کد مطلب:11497
تاریخ انتشار:30 تیر 1399 ساعت 14:59
چاپ چاپ

شناسایی آفات درختان در کمتر از ۲ ساعت

محققان در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه دستگاه قابل حمل دی.ان.ای شده‌اند که می‌تواند در کمتر از دو ساعت آفات درخت را شناسایی کند.

محققان "دانشگاه بریتیش کلمبیا"(University of British Columbia) در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه دستگاه قابل حمل دی.ان.ای(Portable DNA device) شده‌اند که می‌تواند در کمتر از دو ساعت آفات درخت را شناسایی کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از فیز، بیدهای آسیایی(Asian gypsy moths) از طیف گسترده‌ای از گیاهان و درختان مهم تغذیه می‌کنند. قارچ زنگار کاج سفید تنها در دو سال می‌تواند درختان جوان را از بین ببرد اما نمی‌توان با دیدن نقاط و برجستگی‌ها روی یک درخت یا در قسمت بیرونی آنها را تشخیص داد و تشخیص آن آسان نیست.

اکنون محققان کانادایی یک دستگاه جدید تشخیص سریع دی.ان.ای ایجاد کرده‌اند که می‌تواند بدون استفاده از فرآیندهای پیچیده یا مواد شیمیایی، این آفات و عوامل بیماری زا را در کمتر از دو ساعت شناسایی کند.

پروفسور "ریچارد هاملین"(Richard Hamelin) نویسنده ارشد این مطالعه این سیستم را با همکاری دیگر محققان طراحی کرده است. وی در این باره گفته است: شناسایی سریع آفات برای جلوگیری از آسیب بیشتر به درختان و گیاهان بسیار مهم است و استفاده از این دستگاه‌ها در پارک‌های جنگلی و مزارع ضروری است.

تحقیقات هاملین بر استفاده از ژنومیک برای طراحی روش‌های تشخیص بهتر و نظارت بهتر بر آفات و عوامل بیماری زا که جنگل‌ها را تهدید می‌کنند متمرکز شده است. تقریباً ۲۵ سال است که وی به دنبال آزمایش سریع، دقیق و ارزان دی.ان.ای است که حتی در مکان‌هایی مانند جنگل‌ها بدون اینترنت سریع یا منبع تغذیه ثابت نیز قابل استفاده است.

کار با دستگاهی که وی توسعه داده اینگونه است که نمونه‌های کوچک مانند قسمت‌هایی از برگ‌ها یا شاخه‌ها، یا قطعات بدن حشرات مانند بال‌ها، درون یک لوله ریخته می‌شوند و در یک وسیله کوچک و مجهز به باتری قرار می‌گیرند. سپس دستگاه بررسی می‌کند که آیا این قطعات دی.ان.ای با ماده ژنومی گونه‌های مورد نظر مطابقت دارند یا خیر و سپس سیگنالی تولید می‌کنند که قابل مشاهده در تلفن هوشمند است.

هاملین گفت: با استفاده از این سیستم می‌توان با دقت ۱۰۰ درصدی گفت که آیا قطعات دی.ان.ای با ماده ژنومی گونه‌های مورد نظر مطابقت دارند یا خیر و می‌توانیم آفات و عوامل تهدید کننده گیاهان را شناسایی کنیم.

هاملین افزود: توسط این دستگاه ما می‌توانیم به طور همزمان حداکثر ۹ نمونه از گونه‌های مختلف گیاهان را تجزیه و تحلیل کنیم. این دستگاه فقط ۱.۳ کیلو وزن دارد و افراد می‌توانند آن را به راحتی در کوله پشتی قرار دهند.

روش کار این دستگاه مبتنی بر آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز است. واکنش زنجیره‌ای پلیمراز(Polymerase Chain Reaction) که مخفف آن PCR می‌باشد. واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) تکنیکی در زیست‌شناسی مولکولی است و به منظور تکثیر یک نسخه منفرد یا نسخه‌های کمی از یک قطعه دی.ان.ای با توالی خاص به تعداد هزار یا میلیون‌ها نسخه به کار می‌رود. این تکنیک ابزاری آسان و ارزان قیمت برای تکثیر یک قطعه خاص از دی.ان.ای است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری‌های ژنتیکی، شناسایی مجرمان(در زمینهٔ پزشکی قانونی) و مطالعه عملکرد یک بخش هدف از دی.ان.ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11497