عکس از یخچال طبیعی منطقه کوردیلرا بلانکا در کشور پرو در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
۳۰ ماه مه بود که نخستین پرواز سرنشین‌دار پس از سال ۲۰۱۱ از خاک آمریکا دو فضانورد به نام‌های "باب بنهکن" و "داگ هارلی" را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد. این دو، سوار بر کپسول فضایی "دراگون" و با موشک "فالکون ۹" متعلق به شرکت فضایی خصوصی "اسپیس‌ایکس" به فضا رفتند. ساعاتی پیش "داگ هارلی" تصویری از یخچال طبیعی منطقه کوردیلرا بلانکا در حساب کاربری اینستاگرام خود منتشر کرد.

کوردیلرا بلانکا رشته کوهی در پرو است. این رشته کوه شامل چندین قله به طول ۶ هزار متر(۱۹،۶۹۰ فوت) و ۷۲۲ یخچال طبیعی است. بلندترین کوه پرو "هاسکاران"(Huascarán ) نام دارد و ارتفاع آن شش هزار و ۷۶۸ متر است و در این منطقه قرار دارد.

یخچال طبیعی یا پیریَخ توده‌ای یخ است که بر اثر نیروی گرانش از نواحی بلند کوهستانی یا در نواحی قطبی شمالی و جنوبی زمین، که دارای هوای بسیار سردی هستند، به آرامی جریان پیدا می‌کند. اگر مقداری برف به محکمی در دست فشرده شود، برف به یخ تبدیل می‌شود. این همان رویدادی است که پس از بارش برف، در دره‌های مرتفع کوهستانی رخ می‌دهد. برف در کف دره، بر اثر فشار برف‌های بالایی فشرده و به یخ تبدیل می‌شود. برف‌های زیرین فشرده و محکم‌تر می‌شود و مانند توده‌ای خمیری حرکت می‌کند. به این ترتیب، یخچال طبیعی بوجود می‌آید. یخچال طبیعی به آرامی، حدود ۳ متر در سال، حرکت می‌کند. قدرت فرسایشی یخچال های طبیعی بزرگ، بسیار زیاد است. حرکت آن به سمت پایین دامنه، باعث فرسایش دره به شکل U می‌شود. دره‌ای که در اثر یخچال طبیعی بوجود می‌آید، کف هموار و دیواره‌های عمودی دارد.

کوردیلرا بلانکا در منطقه آنکاش و به موازات دره رودخانه سانتا (Santa River valley) در غرب قرار دارد. برفهای ذوب شده کوردیلرا بلانکا آب بخشی از شمال پرو را در تمام سال تامین می کند.

تا دهه ۱۹۹۰ مجموعاً ۷۲۲ یخچال طبیعی در این رشته کوه شناسایی شده بود که بنابر گفته‌ها مساحت آنها برابر با ۷۲۳.۴ کیلومتر مربع بود. بیشتر آنها در ضلع غربی این رشته کوه بودند ، جایی که ۵۳۰ یخچال با مساحت ۵۰۷.۵ کیلومترمربع وجود داشت و این در حالی بود که در ضلع شرقی ۱۹۲ یخچال طبیعی با مساحت ۲۱۵.۹ کیلومتر مربع وجود داشت. بیشتر یخچال‌های طبیعی ، ۹۱ درصد از کل آنها به عنوان یخچال‌های کوهستانی طبقه بندی می‌شدند زیرا آنها معمولاً کوتاه هستند و دارای دامنه‌های بسیار شیب دار هستند و باقی آنها نیز به عنوان یخچال‌های دره‌ای/ میان کوهی طبقه بندی می‌شدند.

مانند همه یخچال‌های طبیعی رشته‌کوه آند، یخچال‌های طبیعی کوردیلرا بلانکا نیز به دلیل تغییر جهانی آب و هوا دچار آب شدن گشته است. بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای ، در سال ۲۰۰۳، ۴۸۵ یخچال طبیعی با مساحتی حدود ۵۶۹.۶ کیلومترمربع در آنجا باقی مانده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11512