کد مطلب:11478
تاریخ انتشار:24 تیر 1399 ساعت 15:10
چاپ چاپ

تصفیه آب با کمک یک ورقه آلومینیومی!

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند آب آلوده را با کمک ورقه نازکی از آلومینیوم تصفیه کنند.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند آب آلوده را با کمک ورقه نازکی از آلومینیوم تصفیه کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از نیوساینتیست، پژوهشگران "دانشگاه روچستر"(U of R) آمریکا، یک ورقه سیاه رنگ از جنس آلومینیوم ارائه داده‌اند که با کمک لیزر ساخته شده و هنگام تابش خورشید می‌تواند آب را تصفیه کند. این فناوری می‌تواند کمک خوبی برای مناطقی باشد که با خشکسالی مواجه هستند و به آب شیرین تمیز دسترسی ندارند.

"چونلی گو"(Chunlei Guo)، پژوهشگر دانشگاه روچستر و همکارانش، این ورقه آلومینیومی را با استفاده از لیزرهای پالس کوتاه ابداع کرده‌اند. آنها شیارهایی را نیز روی آلومینیوم ایجاد کردند.

روند کار پژوهشگران، به شکل‌گیری یک ورقه سیاه رنگ انجامید که می‌تواند آب را جذب کند. هنگامی که یکی از پایانه‌های ورقه در آب آلوده فرو می‌رود، لایه باریکی از آب را به سمت بالا می‌کشاند تا نور خورشید آن را تبخیر کند و به این صورت، آب تصفیه شود. پژوهشگران با قرار دادن پنل در یک جعبه شیشه‌ای توانستند آب تبخیر شده را جمع‌آوری و از آلودگی‌ها جدا کنند.

این ورقه آلومینیومی به خاطر داشتن توانایی جذب آب، کار خود را بدون توجه به زاویه قرار گرفتن انجام می‌دهد.

پژوهشگران با کمک این فناوری جدید توانستند آب حاوی فلزات سنگین، مواد شوینده و زباله‌های انسانی را تصفیه کنند و آن را به سطحی بهتر از استانداردهای "سازمان جهانی سلامت" (WHO) برسانند.

تصفیه کردن پنج میلی‌لیتر آب در این آزمایش‌، دو ساعت زمان برد. پژوهشگران تصمیم دارند تا این روند را برای تصفیه کردن حجم بیشتری از آب توسعه دهند.

این پژوهش، در مجله "Nature Sustainability" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11478