کد مطلب:10364
تاریخ انتشار:31 خرداد 1399 ساعت 09:16
چاپ چاپ

ماهواره‌ها به کمک مدیریت حریق‌های جنگلی ایران می‌آیند

نامدار در پایان با اشاره به اینکه اخیرا سامانه تلفنی ۱۳۹ امور جنگل و مرتع برای دریافت گزارش‌های مردمی آغاز به کرده است.

یک کارشناس سنجش از دور یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ضمن بیان اینکه مرکز کنترل و پایش عرصه‌های منابع طبیعی کشور طی روزهای اخیر راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر در این مرکز برای مدیریت حریق‌های جنگلی و مرتعی از اطلاعات ماهواره‌هایی که از آتش‌سوزی‌های سطح کره زمین عکس‌برداری می‌کنند، استفاده می‌کنیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، محمد نامدار ضمن اشاره به اینکه مرکز کنترل و پایش عرصه‌های منابع طبیعی کشور از حدود دو هفته گذشته راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر به تصاویر دو ماهواره‌ای که از سطح زمین عبور و آتش‌سوزی‌ها را گزارش می‌کنند، دسترسی داریم. از طریق این دو ماهواره حدود چهار دفعه طی یک روز تصاویر آتش‌سوزی‌ها در کشور به دست ما می‌رسد که از طریق انطباق تصاویر با نقشه‌ها می‌توانیم آخرین وضعیت آتش‌سوزی‌ در جنگل‌ها و مراتع را رصد کنیم.

وی با بیان اینکه اگر آتش‌سوزی‌ها در هنگام عبور ماهواره از زمین یا اندکی پیش از آن شروع شده باشند ما با فصله زمانی کمی از وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع مطلع می‌شویم، تصریح کرد: اما اگر آتش‌سوزی‌ پس از عبور ماهواره‌ها و عکس‌برداری از زمین رخ دهد عموما با فاصله زمانی بیشتری (بین ۴ تا ۸ ساعت) از وقوع آتش از طریق تصاویر ماهواره‌ای باخبر می‌شویم.

این کارشناس سنجش از دور یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: ما در یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها به محض مشاهده آتش در عرصه‌های منابع طبیعی موقعیت آن را به استان‌ها گزارش می‌دهیم. علاوه بر این گشت‌های فعالی در منطقه نیز وجود دارد که به پایش منطقه و رصد آتش‌سوزی‌ها می‌پردازند.

نامدار در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال آن هسیتم که به داده‌های تعداد بیشتری از ماهواره‌ها برای دریافت تصاویر آتش‌سوزی دسترسی پیدا کنیم، چنانچه این اتفاق بیفتد تصاویر ماهواره‌ای در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری به دست ما می‌رسد و با سرعت بیشتری از وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع مطلع می‌شویم. در حال حاضر از سیستم‌های ماهواره‌ای جهانی که به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد برای این کار استفاده می‌کنیم اما قصد داریم با همکاری پژوهشکده هوا و فضا این سیستم‌ها را بومی‌سازی کنیم.

این کارشناس یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا باتوجه به شرایط کشور محدودیتی در دسترسی به این تصاویر جهانی ماهواره‌ای داریم یا خیر؟ توضیح داد: نگاه جهان به مسئله آتش‌سوزی در جنگل‌ها این است که اگر نقطه‌ای از جنگل‌ در هرکجای دنیا آسیب ببیند تبعات پیدا و پنهان آن تمام مردم کره زمین را درگیر خواهد کرد از این‌رو برای دسترسی به این تصاویر مشکل خاصی نداریم.

وی با اشاره به اینکه بومی‌سازی این تصاویر ماهواره‌ای نسبت به مدل‌های جهانی دقت بیشتری خواهد داشت، گفت: همکاران ما در پژوهشکده هوا و فضا و شرکت‌های وابسته به آن باتوجه به اقلیم ایران و نوع پوشش گیاهی، مدل‌های بومی را برای آتش‌سوزی طراحی می‌کنند و بر اساس آن‌ها می‌توان مکان دقیق آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها، امکان پیش‌روی آن و ... را مشخص کرد.

این کارشناس سنجش از دور یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه این مدل‌ها که بیشتر برای جنگل‌های شمال کشور طراحی شده  به زودی به سازمان جنگل‌ها تحویل داده می‌شوند، اظهار کرد: هدف ما ارتقای سیستم مانیتورینگ و پایش جنگل‌ها و مراتع در این مرکز است تا در حداقل زمان ممکن نیروها از وقوع حریق باخبر و نسبت به اطفای آن اقدام کنند.

نامدار در پایان با اشاره به اینکه اخیرا سامانه تلفنی ۱۳۹ امور جنگل و مرتع برای دریافت گزارش‌های مردمی آغاز به کرده است، گفت: علاوه بر این نیز شماره ۱۵۰۴ مانند گذشته همچنان آماده دریافت گزارشات مردمی در عرصه‌های منابع طبیعی است، همچنین سایر تجهیزات اطفای حریق و تجهیزات پیش‌بینی آتش مانند پهپاد نیز طی روزهای اخیر تهیه شده است که به تدریج در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/10364