کد مطلب: 720
  تاریخ انتشار:  1392/08/20 - 14:10


ابتکار خبر داد: 45 تالاب کشور در معرض بحران / توقف راهسازی در جنگل ابر

عملکرد جهانی محیط زیست ایران در 10 سال اخیر 63 رتبه جهانی سقوط کرده است.
download معصومه ابتکار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون در کشور45 تالاب در معرض بحران قرار دارند که در بخشی از آنها برداشت بی رویه آب باعث نادیده گرفته شدن حقابه تالاب شده است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار – معاون رییس جمهوری در نشست خبری در سالن غدیر استانداری سمنان، افزود: در شورای عالی حفاظت از محیط زیست توجه به مدیریت منابع آب، تالاب‌ها و رودخانه‌ها مورد توجه جدی است.

شورای عالی آب 18 راهکار جهت احیای دریاچه ارومیه داده که باید وارد مرحله عملیاتی شود.

وی در مورد آخرین وضعیت قضایی و حقوقی محیط بانان کشور نیز اظهارکرد: در این مورد تدابیر مؤثری اندیشیده شده و در مورد 6 نفر از محیط بانان محکوم به اعدام تلاش می شود تا مشکل آنها حل شود، ولی این مساله هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.
معاون رییس جمهور درباره آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: مسئولیت تأمین منابع آب برعهده وزارت نیروست و شورای عالی آب 18 راهکار جهت احیای دریاچه ارومیه داده که باید وارد مرحله عملیاتی شود.

به منظور جلوگیری از آلودگی یک شهرک صنعتی درعبدل آباد ایجاد می‌شود.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نامطلوب دفع زباله بخصوص در شهرهای کوچک و آلودگی ناشی از کارخانجات گچ استان سمنان، گفت: شهرداری‌های شهرهای کوچک جهت دفع مناسب زباله از لحاظ بنیه مالی مورد حمایت واقع می شوند و کارخانجات گچ نیز مجهز به کنترل سیستم آلودگی هستند در منطقه مومن آباد ممنوعیت در استقرار کارخانجات گچ اجرا می شود و معدن جدیدی در آنجا ایجاد نمی شود و یک شهرک صنعتی درعبدل آباد بدین منظور ایجاد می‌شود.

مدارس محیط زیست در برخی استان‌ها فعال است

ابتکار همچنین با بیان اینکه مدارس محیط زیست در برخی استان‌های کشور از جمله تهران فعال شده است، آغاز به کار این مدارس را پیشنهادی ارائه شده از سوی یک فعال و تشکل غیردولتی محیط زیستی اعلام کرد.
وی افزود: در تهران تعدادی از این مدارس فعال شده است و اقدامات آنها بیشتر در حد دوره ابتدایی و آموزش‌های ویژه مربوط به مسائل طبیعت، محیط زیست، آموزش‌های رفتاری و فرهنگ‌سازی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بیشتر رویکرد این مدارس آگاهی‌ دادن به جامعه بوده و بیشتر اقدامات آنها جنبه مدنی دارد.
ابتکار گفت: ترویج آموزش‌های مربوط به محیط زیست در مدارس،‌کتاب‌های درسی و نظام آموزش و پرورش همواره در دستور کار قرار دارد.

راه‌سازی در جنگل ابر متوقف شده است

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه جنگل ابر بخاطر طبیعت بکر و ارزشمندی که دارد مورد توجه ویژه است، گفت: طرح راه‌سازی در جنگل ابر هم اکنون متوقف شده و توسعه آن در دستور کار نیست و با هماهنگی های انجام شده بین استانهای سمنان و گلستان طرح حفاظتی مناسبی برای جنگل ابرپیش بینی می شود.
ابتکار در پاسخ به سوالی درباره آلایندگی یکی از کارخانجات بزرگ سمنان ادامه داد: اندازه گیری آلایندگی مساله روشنی است و تشخیص داشتن یا نداشتن آلودگی صرفأ برعهده سازمان حفاظت محیط زیست و بر اساس اندازه گیری است و پس از آن قوانین مشخص می کند که قدم بعدی چیست. اگر سازمان حفاظت محیط زیست به این نتیجه برسد که آلایندگی کارخانه‌ای خطری برای مردم ایجاد می‌کند امکان توسعه را نمی دهد.

تعداد محیط‌بانان بر اساس شاخص‌های جهانی خیلی کمتر از مساحت‌های تحت مدیریت است
استخدام محیط‌بانان مراحل نهایی خود را می‌گذارند

در استان سمنان در هر 3 هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد.

معاون رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره نیروهای انسانی در حوزه محیط بانی در کشور گفت: تعداد محیط بانان بر اساس شاخص‌های جهانی خیلی کمتر از مساحتهای تحت مدیریت است و با شاخص‌های مطلوب فاصله زیادی داریم. استفاده از فناوریها و پایش‌های کنترلی فعلأ باید گسترش یابد و در کشور در هر 10 هزار هکتار یک محیط بانان و در استان سمنان در هر 3 هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد.
ابتکار ادامه داد: افزایش نیروهای رسمی و قراردادی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
وی تاکید کرد: هم‌اکنون در کشور در هر 10 هزار هکتار یک محیط‌بان وجود دارد که باید به مرحله‌ای برسیم که در هر 3 هزار هکتار یک محیط‌بان داشته باشیم و فاصله فعلی بسیار زیاد است.

اعتبار استخدام نداریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در خصوص این که چرا با وجود این شرایط و نهایی شدن استخدام شماری از محیط‌بانان این اقدام عملیاتی نمی‌شود، افزود: تعدادی از استخدام‌ها به مرحله نهایی رسیده اما اعتبار استخدام نیروها موجود نیست.

افزایش تعداد محیط‌بانان باید همواره در دستور کار باشد.

ابتکار افزود: با توجه به شرایط فعلی، باید سعی شود تا از توانمندی محیط‌بانان به همراه ظرفیت جوامع محلی و نیز اجرای طرح‌های مدیریت مناطق حفاظت شده به صورت توامان استفاده شود.
وی توضیح داد: در تأمین تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان نیز مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌شود این کمبودها برطرف شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست محیط‌بانان را نیروهای کلیدی حفاظت از مناطق مختلف دانست و تصریح کرد: افزایش تعداد محیط‌بانان باید همواره در دستور کار باشد.

اجرای استانداردهای مصوب کشور از تکالیف قطعی خودرو سازان است

تولید خودرو باید نسبت به ارتقای استاندارهای خودرو سازی در کشور اقدام شود.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوال دیگری افزود: اجرای استانداردهای مصوب کشور از تکالیف قطعی خودرو سازان است و استانداردهای خودروسازی یورو 2 هنوز بطور کامل در کشور اجرا نشده است، خودرو سازان به سراغ اجرای استانداردهای یورو 4 رفته اند . تولید خودرو در کشور مستلزم بازنگری است و باید نسبت به ارتقای استاندارهای خودرو سازی در کشور اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: قرارداد حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد چندی پیش در تهران امضاء شده است و هم اکنون جلوی انقراض این گونه مهم جانوری گرفته شده است، فاز دوم آن هم قرار است در استان سمنان اجرا شود که بعنوان نماد تیم ملی هم قرار داده شده است که در سطح جهان توسط دوست‌داران ورزش ترویج داده می شود.

سقوط 63 پله‌ای عملکرد محیط زیست ایران در جهان

همچنین معاون رییس جمهور در جلسه شورای اداری استان سمنان نیز گفت: عملکرد جهانی محیط زیست ایران در 10 سال اخیر 63 رتبه جهانی سقوط کرده است.
وی افزود: دو محور اصلی به عنوان محورهای افت محیط زیست در ایران وجود دارد که یکی از آنها الگوی نادرست در مصرف آب و دیگری مدیریت نادرست انرژی است.

23 استان درگیر ریزگردها هستند

وی با اشاره به اینکه ایران در رتبه‌بندی جهانی تولید گازهای گلخانه‌ای رتبه 11 دنیا را داراست، اضافه کرد: مساله ریزگردها که منشأ اصلی آن عراق است و تالابهای خشک شده وجود دارد، می‌تواند منبع مهمی برای ریزگردها باشد و علاوه بر آن فعالیت‌هایی مثل معدن که در کنار فعالیت اقتصادی، تعهد اجتماعی در آن نادیده گرفته می‌شود نیز منبع مهمی برای ایجاد ریزگردهاست.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه 23 استان کشور در فصول مختلف درگیر ریزگردها می‌شوند، اظهار کرد: منشأ اصلی ریزگردها، کشور عراق است که البته اردن، سوریه و عربستان نیز در این زمینه دخیل هستند.

منشأ اصلی ریزگردها، کشور عراق است.

ابتکار افزود:‌ خشک شدن تالاب‌های مرزی و برخی مناطق داخلی نیز سبب شده است عوامل تشدید ریزگردها افزایش یابد.
وی گفت: طرح‌های مختلفی در سطح بین‌المللی به منظور کنترل ریزگردها و کاهش آسیب‌های آن در دست اجرا است و کشور عراق نیز اقدامات اولیه در این زمینه را آغاز کرده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت عراق مطالعاتی را با همکاری‌ دانشگاه‌های این کشور در دست اجرا دارد که مشاوران ایرانی نیز در آن دخیل هستند.

معادن رها شده یکی از منشأ‌های ریزگردهاست

ابتکار همچنین معادن رها شده در اقصی‌نقاط کشور را یکی دیگر از منشأ‌های تولید ریزگردها دانست و گفت: ریزگردها منشأ داخلی نیز دارند و به طور عمده، تالاب‌های خشک شده و مراتع بدون پوشش گیاهی و بیابان‌هایی که دستخوش تغییراتی شده‌اند در این امر مؤثر هستند.
وی ادامه داد: شماری از معادن در سراسر کشور بهره‌برداری و سپس به حال خود رها شده است و این امر آثار و عوارضی را برای شهرها و مردم همجوار آنها به سبب تولید ریزگردها به دنبال دارد.

راه‌اندازی صندوق ملی توسعه محیط زیست ظرف دو هفته آینده

ابتکار همچنین از راه‌اندازی صندوق ملی توسعه محیط زیست ظرف دو هفته آینده خبر داد و ادامه داد: با راه‌اندازی این صندوق، فعالین اقتصادی می توانند برنامه‌های خود را با پشتوانه بیشتر پیش ببرند.
وی همچنین از احیاء دوباره شورای عالی حفاظت محیط زیست خبر داد و افزود: با تشخیص دولت شورای عالی حفاظت محیط زیست که برای سالها فعالیتی نداشت دوباره احیاء شده است.

توجه به محیط زیست در دولت تدبیر و امید اهمیت ویژه‌ای دارد

ابتکار همچنین در دیدار با تشکل‌های مردم نهاد و فعالان محیط زیست استان سمنان، با بیان اینکه توجه به محیط زیست در دولت تدبیر و امید از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است، افزود: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست تعامل با بخش توسعه و اقتصاد است.
وی با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد سرمایه‌های عظیمی در کشور هستند، گفت: باید از تلاش تشکل‌های مردم نهاد در حفاظت از محیط زیست و منابع و سرمایه‌های کشور تجلیل و حمایت شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سمنان از یک پشتوانه دانشگاهی و پژوهشی خوبی برخوردار است و می تواند یک شورای پژوهشی قوی داشته باشد.
ابتکار تصریح کرد: شرایط محیط زیست بسیار دشوار و بعضی مواقع بحرانی است و فرصت زیادی برای انجام مطالعات پیچیده و طولانی نمی‌باشد و باید از توان بازوهای پژوهشی و علمی بهره کافی گرفت.
وی افزود: در بخش صنعت و معدن باید نسبت به همگامی و همخوانی آنها با محیط زیست تلاش شود تا استانداردها ارتقاء پیدا کند.

تشخیص آلایندگی صنایع فقط بر عهده محیط زیست است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تأکید بر اینکه سازمان متبوعش تنها مرجع تشخیص آلایندگی صنایع در ایران محسوب می‌شود، ابراز داشت: تشخیص اینکه یک واحد صنعتی آلایندگی دارد یا نه، تنها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند.
ابتکار که در پاسخ به مشکلات متعدد آلایندگی صنایع در استان سمنان از جمله کارخانه «فروسیلیس» ایران توضیحاتی ارائه می‌کرد، اذعان داشت: اندازه‌گیری آلایندگی صنایع براساس استانداردهایی صورت می‌گیرد که از قبل تدوین شده است.
وی اضافه کرد: این اندازه‌گیری‌ها در برخی از واحدهای تولیدی براساس تجهیزاتی است که به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و اطلاعات را به این سازمان انتقال می‌دهند.
وی تأکید کرد: در برخی دیگر از واحدهای صنعتی نیز نمونه‌گیری‌های مستمری انجام شده و در سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آماری از سمن‌های قانونی محیط زیست نداریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه این سازمان از سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد حمایت خواهد کرد‌، عنوان داشت: آماری از سمن‌های قانونی فعال در عرصه محیط زیست نداریم.

سازمان حفاظت محیط زیست سعی دارد تا با همکاری وزارت کشور آمار دقیقی از سمن‌های قانونی در حوزه محیط زیست به دست آورد.

ابتکار ادامه داد: برخی از پروانه‌های فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در سال‌های اخیر به دلایل نامعلومی تعلیق شده است و این سازمان‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.
وی با بیان اینکه این مشکل در بین تعداد زیادی از سازمان‌های مردم‌نهاد فراگیر شده است، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سعی دارد تا با همکاری وزارت کشور آمار دقیقی از سمن‌های قانونی در حوزه محیط زیست به دست آورد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به سازمان‌های مردم‌نهاد بدون مجوز نیز نوید داد که در نخستین فرصت فعالیت آنها با صدور مجوز قانونی شود.
ابتکار با بیان اینکه اخیراً‌ فراخوانی رسمی از سوی سازمان محیط زیست برای جلب مشارکت سمن‌ها ارائه شده است، خواستار مشارکت همه فعالان زیست محیطی در اجرای برنامه‌های محیط زیست شد.

حفاظت از گونه‌‌های جانوری در زیستگاه خود در دستورکار است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تأکید بر لزوم حفاظت از گونه‌های جانوری در زیستگاه خود، اظهار کرد: حفاظت از این گونه‌ها در جایی که زندگی می‌کنند، نخستین‌ کاری است که باید انجام شود.
ابتکار ادامه داد: گونه‌های در معرض تهدیدی در کشور وجود دارد که هم در حوزه گیاهی و هم در بخش جانوری باید نسبت به امن‌سازی زیستگاه‌ها اقدام کرد.
وی یادآور شد: باید تلاش شود تا سطح حفاظت از مناطق تحت مدیریت محیط زیست افزایش یابد و در عین حال تکثیر گونه‌های جانوری بسیار مهم است.

مرحله دوم طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی امضا شد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: مرحله دوم طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل متحد اخیراً‌ در تهران امضا شد.
ابتکار گفت: امضای این مرحله براساس ارزیابی مثبتی بوده است که سازمان ملل متحد از مرحله نخست اجرای آن در طول 10 سال گذشته داشته است.
وی گفت: خوشبختانه موفق شده‌ایم جلوی انقراض این گونه مهم جانوری را بگیریم و از آن پس نیز باید با مشارکت جوامع محلی و آگاه‌سازی عموم مردم در این راه گام برداریم.
در این دیدار تشکل‌های مردم نهاد از سراسر استان به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند و در خاتمه از سه خانواده شهید محیط زیست نیز تجلیل شد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی