کد مطلب: 390
  تاریخ انتشار:  1392/04/22 - 17:55


کشف ویروس مرموز جدید در دلفین به گل نشسته

ویروس مرموز علت مرگ دلفین به گل نشسته در سواحل کالیفرنیا بوده است.

کارشناسان حیات وحش پس از آزمایشات مختلف دریافتند که علت مرگ دلفین ماده پوزه کوتاه در سواحل کالیفرنیا یک ویروس مرموز جدید بوده است.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) در اکتبر سال 2010 میلادی محققان حیات وحش با مشاهده جسد یک دلفین پوزه کوتاه در سواحل کالیفرنیا و مشاهده جراحت‌های وارده در مجرای تنفسی این جانور تصور کردند که این دلفین به دلیل ابتلا به برونشیت مرده است اما تحقیقات بیشتر نشان داد که عامل مرگ این دلفین یک ویروس ناشناخته بوده است.

دانشمندان پس از کالبد شکافی اولیه این دلفین اعلام کردند که آسیب‌های وارد شده به مجاری تنفسی این جانور به دلیل ابتلا به برونشیت است اما تحقیقات بعدی نشان داد که مرگ این دلفین به دلیل ابتلا به ویروس ناشناخته‌ای بوده که دانشمندان تاکنون آن را مشاهده نکرده بودند.

دانشمندان این عامل بیماری‌زا را «پولیوماویروس دلفینی 1» یا DPYV-1 نامگذاری کردند. دانشمندان می‌گویند که اطلاعی از منشا این ویروس ندارند و هنوز مشخص نیست که چه اثراتی می‌تواند روی حیات وحش داشته باشد.

محققان نتایج مطالعات خود را در نشریه «پلاس وان» منتشر و عنوان کردند: به نظر می‌رسد که این ویروس ارتباط نزدیکی نیز با شیرهای دریایی کالیفرنیایی داشته باشد.

با این حال محققان تاکید کردند که موارد دیگری از ابتلای دلفین‌ها به این ویروس مشاهده نشده اما در حال بررسی موارد مشابه ابتلا به این ویروس در سایر گونه‌های جانوری هستند.

آنها معتقدند اطلاع از چگونگی گسترش این ویروس برای حفظ گونه‌های در معرض خطر انقراض بسیار مهم است چرا که پستانداران دریایی می‌توانند این ویروس را به سایر جانوران و حتی انسان منتقل کنند.

انتهای پیام
برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی