کد مطلب: 3098
  تاریخ انتشار:  1397/10/24 - 17:35


خرید بهترین لاستیک برای خودرو

حال برای خرید لاستیک مناسب نکات بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است برای ایمنی خود، خانواده و سرنشینان خودرو به هنگام انتخاب به این نکات توجه بسیار داشت.

حال برای خرید لاستیک مناسب نکات بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است برای ایمنی خود، خانواده و سرنشینان خودرو به هنگام انتخاب به این نکات توجه بسیار داشت.
به گزارش سایت خبری محیطزیست ایران، لاستیک تنها و در واقع آخرین عضوی است که سبب می‌شود خودرو به حرکت درآید. بدون شک پس از سلامت دیگر اجزای خودرو این قسمت نیروی به دست آمده از موتور را دریافت کرده و موجب حرکت می‌گردد. با این تفاصیر می‌توان گفت انتخاب لاستیک مناسب می‌تواند جزو مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارهایی باشد که باید برای ماشین خود انجام دهید. گذشته از آن که لاستیک‌ها موجب حرکت خودرو خواهند شد کیفیت آنها نیز در تزمزگیری مناسب‌، سرعت‌های بالا، رانندگی در سطوح مرطوب و ... ایمنی سرنشینان را به دنبال خواهد داشت.

زمان تعویض لاستیک
پیش از آن که به مولفه‌های لازم در خرید لاستیک بپردازیم، لازم است بدانیم لاستیک خودروی ما چه زمانی نیاز به تعویض دارد؟
بهتر است در چکاپ‌های ماهیانه، لاستیک و سطح آنها را بازدید کرده تا در صورت وجود مشکل نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید. اگر بر روی سطح لاستیک برآمدگی، ترکیدگی، پارگی و یا هر نوع آسیب جدی مشاهده شد این بدان معناست که زمان تعویض آن لاستیک فرا رسیده است.
گاهی ممکن است که مشکلی از نظر ظاهری بر روی سطح لاستیک خودرو شما مشاهده نشود در این صورت نیازی به تعویض نیست؟ خیر، سه ویژگی برای تشخیص زمان دقیق عوض کردن لاستیک‌ها وجود دارد که شامل:
آج لاستیک: قطعا مشاهده کردید که بر روی سطح لاستیک، شیارهایی به شکل‌های متفاوت وجود دارند که آنها را آج لاستیک می‌نامند. آج‌ها در واقع چسبندگی مناسب لاستیک با سطح جاده را به وجود می‌آورند و کمک می‌کنند تا سواری مناسبی برای سرنشینان محیا سازند. این شیارها هر کدام از عمق مشخصی برخوردار می‌باشند که به گفته متخصصان، زمانی که عمق آج لاستیک به 1.6 میلی‌متر رسید زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است.
کارکرد خودرو: میزان کارکرد استاندارد هر لاستیک 80 کیلومتر است که اگر بیش از این میزان لاستیک‌ها کار کرده باشند می‌بایست نسبت به عوض کردن آنها سریعا اقدام کرد. شاید پس از کارکرد 80 کیلومتر در شکل و ظاهر آج‌ها تغییری به وجود نیامده باشد اما زمان استفاده استاندار از لاستیک به پایان رسیده و برای جلوگیری از حوادث، بهتر است که لاستیک‌ها را عوض نمایید.
تاریخ انقضا: بر روی هر لاستیک زمان تولید آن حک شده است. بی شک بر روی دیواره تمامی تایرها یک عدد چهار رقمی همچون 1816 را مشاهده خواهید کرد که به معنی زمان تولید لاستیک در هفته هجدهم سال 2016 است.
به طور کلی بازه زمانی استفاده از تایر خودرو 4 تا 7 سال پس از زمان تولید آنهاست. این بازه زمانی به نوع و برند لاستیک نیز وابسته بوده اما در نهایت، حتی لاستیک‌هایی با مواد اولیه مرغوب و با دوام نیز حداکثر تا 7 سال پس از تولید قابلیت استفاده خواهند داشت.

انتخاب تایر مناسب خودرو
لاستیک‌ها در اندازه و شکل‌های مختلفی تولید شده‌اند و هر خودرو لاستیک مناسب خود را خواهد داشت. به عبارتی دیگر مهندسان طی آزمون و خطاهای بسیار و در نظر داشتن سرعت و توان خودرو، در نهایت تایر مناسب را بر روی آن قرار خواهند داد. به طور مثال لاستیک پراید با لاستیک پژو از لحاظ سایز و نوع با یکدیگر متفاوت خواهند بود
برای تشخیص بهتر این تفاوت، عبارتی متشکل از حروف و عدد بر روی دیواره هر تایر حک شده است که اطلاعاتی را در اختیار خریدار قرار خواهد داد. عبارت R215/60R16 اطلاعات یک تایر است که در آن حرف R بیانگر شخصی بودن نوع لاستیک، عدد 215 میزان پهنای تایر به میلی‌متر، 60 فاق لاستیک (درصد حد فاصل محیط رینگ به محیط لاستیک)، R به معنای رادیال بودن لاستیک که اغلب لاستیک‌ها امروزه از نوع رادیال هستند و از رشته سیم‌های فولادی ساخته شده‌اند و در نهایت عدد 16 نشان دهنده ابعاد رینگ (برحسب اینچ) می‌باشد.

انواع تایر خودرو
تایرها به سه قسم هستند؛ لاستیک‌های تابستانی، لاستیک‌های زمستانی و لاستیک‌های چهار فصل. همانطور که از نام لاستیک‌های زمستانی و تابستانی مشخص است این تایرها عملکرد بسیار خوبی را در شرایط آب و هوایی این فصل‌ها از خود نشان می‌دهند. به عبارت دیگر لاستیک‌های تابستانی در سطوح خشک چسبندگی خوبی داشته و برعکس تایرهای زمستانی چسبندگی مناسبی را بر روی سطوح بارانی یا برف و یخ دارند. گذشته از عملکرد مناسب این لاستیک‌ها تعویض آنها در هر فصل کار سخت و هزینه‌بری بوده و به همین منظور استفاده از لاستیک‌های چهار فصل آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. عملکرد تایرهای چهار فصل به خوبی لاستیک‌های زمستانی و تابستانی نیست اما در کل کارایی نسبتا خوبی را از این نوع تایرها شاهد خواهیم بود.
شرکت‌های تولید کننده ایرانی و خارجی بسیاری وجود دارند که تایرهای خود را با ویژگی‌های منحصر به فردی عرضه می‌کنند. می‌توان تعدادی از برترین برندهای لاستیک خارجی را؛ لاستیک میشلن، پیرلی، بریجستون، کنتیننتال،گودیر، دانلوپ، یوکوهاما، هانکوک و... دانست.
همچنین از مشهورترین برندهای لاستیک ایرانی نیز لاستیک بارز، لاستیک یزد تایر، لاستیک گلدستون، لاستیک کویر تایر و لاستیک ایران تایر را  می توان نام برد.
در هنگام چکاپ‌های ماهیانه روغن، لنت ترمز و یا .... حتما چند وقت یک بار سطح لاستیک‌های خود را نیز کنترل کنید تا در صورت بروز مشکل در زمان مناسب آنها را تعویض نموده و همیشه در زمان تعویض لاستیک خودروی خود به کیفیت و تاریخ تولید آن توجه داشته باشید تا از بروز حوادث ناگوار در هنگام رانندگی جلوگیری نمایید.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی