کد مطلب:11416
تاریخ انتشار:10 تیر 1399 ساعت 11:19
چاپ چاپ

مدیریت پایدار منابع ملی از طرح‌های ارزشمند دولت در جنگل‌های شمال است

علی معصومی: اجرای طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی را از دستاوردهای ارزشمند دولت در جنگل‌های شمال کشور دانست.

مدیرکل دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، اجرای طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی را از دستاوردهای ارزشمند دولت در جنگل‌های شمال کشور دانست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، علی معصومی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی بررسی مسائل و مشکلات موجود در رسیدن به اهداف محوری طرح  ۹ در ۹۹ در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر افزود : امروز این طرح یکی از طرح های محوری این سازمان است  چرا که رویکرد جدید به منابع طبیعی دارد و در فرآیند اجرای آن سعی شده از تجربیات کشورهایی که در این حوزه پیشرو بوده‌اند، استفاده شود.

وی افزود: کاداستر اراضی ملی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، مدیریت بهره‌برداری از مراتع، تشخیص و تعیین حدود ذخیره‌گاه‌های جنگلی، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در سطح عرصه‌های منابع طبیعی، طرح جایگزین ، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری از محصولات فرعی در جنگل‌ها و مراتع از جمله  طرح‌های ۹ گانه در سال ۹۹ است.

معصومی در ادامه اظهارکرد: اگرچه در گذشته اقداماتی در قالب مطالعه در زمینه بهره‌برداری اصولی از جنگل‌های شمال انجام می‌گرفت ولی کمتر به این موضوع پرداخته می‌شد و نظارت‌ها نیز در این حوزه کمرنگ‌تر بود ولی در طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی رویکرد اکوسیستمی است به عبارتی توان جنگل‌های شمال از زوایای مختلف  ارزیابی شده است و مورد مطالعه قرارمی‌گیرد.  

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مدیرکل دفتر جنگلداری معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: نکته مهم‌تر آنکه طرح‌هایی که در گذشته اجرا می‌شد بیشتر جنبه بهره‌برداری داشت منتهی در طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی رویکرد اکوسیستمی دارد یعنی سعی شده تا توان جنگل را به‌طور دقیق مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهیم و بر اساس توان عرصه تصمیماتی برای بهره‌برداری از آن به جز چوب گرفته می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/11416