کد مطلب: 3281
  تاریخ انتشار:  1397/08/19 - 22:14


اثرات سوء تغییرات اقلیمی بر جنگل‌های آمازون

افزایش دما و خشکسالی خسارت قابل توجهی به جنگل‌های آمازون وارد کرده چرا که درختان توانایی خود در سازگاری با تغییرات اقلیمی را از دست داده‌اند.

افزایش دما و خشکسالی خسارت قابل توجهی به جنگل‌های آمازون وارد کرده چرا که درختان توانایی خود در سازگاری با تغییرات اقلیمی را از دست داده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، محققان با بررسی روی فرآیند رشد و گسترش بخش‌هایی از جنگل‌های استوایی دریافتند گرمای جهانی با تغییر در ساختار درختان همراه است و با از بین رفتن آن‌ها درختی جایگزین‌شان نمی‌شود.

با بالا رفتن دمای جهانی برخی از گونه‌های درختان با شرایط جدید سازگار نمی‌شوند. هرچند، برخی از گونه‌های درختی این قابلیت را دارند تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند. به طور مثال، گونه‌هایی که بهتر می‌توانند در آب‌ و هوای خشک دوام داشته باشند بیشتر احتمال دارد در شرایط جدید سازگارتر شوند درحالیکه احتمال از بین رفتن درختان سازگار با آب و هوای مرطوب بیشتر می‌شود.

بررسی‌های انجام گرفته نشان داده‌ است در دهه‌های اخیر خشکسالی منطقه آمازون را فرا گرفته که پیامدهای جدی برای رشد و توسعه جنگل‌ها به دنبال داشته‌ است و باعث شده تعداد بیشتری از گونه‌هایی از درختان که در برابر خشکسالی آسیب‌پذیرند از بین بروند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، جنگل‌های استوایی آمازون یکی از حائز اهمیت‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین است به طوری که ۴۵ درصد تمامی جنگل‌های استوایی و ۴۰ درصد از تمامی کربن‌های ذخیره شده در پوشش گیاهی روی زمین را شامل می‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان