کد مطلب: 605
  تاریخ انتشار:  1392/07/20 - 16:18


ابتکار: منابع انتشار جیوه در 70 درصد استان‌های کشور شناسایی شد

منابع تولید پسماندهای حاوی جیوه و ترکیبات آن در کشور شناسایی شده است.
download معصومه ابتکار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان از شناسایی منابع انتشار جیوه در 70 درصد استان‌های کشور خبر داد و گفت: در عین حال برنامه عملیاتی برای رفع آلودگی منابع آب و خاک آلوده به جیوه و حذف منابع آلوده‌کننده نیز تدوین شده است.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری کشورمان در پیامی که توسط هادی فرجوند، دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی ایران در کنفرانس نمایندگان تام‌الاختیار دولت‌ها برای تصویب و امضای کنوانسیون منع استفاده از جیوه موسوم به میناماتا در ژاپن قرائت شد افزود: تلاش در جهت حفظ منابع طبیعی و سلامت انسان ها و جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست همراه با اجرای برنامه های توسعه درکشورها، لازمه توسعه پایدار است.
وی افزود: با توجه به اینکه مرزهای زیست محیطی فراتر ازمرزهای سیاسی بوده بطوریکه آلودگی های حاصل از فعالیتهای بخش های صنعتی وکشاورزی و یا سایر بخش ها از طریق منابع آبی ، هوا و حتی موجودات زنده جابجا شده و اثرات آنها از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل و پدیدار خواهد شد، همواره مشارکت و همکاری کشورها در حفاظت از منابع محیط زیست و سلامت انسا نها به عنوان رویکردی جدی در سطح جهان بسیار اهمیت دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خطرات ناشی از انتشار فلزات سنگین به ویژه جیوه به دلیل انتقال و جابجایی آن تا دور دست ها اعم از اتمسفرو آب‌ها وتاثیرآن بر محیط زیست جهانی، از طریق جذب در گیاهان و جانوران از طریق آلودگی آب، ورود جیوه در محصولات غذایی و کشاورزی از طریق خاک و آب آلوده از موضوعات مهم محققان در حوزه بهداشت و محیط زیست بوده و جامعه جهانی را برآن داشت تا به منظور کنترل و جلوگیری از انتشار این آلاینده خطرناک ، برای اقدامی مشترک و همآهنگ در سطح بین‌الملل برنامه‌ریزی کنند.
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت برنامه محیط زیست سازمان ملل از کشورها برای مشارکت در اجرای "برنامه جهانی ممنوعیت استفاده از جیوه" پاسخ مثبت داد تاکید کرد: ایران در این راستا بر اساس چارچوب‌های ارائه شده برای همکاری داوطلبانه توسط یونپ، برنامه‌ریزی و اقدام به شناسایی منابع انتشار جیوه در کشور، وضعیت تجارت آن و همچنین بررسی قوانین و مقررات ملی و استانداردهای موجود برای جلوگیری و کنترل انتشار آن اقدام کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین جمهوری اسلامی ایران به صورت داوطلبانه در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای براساس تصمیم شورای حکام محیط زیست سازمان ملل (یونپ) برای ایجاد ساز وکار حقوقی الزام‌آور مشارکت داشت که در این راستا به صورت فعالانه در پنج دور نشست کمیته مذاکراتی مشارکت کرد و نقش مهمی در سند نهایی پیش‌نویس متن کنوانسیون میناماتا با رویکرد فنی، تخصصی و حقوقی داشت.
وی به اقدامات ایران در زمینه حفاظت از محیط زیست مرتبط با جیوه اشاره کرد و گفت: در زمینه قوانین و مقررات در سطح ملی، اصل مهم و مترقی50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سرلوحه سیاستگذاری‌ها و استراتژی های زیست‌محیطی در ایران است. از سوی دیگر ممنوعیت تولید، واردات و مصرف سموم جیوه‌ای از سال‌ها قبل ( از سال 1353) در چارچوب قوانین سازمان حفظ نباتات در دستور کار قرار دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی منابع تولید پسماندهای حاوی جیوه و ترکیبات آن در کشور را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در ایران عنوان کرد و افزود: منابع انتشار جیوه در 70 درصد استان‌های کشور به همراه منابع آب و خاک آلوده به جیوه شناسایی و برنامه عملیاتی برای رفع آلودگی و حذف منابع آلوده کننده تدوین شده است.
وی افزود: تدوین دستورالعمل فنی مدیریت زیست محیطی پسماندهای جیوه بر اساس دستور العمل تهیه شده توسط دبیرخانه کنوانسیون بازل، تعطیلی یک واحد کلر آلکالین پتروشیمی(پتروشیمی شیراز) و برنامه‌ریزی جهت مدیریت زیست محیطی پسماندهای جیوه و تجهیزات آلوده به آنها و برنامه ریزی جهت جایگزینی فرآیند سل جیوه‌ای واحد کلر آلکالی دو پتروشیمی دیگر (بندر امام و آبادان)، اجرای مفاد کنوانسیون بازل برای هرگونه حمل و نقل جاده ای و برون مرزی پسماندهای حاوی جیوه، تدوین استاندارد حداکثر حد مجاز انتشار جیوه به هوا، علاوه بر استاندارد ملی موجود برای تخلیه فاضلاب به محیطهای پذیرنده، اطلاع‌رسانی و اجرای برنامه‌های آموزشی از خطرات ناشی از جیوه و اجرای برنامه‌های تشویقی برای مصرف‌کنندگان جیوه و ترکیبات آن و پیشرفت در ایجاد محدودیت برای مصرف غیرضروری آن و تدوین پروژه ملی کاهش وحذف جیوه در کلیه بخش‌ها و ارایه آن به صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) از دیگر اقدامات ایران بوده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: منافع زیست‌محیطی و بهداشت و سلامت ناشی از اجرای مفاد کنوانسیون ممنوعیت استفاده از جیوه انگیزه‌ای است برای کشورها تا در تنظیم و نهایی شدن سند جیوه همکاری و مشارکت کنند. از سوی دیگر توجه ملی به این موضوع مهم نیز می‌تواند گامی موثر برای حفظ سلامت و محیط زیست در برابر یکی از خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که به شکل‌های مختلف وارد زندگی بشر شده، به شمار می‌آید.
وی تاکید کرد: عضویت ایران در کلیه کنوانسیون‌های زیست‌محیطی و امضای اولیه این کنوانسیون، نشان از اهمیت و توجه ویژه به مسایل زیست‌محیطی است. بنابرین با توجه اینکه "کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه یک کنوانسیون زیست محیطی" بوده، منافع ملی زیست محیطی و بهداشتی حاصل از پیوستن جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های مهمی برای نیل به اهداف کنوانسیون میناماتا قبل از لازم الاجرا شدن درحال اجرا دارد، خاطرنشان کرد: همانگونه که در سند برون‌برد اجلاس ریو +20 پارگراف 58 بند "ح" توافق شده، ممنوعیت خودسرانه یا تبعیض غیرقابل توجیه یا محدودیت پنهان شده یا اقدامات یک جانبه، نباید توسط اعضای سازمان ملل صورت گیرد و درخواست می‌شود برای اجرا مورد رعایت وتوجه اعضای کنوانسیون مد نظر قرار گیرد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی