کد مطلب: 3316
  تاریخ انتشار:  1397/09/07 - 15:00


تولید دی‌اکسیدکربن دوباره افزایش یافت

سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود منتشر کرد که پس از چهار سال که با تلاش‌های جهانی افزایش تولید دی‌اکسیدکربن متوقف شده بود، امسال دوباره تولید این گاز گلخانه‌ای افزایش داشته است.

سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود منتشر کرد که پس از چهار سال که با تلاش‌های جهانی افزایش تولید دی‌اکسیدکربن متوقف شده بود، امسال دوباره تولید این گاز گلخانه‌ای افزایش داشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سازمان ملل توسعه اقتصادی و صنعتی و رشد جهانی اقتصاد را علت این افزایش مجدد معرفی کرده است.

گزارش جدید سازمان ملل متحد درباره گازهای گلخانه‌ای که تنها چند روز پیش از آغاز کنفرانس جهانی آب و هوا در لهستان منتشر شده آمده نسبت به تحقق اهداف پیمان اقلیمی پاریس هشدار داده است.

در این گزارش با اشاره به مفاد پیمان پاریس ابراز نگرانی شده که کشورهای امضاکننده برای رسیدن به اهداف آن تا سال ۲۰۲۰ دچار مشکل جدی خواهند شد به طوری که احتمالا معیارهای تعیین شده برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ شاید تا سال ۲۰۳۰ (۱۰ سال دیرتر) محقق نشوند.

دفتر محیط‌ زیست سازمان ملل متحد از ۹ سال پیش همه ساله گزارشی بر پایه مطالعات و تحقیقات علمی منتشر می‌کند که در آن وضعیت موجود تولید گازهای گلخانه‌ای و پیش‌بینی‌ها درباره ادامه این روند در سال‌های پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین به تفاوت میان میزان "مجاز و قابل هضم" تولید گازهای گلخانه‌ای به طوری که میانگین گرمای هوا فراتر از حد قابل قبول بالا نرود اشاره شده و این اعداد و ارقام با تعهداتی که کشورهای امضاءکننده پیمان پاریس وعده داده‌اند مقایسه شده تا نیم‌رخ واقع بینانه‌ای برای کشورهای عضو سازمان ملل متحد ترسیم شود.

بر همین اساس، گزارش امسال خلاء میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را گسترده‌تر از همیشه ترسیم کرده است.

چرا دوباره دی‌اکسیدکربن بیشتر تولید می‌شود؟

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، آن طور که در گزارش سازمان ملل متحد آمده میزان تولید دی‌اکسیدکربن ناشی از فعالیت‌های صنعتی و تولید انرژی در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تقریبا ثابت مانده بود.

در طول این سال‎ها اقتصاد جهانی هم رشد ناچیزی داشت اما بنابر این گزارش، همزمان با رشد بیشتر اقتصاد جهان و بالا رفتن میزان ناخالص ملی کشورها، میزان تولید دی‌اکسیدکربن هم ۱.۲ درصد افزایش یافت.

رقمی که ممکن است در نگاه اول کوچک به نظر برسد اما با قرار دادن آن در قاب پیمان پاریس که برای جلوگیری از گرم شدن دمای کره زمین تا سال ۲۰۳۰ و آن هم حداکثر به میزان ۱.۵ درجه سلسیوس تلاش می کند، این رقم بسیار بالاست.

در قالب معاهده اقلیمی پاریس، حدود ۱۹۰ کشور جهان هم پیمان شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید دی‌اکسیدکربن خود را نسبت به آنچه امروز تولید می‌شود ۵۵ درصد کاهش دهند. هدفی که نه تنها در سال گذشته روی نداده بلکه با رشد ۱.۲ درصدی هم روبرو شده است.

برای همین هم دانشمندان می گویند اگر قرار است که پیمان پاریس به اهداف خود برسد، تمام کشورهای متعهد به آن باید ارقامی که به عنوان هدف برای خود تعیین کرده بودند را چندین برابر افزایش دهند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان