سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تُن پلاستیک در جهان تولید میشود و زبالههای پلاستیکی جزو بزرگترین آلایندههای جهانند.
سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تُن پلاستیک در جهان تولید میشود و زبالههای پلاستیکی جزو بزرگترین آلایندههای جهانند اما مسئولان دوبی عزم خود را جزم کردهاند تا این مشکل را در شهر خود حل کنند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سالانه ۹۰ میلیون مسافر در دو فرودگاه بینالمللی دوبی آمدوشد میکنند و همراه این ترددها حدود ۵ هزار و پانصد تُن پلاستیک وارد شهر میشود. اما این روند بناست متوقف شود. مسئولان فرودگاهی دوبی استفاده از پلاستیکهای یکبارمصرف را از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلای ممنوع کردهاند.
یعنی استفاده از ظروف، بطریهای آبمعدنی، نایلونهای بستهبندی و کیسههای پلاستیکی در کافهها و رستورانهای فرودگاه ممنوع است.
یوجین بری، مدیر اجرایی فرودگاههای دوبی میگوید: «نودوپنج درصد از شرکای تجاری ما در مجموعهٔ فرودگاهی، تعهد کردهاند که در بستهبندی و توزیع خوراک و آشامیدنیها به جای پلاستیک، کمکم از جایگزینهای مناسب استفاده کنند.»
گرچه فرودگاهها در صف مقدم مقابله با ظروف یکبارمصرف اند اما مقامات دوبی امیدوارند بتوانند این استراتژی را در دیگر پایانههای ترابری شهر نیز به کار ببندند. باآنکه حذف پلاستیکها مفید است اما باید دید برای آنکه کسبوکار هم بتواند با این تغییر هماهنگ شود، چه گزینههایی در دسترس است.
بخشی از پاسخ را در هتلهای دوبی مییابیم که شمارشان از ۷۰۰ تا بیشتر است. استفاده از لیوان شیشهای بهجای لیوان پلاستیکی تغییر مهمی است و همچنین طراحان در پی آنند که کارت ورود به اتاق را به جای پلاستیک از چوب بسازند.
در کارخانهٔ آوانی تقاضا چنان برای محصولات جایگزین بالاست که گاهی مواد اولیه تولید کم میآید.
پیتر آورام، مدیر اجرایی شرکت آوانی در خاورمیانه میگوید: «بخش خصوصی، پیشگام مبارزه با استفادهٔ فراگیر از پلاستیکهای یکبارمصرف در دنیاست. تا همین چند سال پیش، بهخصوص برای جایگزین کردن کیسهنایلونها، راهحل عمدهای در کار نبود. اما برای نمونه، کیسهای که ما تولید میکنیم از نوعی سیبزمینی بومی آمریکای جنوبی به نام مانیوک یا کاساو درست میشود. این کار، مصرف کیسه پلاستیکی آنها را به نصف رسانده و این خودش بزرگترین کمکی است که میتوانستیم بکنیم.»
نظر مردم دوبی هم نسبت به استفاده از پلاستیکهای یکبار مصرف در حال تغییر است. حدود ۹۰ درصد شهروندان بهشکل آگاهانه سعی میکنند زبالههای پلاستیکی خود را کم کنند. از هر پنج نفر، چهار نفرشان میگویند بیش از پنج سال گذشته بازیافت میکنند و از هر چهار نفر یکی معتقد است تلاش شرکتهای چندملیتی برای پیشگامی در این زمینه مشوق اوست.
گرچه بسیاری از صاحبان کسبوکار در دوبی میدانند که جایگزین کردن پلاستیکها پیامدهای مالی دارد اما ادامهٔ استفاده از آنها نیز دیگر دیگر برایشان بیمعناست.
پیام دوبی ساده و روشن است؛ حذف پلاستیکهای یکبارمصرف کاری است که میتوان با همیاری انجامش داد و مسئولان دوبی مصمم اند که در این زمینه پیشرو باشند.
انتهای پیام