کد مطلب: 345
  تاریخ انتشار:  1392/04/06 - 01:00


جایگزینی پلاستیک های زیست تخریب پذیر در کشور باید سریعتر اجرایی شود

تولید روزانه 1000 تن پسماند پلاستیکی در تهران!

برنامه توسعه و جایگزینی پلاستیک های زیست تخریب پذیر با انواع پلاستیک های معمولی به کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ شده است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه یک هزار تن در شبانه روز پسماند های پلاستیکی در تهران تولید می شود، خواستار تسریع در اجرای برنامه جایگزینی پلاستیک های زیست تخریب پذیر در کشور شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، فرهاد پورسخا، مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مشکلات پسماند های پلاستیکی علیرغم اینکه جزء پسماند های ویژه و مخاطره آمیز نیستند، پایداری آنها در طبیعت است، گفت: پسماندهای پلاستیکی 300-200 سال در طبیعت عمر پایدار دارند.
وی ادامه داد : در ابتدا برای از بین بردن پسماندهای پلاستیکی به دنبال پایه های گیاهی رفتند، اما علیرغم ویژگی محیط زیستی آن،‌ کیفیت پایین و قیمت بالا آن استفاده گسترده آن امکان پذیر نبود.
پورسخا از توسعه پلاستیک های زیست تخریب پذیر در کشور خبر داد و گفت: برنامه توسعه و جایگزینی پلاستیک های زیست تخریب پذیر با انواع پلاستیک های معمولی به کلیه دستگاه های اجرایی ذیربط و ادارات کل حفاظت محیط زیست ابلاغ شده و هر یک از استانها در رابطه با تحقق برنامه مذکور بر اساس جدول زمانبندی جایگزینی اقدام می کنند.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه هم اکنون شرایط تولید این مواد در کشور فراهم شده است، گفت: با همکاری سازمان تحقیقات استاندارد، استاندارد مربوط به کیسه های زیست تخریب پذیر نیز تدوین و تصویب شده است.
وی با بیان اینکه پلاستیک ها زیست تخریب پذیر ، پایداری پلاستیک های معمولی را ندارند و مدت تجزیه پذیری آنها 5 سال است و زودتر در طبیعت تجزیه می شوند،‌گفت: تکنولوژی تولید ، مواد افزودنی و فرمولاسیون این پلاستیک ها در اختیار و انحصار دو کشور بود که با پیگیری بخش خصوصی مواد افزودنی برای تهیه پلاستیک های تجزیه پذیر در داخل کشور فراهم و تهیه شد.
فرهاد پورسخا از پیشگام شدن فروشگاه شهروند، سازمان میادین و تره بار و شرکت ملی پگاه برای استفاده از پلاستیک های زیست تخریب پذیر خبر داد و گفت: زیرساخت های توسعه مصرف این پلاستیک ها در کشور فراهم شده است که با همکاری وزارت صنعت ، معدن و تجارت و مرکز تحقیقات استاندارد الگوی ملی این پلاستیک ها تهیه می شود.
وی با بیان اینکه در کلانشهر تهران 7500 تن زباله روزانه تولید می شود، گفت: 35 درصد کل پسماندهای تهران به زباله های خشک تعلق دارد و از این مقدار 1000 تن در شبانه روز پسماندهای پلاستیکی در تهران تولید می شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، 21 تیرماه روز بدون نایلکس نامگذاری شده و شعار امسال این روز «هر روز یک کیسه پلاستیکی کمتر» است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری