کد مطلب: 9243
  تاریخ انتشار:  1399/03/08 - 12:19


آتش‌ به جان طبیعت بوشهر

۱۰۰ هکتار از عرصه های مرتعی مناطق کوهستانی طعمه حریق شد

در فصل بهار امسال با افزایش دما شاهد آتش سوزی های متعدد و گسترده در سطح مراتع و جنگل های کشور به ویژه در جنوب و جنوب غرب هستیم.

در فصل بهار امسال با افزایش دما شاهد آتش سوزی های متعدد و گسترده در سطح مراتع و جنگل های کشور به ویژه در جنوب و جنوب غرب هستیم. چندین آتش سوزی در مراتع مناطق کوهستانی بوشهر در روزهای اخیر رخ داده که با تلاش فراوان مردم و مسئولین خاموش و کنترل گردیده ولی هنوز خطر وجود دارد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص می گوید: وقوع آتش سوزی های کنترل نشده و گسترده موجب خسارت فراوان به پوشش گیاهی خاک و در نهایت تخریب زیستگاه ها و افزایش سرعت فرسایش خاک و خسارت به طبیعت خواهد شد. بنابراین پیشگیری و مهار آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی بسیار مهم و ضروری است.
فرهاد قلی نژاد همچنین می گوید: علت افزایش و وقوع آتش سوزی ها در روزهای اخیر افزایش دما، خشکی و کاهش رطوبت و خشکیدگی پوشش علفی و مرتعی است که با توجه به بارندگی های مطلوب زمستان و بهار پوشش علفی و مرتعی در مناطق کوهستانی استان بوشهر از وضعیت خوبی برخوردار که خشکیدگی پوشش مذکور موجب افزایش خطر و احتمال آتش سوزی گردیده است.
شعله‌های آتش در استان بوشهر از روز ۲۴ اردیبهشت و از محوطۀ عمارت تاریخی شیرینه در دل کوه بیرمی شروع آغاز شد و باغ‌ اطراف عمارت طعمۀ حریقی شد که چند صد نهال را در این منطقه سوزاند و خاکستر کرد.
جنگل‌های زاگرس نه تنها زیستگاه حیات وحش هستند بلکه نقش زیادی در تأمین و ذخیره آب کشور دارند؛ همچنین ارزش اکولوژیک و خدماتی یک درخت بلوط در زاگرس حدود یک میلیارد تومان برآورد شده است. با وجود این، آتش زاگرس در منطقه خائیز، به دلیل عوامل انسانی آغاز شد و در سایه بی‌توجهی و کمبود اعتبار و امکانات تداوم دارد. بر اساس آخرین گزارش‌ها از سازمان جنگل‌ها در طول هفته گذشته ۱۱۰ فقره آتش‌سوزی در استان‌های جنوبی و زاگرسی به‌ویژه استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان و استان فارس، به وقوع پیوسته و پیش‌بینی می‌شود که با افزایش دمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی، آتش به این زودی از جنگل‌های کشور رخت برنبندد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر معتقد است پیشگیری از آتش سوزی بسیار مهم است و دلیل عمده آتش سوزی‌های اخیر بی احتیاطی استفاده کنندگان از طبیعت است از عموم مردم به ویژه گردشگران، دامداران و جوامع محلی خواهشمند است در هنگام ورود و استفاده از طبیعت از افروختن آتش خودداری و هنگام ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند و در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی مراتب را به ادارات منابع طبیعی و محیط زیست اطلاع رسانی کنند.
در مهار و کنترل آتش سوزی های اخیر در استان بوشهر جوامع محلی و همیاران محیط زیست همکاری بسیار مطلوبی را با مسئولین و محیط بانان و جنگل بانان به عمل آورده اند.
از سویی دیگر غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز خبر داد که ۱۰۰ هکتار از عرصه های مرتعی مناطق کوهستانی دهرود دشتستان طعمه آتش شد.
او نیز تاکید می‌کند که در سال جاری آتش‌سوزی‌های زیادی رخ داده و به دلیل اینکه سال پربارشی داشته و پوشش گیاهی بسیار خوبی ایجاد شده، در صورت رخداد آتش سوزی، خصوصا در ارتفاعات به دلیل دشواری انتقال امکانات مهار آتش بسیار سخت است.
به گفته او این حادثه بزرگ ترین آتش سوزی امسال بود. :«فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۷ مورد آتش سوزی داشته ایم که از این تعداد ۲۲ مورد از آن زیر ۱۰ هکتار بوده و خیلی موارد نیز زیر ۲ یا ۳ هکتار بوده، تعداد آتش‌سوزی ها متاسفانه بسیار زیاد است که چرایی آن نیاز به بررسی های بیشتر دارد.»

گزارش: لیدا ایاز 

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب