کد مطلب: 367
  تاریخ انتشار:  1392/04/10 - 13:26


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست :

یک درصد از آب شیرین کشور توسط آب شیرین کن ها تامین می شود

ایران فقط یک درصد از کل آب شیرین شده توسط آب شیرین کن ها را در اختیار دارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:با توجه به اینکه ایران دارای تجربه 50 ساله در امر شیرین سازی آب شور است ولی فقط یک درصد از کل آب شیرین شده توسط آب شیرین کن ها را در اختیار دارد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA عبد الرضا کرباسی با اشاره به اینکه بهینه سازی مصرف آب و استفاده مجدد از فاضلاب نمی تواند پاسخگوی نیازهای آبی کشور باشد، گفت: استفاده از آب شیرین کن در کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود.
وی با اعلام اینکه متأسفانه اهتمام لازم برای بهینه سازی مصرف آب و تصفیه فاضلاب خام که کمتر هزینه بر هستند، صورت نگرفته است و آهنگ استفاده از آب شیرین کن ها در کشور بصدا درآمده است، گفت: این موضوع بسیار شبیه استفاده از انرژی های تجدید پذیرنوین است که کشور بدون آنکه به حداکثر توان بهینه سازی انرژی در بعد مصرف و تولید دست یابد به سمت انرژی های تجدید پذیر نوین حرکت کرده است.
عبد الرضا کرباسی با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر نوین بعنوان آخرین اقدام از سری اقدامات بهینه سازی تولید انرژی مطرح می شود، اظهار داشت :در ایران، بدون توجه کافی به تجربیات سایر کشورها، آخرین اقدام به عنوان اولین اقدام در نظر گرفته می شود.
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست،گرچه این نوع حرکت ها به دلیل آنکه دارای ماهیت ساختار فیزیکی هستند در بدو امر مورد استقبال قرار می گیرند لیکن مسایل اقتصادی جایگاه هر حرکتی را رقم خواهد زد.
کرباسی افزود: پس از مدتی رویکرد بازمی گردد به بهینه سازی مصرف آب و انرژی و پس از آن حرکت های غیراقتصادی نظیر استفاده از آب شیرین کن و یا انرژی تجدیدپذیر نوین آغاز خواهد شد. فقط در این میان تخصیص منابع برای چند سالی جابجا می شود‍!
کشور های عربی بیشترین سهم را در استفاده از آب شیرین کن ها دارند
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بهترین روش آب شیرین کن ها را، روش اسمز معکوس خواند و گفت: این روش حدود 65 درصد از کل شیرین سازی آب های شور را عهده دار است.
عبد الرضا کرباسی یاد آور شد: کشور های عربی بیشترین سهم را در استفاده از آب شیرین کن ها دارا می باشند.
وی از نصب حدود 150 واحد آب شیرین کن در ایران خبر داد و گفت: ظرفیت تقریبی آن ها حدود 700 هزار متر مکعب در روز است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به سوابق، ایران دارای تجربه 50 ساله در امر شیرین سازی آب شور است ولی فقط یک درصد از کل آب شیرین شده توسط آب شیرین کن ها را در اختیار دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از خشک شدن حدود شش هزار چشمه و قنات نیز در سراسر کشور خبر داد و گفت: استفاده از آب شیرین کن ها به لحاظ جبران کمبود آب شیرین الزامی است.
عبدالرضا کرباسی ادامه داد: هم اکنون حدود نوزده هزار آب شیرین کن با ظرفیت 60 میلیون متر مکعب در روز مشغول به فعالیت می باشند.
وی ادامه داد : از سیستم های هیبرید، الکترویونیزاسیون، الکترودیالیز، تقطیر چند مرحله ای، تبخیر ناگهانی و اسمز معکوس برای شیرین سازی آب های شور و لب شور استفاده می شود.

نگرانی اصلی تاًسیسات نمک زدایی بر محیط های دریایی، تخلیه تلخ آب به دریا است


معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنانش به اثرات محیط زیستی تاًسیسات نمک زدایی بر محیط های دریایی اشاره کرد و گفت: مناسب است تا آب شور در مناطق دریایی مستقیماً از دریا برداشت نشود و با حفر چاه در ساحل نسبت به این موضوع اقدام شود تا از ورود آبزیان به داخل لوله های انتقال آب جلوگیری شود.

عبد الرضا کرباسی مدیریت پساب واحد های آب شیرین کن را ضروری دانست و اظهار داشت: تلخ آب یا آب شور تغلیظ شده ،فاضلاب شستشوی تأسیسات نمک زدایی ، فاضلاب تأسیسات پیش تصفیه باید مدیریت شوند.

وی ادامه داد : نگرانی اصلی در مورد تخلیه تلخ آب به محیط های دریایی است، چرا که بیم آن می رود تا هرنوع آلاینده ایی که از قبل در آب دریا وجود داشته است پس از فرایند نمک زدایی تغلیظ یافته و تخلیه آن به همراه تلخ آب شُک زیادی به محیط دریایی وارد خواهد ساخت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه طبق استانداردهای زیست محیطی اختلاف دما نباید در واحد های آب شیرین کن بیش از سه در جه سانتی گراد باشد، گفت: باید سیستم های تخلیه با فشار کافی و مسافت طولانی باید طراحی و تعبیه شوند.

کرباسی خاطر نشان کرد: در پساب تأسیسات نمک زدایی ترکیبات دیگری چون کلر ، سدیم بی سولفیت ، بازدارنده ترسیب، منعقد کننده ها و پلی الکترولیت نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: میکروب کش ها مانند هیپوکلریت سدیم دارای اثرات مخرب بر حیات آبزیان بوده و باید قبل از تخلیه خنثی سازی شود و همچنین فلزات ناشی از خوردگی تأسیسات نمک زدایی نیز می توانند در پساب خروجی راه یافته و موجب افزایش سمیت در محیط دریایی شوند.

برای شیرین سازی آب شور حدود 3 کیلو وات ساعت برق به ازاء هر متر مکعب آب نیاز است
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ، برای شیرین سازی آب شور حدود 3 کیلو وات ساعت برق به ازاء هر متر مکعب آب نیاز است.

عبدالرضا کرباسی با تاکید بر اینکه انتشار آلاینده های NOx و SOx با توجه به اینکه در شرایط حاضر سوخت نیروگاه های کشور به سمت مازوت حرکت کرده است باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: هر فعالیت اقتصادی باید تابع قوانین محیط زیستی کشور آغاز شود و فعالیت اقتصادی جدید نباید بر فعالیت های اقتصادی قدیمی اثرات سوء داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تخلیه تلخ آب نباید باعث افت صید آبزیان و ذخایر شیلاتی و بروز بیماری در مردم محلی و گردشگران شود. در صورت رعایت مسایل زیست محیطی و عدم ایجاد هزینه های اجتماعی، صنایع آب شیرن کن باید رفته رفته جای خود را در تأمین آب شیرین کشور آغاز کند.
انتهای پیام
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی