کد مطلب:1109
تاریخ انتشار:25 دی 1392 ساعت 09:47
چاپ چاپ

ببرهای هندی در چنگال ویروس هاری

ویروس هاری سبب مرگ دست‌کم چهار قلاده ببر و سایر حیوانات در شمال و شرق هند شد.

کارشناسان حیات‌وحش در هند تلاش می‌کنند ببرهای سلطنتی بنگال را از خطر ویروس هاری که اخیرا در بین این گربه‌سانان باشکوه شایع شده، نجات دهند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در پی مثبت اعلام شدن نتایج آزمایش هاری در تعدادی از این گربه‌سانان بزرگ‌جثه، اقدامات حفاظتی برای مراقبت از آنها آغاز شده است.
به گفته کارشناسان، هاری بیماری معمول در سگ‌سانان که اغلب نیز در این حیوانات درمان می‌شود اما می‌تواند برای دیگر گوشتخواران مرگبار باشد.
در سال گذشته میلادی (2013)،‌ ویروس هاری سبب مرگ دست‌کم چهار قلاده ببر و سایر حیوانات در شمال و شرق هند شد که این خبر بدی برای ببرهای وحشی است که از طرف دیگر در حال دست و پنجه نرم کردن با خطرات دیگری نظیر شکار غیرقانونی و تخریب زیستگاه خود مواجه هستند.
«راجش گوپال»، رئیس اداره ملی حفاظت از ببرهای هندی می‌گوید: این کشور در حال حاضر به محض یافتن لاشه ببرها، آنها را تحت آزمایش قرار می‌دهد ضمن اینکه دولت نیز از سوی دیگر برنامه‌های جامع را برای واکسیناسیون سگ‌ها در مقابل ویروس هاری در نظر گرفته است.
گوپال افزود: مطمئنا نمی‌توانیم تک تک سگ‌های کشور را در مقابل ویروس هاری واکسینه کنیم اما در صورتی که تنها 50 درصد از آنها را نیز واکسینه کنیم، موثر خواهد بود.
به گزارش سایت خبری محیط زیست به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان حیات‌وحش در این کشور می‌گویند، موارد ابتلا به هاری در پهنه وسیعی از هند مشاهده شده که نشان می‌دهد این بیماری همچنان در حیات وحش این کشور در حال شیوع است و در این زمینه همچنان نیاز به مطالعات و بازرسی بیشتر است.
اگرچه بیماری هاری در سگ‌ها اغلب درمان می‌شود اما سایر گوشتخواران شامل ببرها، شیرها و پلنگ‌ها تا پیش از تلف شدن به تب، تشنج و جنون مبتلا شده و سپس می‌میرند.
هند در حال حاضر زیستگاه نیمی از کل 3200 قلاده برآورد شده ببرها در جهان است.
«توپسی گوپال»، یک متخصص شیوع بیماری‌های عفونی حیوانات نیز می‌گوید: این یک وضعیت جدی است. یا این ببرها بر اثر خوردن سگ‌های مبتلا به هاری به این بیماری دچار شده‌اند و یا اینکه این ویروس آزادانه در حال شیوع در حیات وحش است.
از سوی دیگر کارشناسان حیات وحش در حال کشف واکسن هاری برای ببرها هستند که تهیه نمونه‌های خونی از این جانور وحشی خود یک چالش جدی محسوب می‌شود.
کارشناسان می‌گویند: برای این کار بودجه بالا و نیروی انسانی زیادی مورد نیاز است و بنابراین در انتظار موافقت دولت هستیم.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1109