کد مطلب: 583
  تاریخ انتشار:  1392/07/14 - 17:41


هشدار IUCN نسبت به وضعیت بحرانی اقیانوس‌ها

نقش اقیانوس‌ها به عنوان «سپر زمین» به شدت در خطر است.

یک هیات بین‌المللی از نمایندگان و محققان علوم دریایی شامل کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) درخواستی را برای یافتن یک راه‌حل سریع با هدف مقابله با روند نابودی اقیانوس‌ها منتشر کرده‌اند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،‌ این هیات کارشناسی اعلام کردند که بر اساس یافته‌های علمی، تاثیر تغییرات در اقیانوس‌های کره زمین بسیار جدی‌تر، سریعتر و قطعی‌تر از آن است که در گذشته تصور می‌شد.
نتایج حاصل از آخرین «برنامه بین‌المللی ارزیابی وضعیت اقیانوس‌ها» (IPSO) و بازبینی IUCN از سیر تکاملی عوامل تنش‌زا بر اقیانوس‌ها نشان داد که اقیانوس‌ها در حال حاضر بیش از همیشه گرما و حجم بی‌سابقه‌ای دی‌اکسیدکربن جذب می‌کنند. آنها همچنین نسبت به ترکیب این فاکتور با سایر عوامل تنش‌زا برای سلامت اقیانوس‌ها هشدار داده‌اند و اثر آن را خطرناک‌تر از آنچه که تصور می‌شد، اعلام کرد.
کاهش اکسیژن اقیانوس‌ها به دنبال تغییرات جوی و همچنین افزایش نیتروژن موجود در آب ضمن تلفیق با سایر آلودگی‌های شیمیایی همراه با افزایش صید بی‌رویه، توانایی اقیانوس‌ها را در مقابله با پدیده معروف «اختلالات کربنی» کاهش می‌دهد. این بدین معناست که نقش اقیانوس‌ها به عنوان «سپر زمین» به شدت در خطر است.
پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت همچنین نوشت: نتایج این یافته‌ها در بولتن ویژه آلودگی دریایی (Marine Pollution Bulletin) منتشر شده است.
این تحقیق بخشی از ارزیابی‌های مداومی است که از سوی «برنامه بین‌المللی بررسی وضعیت اقیانوس‌ها» انجام می‌شود.
این نمایندگان در آخرین ارزیابی خود از وضعیت سلامت اقیانوس‌ها مواردی از جمله اکسیژن‌زدایی، اسیدی شدن، گرم شدن و اثر سه گانه مرگ‌آور عوامل تنش‌زای فوق و همچنین ادامه صید بی‌رویه را بزرگترین عامل نگرانی عنوان کردند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان