کد مطلب:1139
تاریخ انتشار:1 بهمن 1392 ساعت 12:14
چاپ چاپ

ابتکار در شورای شهر مطرح کرد ؛

برنامه کاهش آلودگی هوا را با همکاری شهرداری تهران انجام می دهیم/شهرداری پایتخت دستاوردهای خوبی در سطح ملی دارد

در سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به ارایه گزارش عملکرد در حوزه زیست محیطی پرداخت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر از اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ، معضلات مرکز غیر مجاز پرنده فروشی ، زباله های بیمارستانی و گازهای گلخانه ایی سخن گفت .

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛ به نقل از شهرنوشت معصومه ابتکار که پیش از این از اعضای شورای شهر تهران بود با بیان اینکه امروز به خانه خود برگشته ام، گفت: خوشحالم که امروز این توفیق حاصل شد که در خدمت اعضای شورای شهر تهران باشم و گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست را ارایه دهم.
وی افزود: امیدوارم تهران به عنوان شهر داوطلب برای پیوستن به شهرهای به دور از گازهای گلخانه ای معرفی شود.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به مشاغل سبز و دوستدار محیط زیست اظهار داشت: امیدواریم این موضوع نیز در کشور دنبال شود.
ابتکار با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست را نباید مجزا از تحولات اقتصادی، صنعت و توسعه ای ببینیم، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه زیست محیطی مطرح است، ظرفیت اکولوژیک زمین است. به عبارتی باید به این نکته توجه کنیم که اینگونه نیست تا هرچقدر از زمین بهره کشی کنیم باز هم به ما خدمات ارایه دهد.
وی اضافه کرد: تهران در سال 1375 از ظرفیت زیستی اش عبور کرده است یعنی تراکم جمعیتی، آلودگی، میزان بهره برداری از منابع در تهران از ظرفیت اصلی گذشته و عبور کرده است.
ابتکار ادامه داد: یکی از مباحث مهم دیگر بحث اشتغال سبز، کار و فعالیت همراه با محیط زیست است که باید تعریف شود که چگونه به سمت آن برویم.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه شورای شهر و شهرداری تهران دستاوردهای خوبی را در سطح ملی در زمینه پایش فرآورده های غذایی و کشاورزی داشته است، گفت: باید امنیت غذا و کشاورزی جدی گرفته شود و مدیریت شهری این مصوبه را با جدیت ادامه دهد.
ابتکار در ادامه با اشاره به موضوع آب که از مباحث مهم جهانی است، اظهار کرد: موضوع آب در کشور ما شرایط خوبی ندارد و در مورد تهران نیز با وجود آنکه از جاهای مختلف آب وارد آن می شود، اما باید دید که این منابع چقدر پایدار است.
وی با بیان اینکه در آخرین اجلاس توسعه پایدار مباحثی مطرح شد که ما نیز به آن توجه داریم، اذعان داشت: باید دولت ها و پارلمان های محلی با سیاست های به هم پیوسته این موضوعات را دنبال کنند.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه به گزارش یکی از نهادهای آمریکایی درخصوص محیط زیست ایران اشاره و اظهار کرد: متاسفانه حدود 3 تا 4 ماه پیش این گزارش ارایه شد که محیط زیست ایران تهدیدی بزرگتر از دشمنان خارجی است و در واقع محیط زیست ایران بسیار آسیب پذیر است که اگر فکری برای آن نشود با معضل بزرگی روبرو هستیم.
ابتکار اضافه کرد: شاخص ظرفیت زیستی و میزان مصرف منابع زیستی پیش از 3 برابر ظرفیت زیستی کشور است و اگر ما 3 کشور ایران هم داشتیم، باز هم با این روندی که داریم با مشکل مواجه می شویم.
وی تصریح کرد: هم اکنون با این شرایط تنها 25 میلیون یا به عبارتی یک سوم از جمعیت کشور می توانند زندگی کند.
وی با اشاره به اینکه کشور ما در طول 8 سال گذشته 61 پله سقوط داشته است، افزود: در زمینه هایی نظیر آب که بسیار ناپایدار است در مدیریت مصرف انرژی سقوط داشته ایم و گرد و غبار نیز در سال های اخیر به شدت متاثر از این معضل بوده است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ادامه گفت: رد پای اکولوژیک در شهر تهران بسیار از ظرفیت زیستی آن بالاتر است یعنی از الگوی ملی هم بالاتریم.
ابتکار با بیان اینکه 30درصد اقتصاد کشور در تهران متمرکز شده است و همین امر موجب بالا رفتن جمعیت در آن شده است، گفت: سدهای کوهستانی و محصور بودن تهران باعث شده در شب آلاینده ها به طرف مرکز شهر بیایند.
معاون رییس جمهور به موضوع تکمیل فاضلاب تهران اشاره و بیان کرد: به رغم آنکه تحولات خوبی در زمینه تکمیل شبکه فاضلاب تهران انجام شد اما کماکان این موضوع جزو معضلات تهران محسوب می شود که دولت با جدیت اعتبارات تکمیل شبکه فاضلاب را ارایه می دهد.
وی در ادامه گفت: واحدهای صنعتی مستقر در تهران مسایل متعددی دارد که ما در این زمینه برنامه جدی را دنبال می کنیم. 40 درصد از این واحدها تاکنون فاقد سیستم های فاضلاب و پساب هستند که در این زمینه مشکل جدی داریم و این به خصوص در آبکاری ها و مشاغلی که غیر مجاز هستند، مشهود است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به مصوبه ای که شورای شهر در این زمینه داشت، اشاره و تصریح کرد: شورای شهر مصوبه ای برای ساماندهی داشت که پیگیری دقیق آن باید انجام شود.
ابتکار در ادامه در خصوص کیفیت گفت: متاسفانه هوای خوبی نداریم و طبق آمارها تا 24 آذرماه امسال 100 روز هوای ناسالم ثبت شد که البته این رقم در سال گذشته 160 روز بوده است.
وی مهمترین معضل تهران را آلودگی هوا خواند و گفت: بنزن از سال 88 در شهر تهران بسیار بیشتر از حد استاندارد تولید می شد و از مشکلات اصلی تهران بود که خوشبختانه کاهش پیدا کرده و امیدواریم به زودی استاندارد شود.
ابتکار به آزبست اشاره و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم این ماده را از شهرهای کشور حذف کنیم و در خواستم از موسسه استاندارد این است که از واردات لنت های ترمز غیر استاندارد جلوگیری کند.
معاون رییس جمهور اظهار کرد: حمل و نقل عمومی شهر تهران با پیگیری شورا، شهرداری و دولت روبه بهبود است و امیدواریم با وجود مشکلات حاد دولت توجه ویژه ای به حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ به ویژه تهران شود.
ابتکار با بیان اینکه اقدامات خوبی در مدیریت پسماند شهر تهران انجام شده است، گفت: اما هنوز تدرخصوص فکیک زباله از مبدا جای کار هست و ما نیز در این زمینه آماده همکاری با شهرداری تهران هستیم.
وی به معضل پسماندهی بیمارستانی اشاره و تصریح کرد: هنوز این معضل حل نشده و جزو برنامه های ماست .ضمن اینکه با شهرداری همکاری می کنیم تا برنامه های مدیریت پسماند را با جدیت پیگیری کند.
ابتکار اضافه کرد: مراکز غیر مجاز خرید و فروش پرندگان نیز از معضلاتی است که ما این آمادگی را داریم که با شورا و شهرداری تهران همکاری کنیم تا این مراکز تحت نظارت قرار گیرد.
ابتکار ضمن تشکر از شهردار تهران بابت اقداماتی که در ساختمان ها انجام داده است، افزود: برخی می گویند چرا شهر تهران به معضل آلودگی هوا دچار شده و آیا برنامه ای برای کاهش این معضل وجود ندارد، باید گفت، برنامه ها اگر استمرار داشته باشد و دولت ها برنامه ها را دنبال کنند و یک همگرایی پویا و راهبردی وجود داشته باشد، به طور حتم رفع معضل آلودگی هوا امکان پذیر است.
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه برای تهران از سال 79 برنامه داشتیم که مدتی متوقف شد، اظهار داشت: دوباره این برنامه از سر گرفته شده و برای شهر تهران یک برنامه ریزی جدی داریم که امیدواریم برنامه کاهش آلودگی هوا را با همکاری شهرداری تهران انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ما بحث 8 کلان شهر را نهایی خواهیم کرد، گفت: رویکرد یکپارچه در برنامه ریزی و بهره گیری از نظرات مردم، رسانه ها، انجمن های مردم نهاد جز برنامه های ماست و امیدواریم استمرار مصوبات شورای شهر سوم که مصوبات خوبی در بحث محیط زیست را داشته باشیم.


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1139