کد مطلب: 3272
  تاریخ انتشار:  1397/08/14 - 21:09


اهمیت مدیریت اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی برای کاهش خطرات

کاهش خطرات بلایا و افزایش تاب‌آوری یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به اهداف توسعه پایدار است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به عملکرد مناسب ایران در موضوع زلزله کرمانشاه و سایر بلایای طبیعی گفت: مدیریت اطلاعات مربوط به بلایا به منظور کاهش خطرات ناشی از آن و افزایش تاب‌آوری اهمیت بسیاری دارد و APDIM  فرصت ارزشمندی را به منظور بررسی راهکارها و همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه فراهم می‌کند. 

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، یوگوچی دانیلز نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در نشست تخصصی مشورتی همکاری‌های منطقه‌ای به منظور ایجاد تاب‌آوری در برابر حوادث تدریجی از جمله گرد و غبار و مدیریت اطلاعات مقابله با حوادث فرامرزی آسیا و اقیانوسیه که امروز با همکاری ESCAP، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه در تهران برگزار شد، اظهار کرد: بازگشایی مرکزAPDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه)  بر اساس قطعنامه ۷۱۱۱ کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل متحد در ایران یک قدم بزرگ به سمت کاهش خطرات و افزایش تاب‌آوری در منطقه‌ای است که بلایای طبیعی همچنان صدمات و خسارات بسیاری به مردم وارد می‌کند و توسعه اقتصادی - اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: کاهش خطرات بلایا و افزایش تاب‌آوری یکی از مهمترین راه‌های دستیابی به اهداف توسعه پایدار است. دقت داشته باشیم که آسیا و اقیانوسیه یکی از بلاخیزترین مناطق جهان به حساب می‌آید که بلایایی مثل سیل، زلزله، طوفان و طوفان‌های گرد و غبار باعث مرگ و فقر در بین نسل‌های پی در پی در این مناطق می‌شود.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: ایران نیز یکی از بلاخیزترین کشورها در جهان است و بسیاری از بلایای طبیعی مثل زلزله، خشکسالی، سیل و طوفان‌های گرد و غبار در این کشور اتفاق می‌افتد.

به گفته دانیلز، ایران تجربیات ارزشمندی را در زمینه کاهش خطرات بلایای طبیعی کسب کرده است و دانش بسیاری در حوزه مدیریت خطرات ناشی از بلایا در اختیار دارد. واکنش مناسب ایران به زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ و سایر بلایا مثل سیل، خشکسالی و طوفان‌های گرد و غبار نشان می‌دهد که ایران برای مقابله با بلایای طبیعی توان مناسبی دارد.

وی تاکید کرد: در چارچوب همکاری‌های سازمان ملل و ایران برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، سازمان ملل از تلاش‌های دولت ایران در جهت توسعه و پیاده سازی سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای به منظور مقابله با طوفان‌های گرد و غبار همچنین سرمایه‌گذاری برای کاهش بلایای طبیعی و ایجاد آمادگی و واکنش مناسب در زمان بلایا پشتیبانی کرده است.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار - که تیر ماه سال گذشته با همکاری بخش‌های مختلف سازمان ملل در تهران برگزار شد - اظهار کرد: در ادامه این کنفرانس گفت‌وگوهایی درباره طوفان‌های گرد و غبار در جریان هفتاد و دومین جلسه مجمع سالانه سازمان ملل در تیر ماه سال جاری انجام شد. در این گفت‌وگوها بر پیشنهادات عملیاتی به منظور رفع چالش‌های کشورهای متاثر از گرد و غبار تمرکز و راهکارهای بهبود سیاست‌های هماهنگ کننده در سطح جهانی به منظور مقابله با این چالش‌ها در چارچوب سیاست‌های توسعه پایدار بررسی شد.

دانیلز افزود: در سپتامبر ۲۰۱۸ پیشنهادی مبنی بر تشکیل ائتلافی از سازمان ملل به منظور مقابله با گرد و غبار و افزایش همکاری‌های بین‌المللی، تبادل اطلاعات و دانش در بین بازیگران مختلف این عرصه مانند دفاتر سازمان ملل، دولت‌ها، دانشگاهیان و بخش‌های خصوصی ارائه شد.

وی در ادامه گفت: مرکز APDIM به عنوان زیرمجموعه کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا - اقیانوسیه در سازمان ملل متحد در ایران بازگشایی می‌شود که قدم مهمی برای کاهش خطرات ناشی از بلایای طبیعی و توسعه اقتصادی - اجتماعی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران افزود: مدیریت اطلاعات بلایا در تمام زمینه‌ها و جنبه‌های مربوط به کاهش خطر بلایا و افزایش تاب‌آوری است و بسیار اهمیت دارد بنابراین برگزاری مراسم امروز در تهران فرصت ارزشمندی را به منظور بررسی راهکارها برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه فراهم می‌کند.

دانیلز تاکید کرد: تیم سازمان ملل در ایران آمادگی کامل دارد تا کلیه همکاری‌ها در چهارچوب برنامه‌های APDIM  همچنین در قالب سایر همکاری‌های منطقه‌ای و چند جانبه به منظور کاهش اثرات منفی بلایا در منطقه انجام دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط طبیعی