کد مطلب: 5473
  تاریخ انتشار:  1398/08/20 - 16:10


نهال کاری باید مطابق تغییرات آب و هوایی باشد

با توجه به وضعیت موجود و استفاده از امکانات و تغییرات آب و هوایی جنگل‌کاری‌ها را در فصل بارندگی انجام دهیم تا نهال‌ها بتواند با خاک سازگار شوند.
download نهال

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تغییرات اقلیمی کشور افزود: اکنون منابع‌طبیعی با متغیرهای مختلفی روبروست و تغییرات اقلیمی اکنون بطور واضح قابل رویت است، بنابراین ما باید تلاش کنیم با توجه به وضعیت موجود و استفاده از امکانات و تغییرات آب و هوایی جنگل‌کاری‌ها را در فصل بارندگی انجام دهیم تا نهال‌ها بتواند با خاک سازگار شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی در نشست هم اندیشی با رئیس پژوهشکده حفاظت خاک گفت: ما نیازمند هم فکری و هم‌اندیشی با مؤسسات تحقیقاتی هستیم و انتظار این است که از توان علمی و تحقیقاتی این نهادها برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی کشور استفاده کنیم.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر استفاده از دانش بومی و تکنولوژی روز دنیا برای حفاظت از انفال و منابع‌طبیعی گفت: امروز ما باید در کنار دانش بومی از دانش روز دنیا بهره جسته و پیش‌بینی‌های لازم را جهت پیشگیری و مبارزه با آفات، امراض و تخریب منابع‌طبیعی داشته باشیم.

رمز موفقیت در جنگل‌کاری سپردن مدیریت آن به مردم است

در ادامه  داود نیک کامی رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: یکی از مسائل مورد توجه پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری بحث "مدیریت یکپارچه حوزه‌های آبخیز" بین دستگاه‌ها و مدیرانی است که به نوعی در حوزه آبخیز فعالیت دارند. بدین ترتیب موسسه نیز همکاری‌های خود را با سازمان جنگل‌ها در قالب یک برنامه منسجم و با توجه به حجم منابع و پتانسیل‌ها دنبال می‌کند.

همچنین فرود شریفی، رئیس انجمن علمی خشکسالی و تغییر اقلیم که به اتفاق دکتر پرویز گرشاسبی، داود نیک کامی را همراهی می‌کردند گفت: رمز موفقیت در جنگل‌کاری‌ها سپردن مدیریت آن به مردم است و اگر می‌خواهیم توفیقی حاصل شود باید کار اصلی به مردم سپرده شود و سازمان به عنوان یک حامی و پشتیبان در کنار مردم باشد.


رئیس سال‌های نه چندان دور سازمان جنگل‌ها در ادامه به جنگل‌کاری در منطقه وردیج تهران و هندیجان اشاره کرد که مردم خود راساً جنگل‌کاری‌ها را برعهده گرفته و با مدیریت مردم بالای ۹۰ درصد زنده مانی درختان وجود دارد.
فرود شریفی همچنین یادآور شد: طرح‌های منابع‌طبیعی در بخش جنگل‌کاری و احیای مراتع عمدتاً توجیه اقتصادی داشته و اظهار امیدواری کرد سایر طرح‌های منابع طبیعی نیز به این سمت پیش رفته تا انگیزه مردم برای مشارکت بیشتر شود.
 
ارتباط با سازمان جنگل ها در اولویت برنامه‌های پژوهشکده قرار دارد

پرویز گرشاسبی به اهمیت ارتباطات و مراودات بین پژوهشکده و سازمان جنگل‌ها و تلاش برای دست یافتن به اهداف مشترک و افزایش این ارتباطات اشاره نمود و تصریح کرد: این مهم در اولویت برنامه‌های پژوهشکده قرار دارد.


گرشاسبی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را هدف اصلی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌توان به عنوان پیمانکار و مشاور نیز استفاده کرد.


وی در ادامه به تعدادی از طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته در این پژوهشکده اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح های تحقیقاتی می‌تواند در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری موثر واقع شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب