کد مطلب: 30
  تاریخ انتشار:  1391/08/26 - 21:36


جابجایی بخشی از مرجان‌های جزیره ابوموسی به منظور ساخت بندر چندمنظوره

جابجایی مرجانها از ابتدای سال 92 شروع و حدود 10ماه طول خواهد کشید.

مدیرکل محیط زیست استان هرمزگان از جابجایی بخشی از مرجان‌های جزیره ابوموسی به منظور ساخت بندر جامع و چندمنظوره در این جزیره خبر داد.

 

به گزارش آژانس خبری محیط زیست ایران (اینا)، مجید وفادار با اعلام خبر جابجایی مرجانهای جزیره ابوموسی اظهار کرد: جزیره ابوموسی از محیط زیست بکر و خاصی برخوردار است که باید همه نهادها و دستگاهها در حفظ آن تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه ابوموسی به دستور رییس جمهوری در ابتدای سال جاری باید به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود تصریح کرد: این موهم باید با درنظر گرفتن الزامات زیست محیطی صورت گیرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه ابوموسی قابلیت‌های فراوانی را برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری با بهره‌گیری از طبیعت بکر دارد تصریح کرد:تمامی اقدامات موردنیاز برای توسعه گردشگری در جزیره ابوموسی باید با هماهنگی اداره کل محیط زیست باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

وفادار به جابجایی مرجانهای ابوموسی اشاره کرد و گفت: این اقدام پیشگیرانه به منظور جلوگیری از نابود شدن این موجودات دریایی و پیرو درخواست اداره کل بنادرو دریانوردی استان انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه اداره کل بنادر استان درخصوص صدور مجوز زیست‌محیطی برای احداث بندرجامع چند منظوره شهرستان ابوموسی اقدام کرده بیان کرد: ارائه گزارش ارزیابی اثرات این طرح درجهت حفظ و حراست از محیط‌زیست طبیعی و گونه‌های نادر دریائی انجام شده است.

 

وفادار همچنین با اشاره به وجود جوامع مرجانی در اطراف جزیره ابوموسی و حوضچه بندر، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مرجانها و کارکردهای متنوع این کلنی‌های زیبا و منحصربفرد، قبل از لایروبی حوضچه و احداث بازوهای جدید بندر، کلنی‌هایی که احتمال آسیب به آنها وجود دارد، جابجا خواهند شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: به منظور بررسی و امکان‌سنجی این جابجایی و تعیین نقاط مناسب جهت انتقال کلنی‌های مرجانی، تیمی از کارشناسان دریائی سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و شرکت متقاضی جابجایی کلنی‌های مرجانی به جزیره ابوموسی و محلهای موردنظر عزیمت و وضعیت فعلی منطقه و نقاط پیشنهادی انتقال و نحوه جابجایی را بررسی خواهند کرد.

 

وی با اشاره به زمان آغاز این عملیات با بیان اینکه زمان جابجایی به تعداد نفرات جابجاکننده نیز بستگی دارد ادامه داد: جابجایی مرجانها از ابتدای سال 92 شروع و حدود 10ماه طول خواهد کشید.

 

وفادار تعداد نفرات پیش‌بینی شده برای این کار را 150نفر غواص که طبق قرارداد باید بومی باشند، اعلام کرد و افزود: در تمام طول مدت انجام عملیات ناظران ویژه بر مراحل مختلف کار نظارت خواهند کرد.

 

این مقام مسوول با اظهار اینکه مرجانهای موردنظر برای جابجایی از نوع شاخ‌گوزنی و اکروپورا هستند بیان کرد: در قسمت حوضچه و کانال ورودی بندر که درحال تخریب است، مرجانها باید بصورت کامل جابجا شوند.

 

وی در انتها اعتبارات موردنیاز این کار را طبق قرارداد با اداره کل بنادر و دریانوردی استان بر عهده اداره بنادر اعلام و تصریح کرد: طبق براوردهای اولیه کار جابجایی مرجانهای ابوموسی در بندر این جزیره حدود 60میلیارد ریال اعتبار نیازدارد.

 

انتهای پیام

منبع:  ایسنا
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی