کد مطلب: 4578
  تاریخ انتشار:  1398/04/09 - 12:30


از سرگیری صید تجاری نهنگ‌ها در ژاپن پس از ۳ دهه

تصمیم ژاپن برای خروج از IWC در ماه دسامبر موجی از انتقاد فعالان زیست محیطی و کشورهای مخالف صید نهنگ‌ها مانند استرالیا، نیوزیلند و کانادا را برانگیخت.
download نهنگ

تصمیم ماهیگیران ژاپنی برای صید نهنگ از فردا (دوشنبه) برای اولین بار پس از بیش از سه دهه و بعد از خروج بحث‌انگیز توکیو از کمیته بین‌المللی صید نهنگ (IWC)، خشم گروه‌های زیست محیطی را برانگیخته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این صیدهای برنامه‌ریزی شده در حالی که جزیی و به دور از آب‌های بین‌المللی حفاظت شده است، هم‌چنین موجب خشم کشورهایی شده است که صید نهنگ در آن‌ها منسوخ و مضر محسوب می‌شود.

اما ژاپن در حالی که از بازگشت این عمل استقبال کرده، آن را سنتی دانسته که نباید مورد مداخله خارجی قرار بگیرد و از آن دفاع کرده است.

مسئله صید نهنگ‌ها برای سال‌ها مشکلی دیپلماتیک برای ژاپن بوده که به دلیل استفاده از راه گریزی برای صید نهنگ‌ها تحت عنوان "اهداف علمی"، تحت حمله  کمیته بین‌المللی صید نهنگ قرار داشته است.

در حالی که بسیاری از منتقدان بر این باورند که ژاپن تحت پوشش اهداف علمی به صید نهنگ‌ها پرداخته و این صیدها هیچ گونه ارزش علمی در بر ندارند، دولت توکیو هم‌چنان فشارها را برای بازگرداندن حق صید تجاری نهنگ‌ها در این کشور ادامه داد.

اما سال گذشته این کشور اعلام کرد به سادگی از کمیته بین‌المللی صید نهنگ (IWC) کناره‌گیری کرده و دیگر زیر بار ممنوعیت چندین دهه‌ای کشتار تجاری نهنگ‌ها نخواهد رفت.

این تصمیم از تاریخ یکم جولای، هنگامی که یک ناوگان کوچک کشتی که پیشتر مسوول صید نهنگ‌ها با مقاصد علمی بود، صید تجاری نهنگ‌ها را از بندر "شیمونوسکی" در غرب ژاپن آغاز خواهد کرد، اجرایی خواهد شد.

در دیگر نقاط ژاپن نیز  پنج قایق کوچک صید نهنگ از سراسر کشور در بندر "کوشیرو" گرد هم می‌آیند و حدود یک هفته در حرکتی نمادین با عنوان جشنِ از سر گرفتن این سنت دیرینه به صید نهنگ‌های مینکی می‌پردازند.

تصمیم ژاپن برای خروج از IWC در ماه دسامبر موجی از انتقاد فعالان زیست محیطی و کشورهای مخالف صید نهنگ‌ها  مانند استرالیا، نیوزیلند و کانادا را برانگیخت.

این تصمیم پس از سال‌ها تلاش ژاپن برای متقاعد کردن کمیته بین‌المللی صید نهنگ برای از سرگیری صید تجاری نهنگ‌ها با این توجیه که میزان برخی گونه‌ها برای حمایت از صید مجدد کافی است، صورت گرفته است.

این تصمیم به این معنی است که ژاپن سفرهای مجادله‌آمیز خود در آب‌های قطب جنوب را پایان داده و در عوض به صید نهنگ‌های مینکی و دیگر نهنگ‌ها به صورت تجاری در نزدیکی سواحل خود می‌پردازد.

ژاپن برای قرن‌هاست که صید نهنگ را انجام می‌دهد و از گوشت آن به عنوان منبعی کلیدی برای پروتئین در سال های بعد از جنگ جهانی دوم بود که کشور در فقر شدید به سر می‌برد، استفاده می‌کرد.

اما مصرف گوشت نهنگ در دهه‌های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است و بسیاری از مردم ژاپن می‌گویند که به ندرت یا هرگز از این گوشت نخورده‌اند. از همین رو فعالان زیست محیطی ژاپن را برای توقف این عمل تحت فشار قرار داده‌اند.

گروه‌های حفاظت از حیات وحش از سراسر جهان نامه‌ای را به رهبران گروه ۲۰ که در هفته اخیر در شهر اوکاسای ژاپن نشست داشتند، فرستاده و در آن خواستار پایان دادن فوری به صید تجاری نهنگ‌ها شدند.

رییس انجمن بین‌المللی شفقت اظهار داشته که خروج ژاپن از کمیته بین‌المللی صید نهنگ و خودداریش از پیروی از قوانین بین‌المللی برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه تجاری خود، خائنانه و کوته‌بینانه است.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات ژاپنی همچنین مدعی هستند که مقیاس صید نهنگ‌ها در سواحل با مقاصد تجاری در مقایسه با صید نهنگ‌ها با اهداف علمی در آب‌های اقیانوس شمالی بسیار کوچک است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان