کد مطلب: 481
  تاریخ انتشار:  1392/06/21 - 14:44


تصاویر تکان‌دهنده از مرگ دریاچه ارومیه به بهانه بازدید ابتکار

بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و سطحی که عمدتا با هدف گسترش فعالیت‌های کشاورزی صورت می‌گیرد، کاهش نزولات آسمانی و ورودی صفر آب از رودخانه‌های حوضه آبخیز در کنار احداث سازه‌های سدی و احداث میانگذر ارومیه موجب شده که وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی شود.
download دریاچه ارومیه

در حالی که دریاچه ارومیه به عنوان بیستمین دریاچه بزرگ جهان با مساحتی حدود 483 هزار هکتار یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی و بزرگترین دریاچه داخلی ایران به شمار می‌آید، جدیدترین آمارها نشان می‌دهد 250 هزار هکتار از این دریاچه که از سال 1354 در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالابها (رامسر) ثبت شده است، به شوره‌زار تبدیل شده، سطح تراز آبی آن نیز به پایین‌ترین حد ممکن طی چند دهه قبل رسیده و شوری آن نیز با گذشتن از حد فوق اشباع به 340 گرم بر لیتر رسیده است که همین امر موجب شده «آرتمیا» به عنوان مهمترین موجود این دریاچه در آستانه نابودی کامل قرار گیرد. تمامی این مسایل حاکی از مرگ تدریجی و البته دردناک این دریاچه بزرگ ایران و بروز یک فاجعه زیست‌محیطی در این منطقه است این در حالیست که به گفته کارشناسان پیش‌بینی می‌شود سطح آب دریاچه ارومیه تا 2 ماه آینده از حداقل تراز سال گذشته نیز پایین‌تر بیاید!

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دریاچه ارومیه و جزایر متعدد آن به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد اکولوژیکی از سال 1346 به عنوان منطقه حفاظت شده و از سال 1349 به عنوان پارک ملی مورد حفاظت قرار گرفته است. این دریاچه از سال 1354 به عنوان ذخیره‌گاه بیوسفر در برنامه انسان و کره مسکون سازمان یونسکو معرفی و در آن ثبت شده است و در سال 1354 دریاچه ارومیه و تعدادی از دریاچه‌های آب شیرین جنوبی آن به علت دارا بودن معیارهای جهانی کنوانسیون حفاظت از تالابها (رامسر 1971) در لیست تالاب‌های کنوانسیون قرار گرفته است و هم اکنون به دلیل مشکلات زیست محیطی در لیست فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی این کنوانسیون جهانی قرار دارد.

به گفته کارشناسان بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و سطحی که عمدتا با هدف گسترش فعالیت‌های کشاورزی صورت می‌گیرد، کاهش نزولات آسمانی و ورودی صفر آب از رودخانه‌های حوضه آبخیز در کنار احداث سازه‌های سدی و احداث میانگذر ارومیه موجب شده که وضعیت این دریاچه بحرانی شود.

دکتر روحانی در نخستین جلسه دولت جدید به وزیر نیرو دستور داد که رفع مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار جدی قرار دهد و به وی در این خصوص ماموریت ویژه داد.

دکتر معصومه ابتکار هم که روز گذشته رسما به عنوان رییس جدید سازمان محیط زیست منصوب شد در اولین سفر کاری خود در دومین روز استقرارش در این سازمان برای پیگیری مشکل دریاچه ارومیه روز پنجشنبه راهی استان آذربایجان غربی شد.

وی گفت: حل معضل دریاچه ارومیه جزء برنامه‌های مورد تاکید دکتر روحانی بوده است البته کار دشوار است و قطعا نمی‌توان معجزه کرد اما برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و امیدواریم تلاشهایمان به نتیجه برسد.

ابتکار افزود: براساس مصوبه جلسه اول دولت کارگروهی در حال رسیدگی به مشکل دریاچه ارومیه است و وزارت نیرو و شخص وزیر مسوول پیگیری آن هستند البته سازمان محیط‌ زیست هم درگیر کار است و امیدواریم پارک ملی دریاچه ارومیه را نجات دهیم.

عکس‌ها حجت جباری
انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار خانه عکس