کد مطلب: 8172
  تاریخ انتشار:  1399/02/22 - 12:36


جریان‌های اقیانوس، تنوع ژنتیکی موجودات دریایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان دادند که الگوهای جریان اقیانوس می‌توانند بر تنوع ژنتیکی جانوران دریایی تاثیر بگذارند.

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان دادند که الگوهای جریان اقیانوس می‌توانند بر تنوع ژنتیکی جانوران دریایی تاثیر بگذارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از فیز، جهت جریان اقیانوس‌ها می‌تواند جهت "شارش ژن" یا "مهاجرت ژن"(gene flow) را در گونه‌های دریایی تعیین کند اما این موضوع، به ویژگی‌های گونه‌ها بستگی دارد.

پژوهشگران "سیتی کالج نیویورک"(CCNY)، در بررسی جدیدی که روی اسب دریایی و لوله‌ماهی انجام داده‌اند، تاثیر شارش ژن را بر انقراض برخی گونه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

این پژوهش نشان می‌دهد که جریان اقیانوس می‌تواند نقش مهمی در پراکندگی بسیاری از ارگانیسم‌های دریایی داشته باشد. این موضوع می‌تواند به پیش‌بینی ارتباط ژنتیکی در جمعیت گونه مورد نظر و پراکندگی آن کمک کند.

پژوهشگران در این پروژه، از داده‌های "چندریختی تک-نوکلئوتید" یا "اسنیپ"(SNP) استفاده کردند که نوعی تغییر در دنباله DNA است. آنها از این روش برای بررسی این موضوع استفاده کردند که آیا الگوهای جریان اقیانوس، بر شارش ژن اسب دریایی و لوله ماهی موثر است یا خیر. آنها همچنین به بررسی این موضوع پرداختند که آیا می‌توان شارش ژن را با ویژگی‌های مربوط به توانایی پراکندگی و ترجیح سکونتگاه پیش‌بینی کرد یا خیر.

"مایکل هیکرسون"(Michael Hickerson)، سرپرست این پروژه گفت: ما سوابق مربوط به جمعیت‌شناسی این گونه‌ها و برآوردهای مبتنی بر مدل را مورد بررسی قرار دادیم که نشان می‌دهند جهت‌گیری شارش ژن، مطابق با داده‌های مربوط به جریان اقیانوس است. در هر حال، تاثیر جریان‌های اقیانوس بر این الگو، تا حدود زیادی به ویژگی‌های گونه مورد نظر بستگی دارد.

وی افزود: این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه ادغام استنباط ژنومی جمعیت گونه مورد نظر با داده‌های مربوط به جریان اقیانوس، می‌تواند به توضیح الگوهای ساختار جمعیت و تنوع در اکوسیستم های دریایی کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Proceedings of the Royal Society B" به چاپ رسید.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی