کد مطلب:1075
تاریخ انتشار:21 دی 1392 ساعت 10:21
چاپ چاپ

تالاب هامون مغلوب خشکی شد

چالش امنیت بشری ناشی از مسائل محیط زیستی همچون کمبود آب، تخریب اراضی، اقتصاد وابسته زیاد به کربن و انرژی های فسیلی است.

نماینده ارشد سازمان ملل در ایران گفت: هر چند که مساله مواد مخدر برای همه اقوام و کشورها یک مساله امنیت بشری محسوب می شود، ولی آن چیزی که من امروز در سیستان دیدم حتی می تواند تهدید امنیت بشری بزرگتری داشته باشد، چیزی که بر اثر فقدان آب در این منطقه حاکم شده است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،، "گری لوئیز" پس از بازدید از منطقه سیستان و دریاچه هامون طی نشستی خبری در زاهدان، افزود: با ظرفیت‌های سازمان ملل می‌توان بستری مناسب برای مذاکره و همکاری ایران با افغانستان ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه قول می دهم که صدای هامون را در مجامع جهانی منعکس کنم، بیان کرد: چالشی که آینده ایران با آن مواجه است، چالش امنیت بشری ناشی از مسائل محیط زیستی همچون کمبود آب، تخریب اراضی، اقتصاد وابسته زیاد به کربن و انرژی های فسیلی است که مهمترین و بزرگترین آن موضوع آب خواهد بود.
گری لوئیز گفت: موضوع دریاچه هامون را باید از طریق دولت و مردم افغانستان پیگیری کرد، چون هیچ جامعه بیرونی و خارجی برای همیشه در افغانستان نمی ماند و دولت و مردم هستند که طرف حساب می مانند.
نماینده ویژه سازمان ملل گفت: مساله معیشت مردم منطقه به اندازه کافی توسط کشور ایران، افغانستان و جامعه بین الملل درک نشده و به نظر رها شده می آید.
لوئیز بیان کرد: نمی دانم که چرا اینقدر موضوع هامون زمان برده و صداهای مردم شنیده نشده است. شاهد بودیم که برای احیای دریاچه ارومیه فعالیت های زیادی انجام شد، ولی چرا برای احیای تالاب هامون تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.
وی تاکید کرد: به همراه سازمان ملل و دولت ایران بدنبال راه حل‌های فنی هستیم که آب را به تالاب هامون برساند، البته هرچند هم که این مشکل در ایران نیست ولی کارهایی است که می شود آنها را در ایران انجام داد تا حدی که شرایط بهبود یابد.
نماینده سازمان ملل در ادامه افزود: تلاش می‌شود با کمک دولت جمهوری اسلامی ایران، بستر همکاری برای آوردن آب بیشتر به ایران و تالاب هامون ایجاد شود.
لوئیز خاطرنشان کرد: کشور افغانستان در حال حاضر سهم آب بیشتری برداشت می کند و منافعی که از کشاورزی می برد کوتاه مدت است. اگر این برداشت آب و کشاورزی کوتاه مدت به خشک شدن همیشگی هامون منجر شود، با بادهای 120 روزه ای که در منطقه وجود دارد، توفان های گرد و غباری ایجاد می شود و ذرات گرد و غبار را به سمت افغانستان و پاکستان نیز بر می گرداند.
وی افزود: با این فرایند تمامی اراضی کشور افغانستان، زیر شن و غبار ناشی از این خشک شدن قرار می گیرد، چیزی که هم اکنون منطقه سیستان را تحت تاثیر قرار داده است.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/1075