کد مطلب: 379
  تاریخ انتشار:  1392/04/16 - 16:38


کشاورزی مهمترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس

کشاورزی مهمترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس است.
 

رییس انجمن علمی جنگل‌بانی ایران گفت: کشاورزی مهمترین عامل تخریب جنگل‌های زاگرس است.

به گزارش  سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)  از ایسنا ،هادی کیا دلیری با بیان اینکه بیشتر افراد حاشیه نشین جنگل‌ها جزو مردم محروم کشور محسوب می‌شوند، افزود: کشاورزان با شخم زدن زمین زیر درختان فرصت زادآوری را از جنگل گرفته و اجازه نمی‌دهند نهالی باقی بماند تا جنگل‌ها برای آیندگان حفظ شوند.

وی در خصوص دیگر عوامل مهم تخریب جنگل‌ها در کشور اضافه کرد: علاوه بر آن به خاطر گرد و غباری که وارد کشور می‌شود تعادل اکوسیستم‌های طبیعی به هم خورده و جنگل‌ها به مرور نابود می‌شوند. همچنین گرمای هوا و تغییر اقلیم نیز سهم بالایی در شدت یافتن این روند دارد.

رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران نقش دخالت‌های انسانی را در تخریب جنگل‌های کشور بسیار پررنگ دانست و افزود: استفاده از چوب سوخت‌ها، عدم اجرای برنامه‌های احیایی، ورود بیش از حد دام به جنگل و مدیریت اشتباه و رفت و آمدهای ناآگاهانه مردم و گردشگران به مناطق جنگلی از دیگر عوامل مهمی است که هر کدام نقش بسیار مهمی در تخریب و نابودی جنگل‌ها دارند.

وی افزود: در بسیاری از مواقع گفته می‌شود که معیشت مردم به شدت به جنگل وابسته بوده و نمی‌توان آن‌ها را از بهره‌برداری در جنگل‌ها منع کرد اما این نیازی است که دیگر ارگان‌های کشور باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.

کیادلیری تصریح کرد: متاسفانه 95 درصد افرادی که وارد مناطق جنگلی می‌شوند نسبت به کارهایی که باید انجام دهند هیچ اطلاعی ندارند و اکنون توریسم و گردشگری در جنگل‌های ما به شدت مخرب و بی‌قاعده است.

ریییس انجمن علمی جنگلبانی ایران با بیان اینکه تاکنون توقعات اشتباه بسیاری از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور داشته‌ایم افزود: مسئله حفاظت از جنگل‌ها فراسازمانی بوده و سازمان جنگل‌ها به تنهایی نمی‌تواند کاری را انجام بدهد؛ مثلا زمانی که موضوع اشتغال زایی و تخریب جنگل‌ها با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند سازمان جنگل‌ها به تنهایی نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد بلکه سازمان‌های دیگر باید برای حل این مشکل اقدام کنند.


از دولت آینده انتظار داریم برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس توسعه پایدار انجام دهد.


کیادلیری تاکید کرد:‌ از دولت آینده انتظار داریم که برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس توسعه پایدار انجام دهد نه اینکه همانگونه که تاکنون انجام شده تنها از واژه توسعه پایدار برای برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌های خود استفاده شود.

وی با بیان اینکه فواید حفظ جنگل‌ها در طولانی مدت خود را نشان می‌دهد باید به جای اثرات کوتاه مدت به دنبال اثرات طولانی مدت بود زیرا بسیاری از کشورهای جهان در همین راستا اقدام کرده و نتیجه مطلوب گرفته‌اند.
انتهای پیام

 

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی