کد مطلب: 2927
  تاریخ انتشار:  1396/12/26 - 14:45


کلانتری: دولت نمی تواند برنامه ششم توسعه را اجرا کند

برای رفع آلودگی هوا هم باید وضعیت خودرو اصلاح شود و هم سوخت.
download عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست

رئیس سازمان محیط زیست گفت: اگر دولت بخواهد برنامه ششم توسعه را اجرا کند که نمی‌تواند، باید ۳۵ میلیارد مترمکعب مصرف آب را به این ۱۱۰ درصد مصرف برساند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عیسی کلانتری - معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری پایان سال 1396 خود در پاسخ به سؤالی درباره آلودگی هوا با تأکید دوباره بر اینکه حدود دو سوم آلودگی هوا به کامیون‌های فرسوده و حدود 10 هزار دستگاه مینی‌بوس باز می گردد، منشأ آلودگی هوا در فصل‌های مختلف را متفاوت دانست و گفت: از اول زمستان با کمک استانداری تهران جلوی ورود کامیون‌های بالای 15 سال را به شهر تهران گرفتند که این کمک بزرگی بود. همچنین حدود هزار دستگاه اتوبوس‌های فرسوده اتوبوسرانی تهران وارد نشد.

وی ادامه داد: برای رفع آلودگی هوا هم باید وضعیت خودرو اصلاح شود و هم سوخت. حتی در شهرهای بزرگ دنیا هم تصمیم گرفته‌اند در چند ماه آلوده سال ورود خودروهای گازوییل‌سوز به شهر ممنوع شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حدود دو ماه پیش مدیران عامل خودروسازان پیش ما آمدند و گفتند اگر به ما بنزین یورو 5 بدهید ما حتی یک خودرو با موتور قبلی تولید نخواهیم کرد. البته سوخت ما به ویژه بنزین در کلانشهرها شرایط بهتری پیدا کرده است اما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و قول داده‌اند تا پایان برنامه ششم این شرایط محقق شود اما با سوخت غیراستاندارد و خودروی غیراستاندارد نمی‌توانیم هوای سالم و پاک داشته باشیم.

قول وزارت صنعت و معدن برای تولید موتورهای برقی
کلانتری گفت: وزارت صنعت و معدن قول داده که واحدهای تولید موتورهای برقی را هر چه سریع‌تر راه‌اندازی کنند چرا که بخش بزرگی از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها برمی‌گردد. این کارها البته ممکن است یکی دو سال طول بکشد اما الان تقریباً همه بنزین‌های ما زیر یک درصد بنزن دارند که استانداردش همین یک درصد است اما در برخی موارد گوگرد سوخت ما بالاتر از 50ppm است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات مناطق حفاظت شده با مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست اعلام کرد: مصوبات، آیات الهی نیستند که قابل تغییر نباشند. این مصوبات 40 سال بود تغییر نکرده بود و آن زمان 30 میلیون جمعیت داشتیم و الان 80 میلیون جمعیت داریم. همه آن تغییرات کمتر از 3 در هزار بود که در مناطق کاهش داشتیم و پیشنهادهای افزایش هم داشته‌ایم و در دو مورد افزایش داشتیم و در 24 مورد کاهش داشتیم.

کلانتری تصریح کرد: بخشی از شهر خلخلال در مناطق حفاظت شده بود. در برخی مناطق سرمایه‌گذاران نمی‌توانستند برای فعالیت صنعتی خود سند بگیرند. این مناطق هم پویا هستند و کم و زیاد می‌شوند و وقتی 3 در هزار مناطق حفاظت شده کاهش می‌یابد ده‌ها هزار واحد تولیدی و مسکونی از بلاتکلیفی خارج می‌شوند. ما روستاهایی داریم که داخل مناطق حفاظت شده هستند و مردم این روستاها را باید تعیین تکلیف بکنیم. این موضوع هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و بهبود کیفیت هم به دنبال می‌آورد.

وی تأکید کرد: جایی که باید مناطق حفاظت شده کاهش یابد کم می‌شود و جایی که باید افزایش یابد اضافه خواهد شد. هیچ جای دنیا هم هیچ چیز ثابتی وجود نخواهد داشت. به هر حال محیط زیست مال مردم است و باید رفاه مردم را هم در نظر بگیریم و اینکه هزاران نفر به خاطر محیط زیست مشکل پیدا کنند سیاست ما نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به پرسشی درباره مدیریت نادرست منابع آب، مجوز حفر چاه‌های غیرمجاز، انتقال آب بین حوضه‌ای و سدسازی‌های بی‌رویه و ادامه این سیاست‌های غلط توسط کلانتری و دولت دوازدهم گفت: ما تابع استانداردهای جهانی هستیم. سقف استفاده از منابع آب تجدیدپذیر طبق ضوابط بین‌المللی 40 درصد است و هیچ کشوری حق ندارد بیش از 40 درصد منابع تجدیدپذیرش را استفاده کند و اگر چنین کند با خطرات و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. الان در کشورمان به جای 40 درصد 110 درصد استفاده می‌کنیم و اگر هیچ یک از این کارها را هم نمی‌کردیم مشکل‌دار بودیم.

کلانتری تصریح کرد: ما به دلایل سیاسی باید خودکفا باشیم، بدون آب چطور می‌توانیم خودکفا باشیم؟ جمع جبری آب‌های جا به جا شده کمتر از 2 درصد آب کشور است؛ وقتی 110 درصد از آب استفاده می‌کنیم همه این مشکلات در آن هست اما فقط وقتی به آن می‌رسیم که آن را ببینیم! خود رسانه‌ها به دنبال خودکفایی هستند اما خودکفایی در محصولات کشاورزی با آب به دست می‌آید. مصرف 110 درصد به معنای نابودی محیط زیست و سرزمین است. این‌ها سیاست‌های تحمیل شده به سرزمین و آب و خاک است.

وی تأکید کرد: اگر دولت بخواهد برنامه ششم توسعه را اجرا کند که خوشبختانه نمی‌تواند، باید 35 میلیارد مترمکعب به این 110 درصدی که مصرف می‌کنیم هم اضافه کنیم! این در شرایطی است که کاهش بارندگی ما حتی در منطقه‌ای مثل شمال به دلیل تغییر اقلیم حداقل تا ده‌ها سال برگشت‌ناپذیر خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: باید بپذیریم که ظرفیت تولیدی ما بر اساس توان سرزمین چقدر است اگر جامعه و حاکمیت این را نپذیرند وضعیت ما همینی است که می‌بینیم.

حمید ظهرابی - معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در نشست خبری پایان سال 1396 این سازمان در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی پس از بازداشت فعالان این پروژه گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین‌المللی با UNDP بوده است. شرکت میراث پارسیان به عنوان همکار این پروژه وارد شده بوده است. بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت.

بیرون آمدن UNDP از پروژه یوز شایعه بود
وی افزود: اینکه UNDP خود را کنار کشیده و بیرون آمده شایعه بود. موضوع این بود که UNDP گفته بود من دیگر نمی‌توانم کمک مالی بکنم. الان با دیوان محاسبات پیگیریم که بتوانیم منابع مشترک برای حفظ یوزپلنگ دریافت کنیم.

معاون سازمان محیط زیست تأکید کرد: آقای کلانتری هم مرتبا پیگیرند. هر بار که با من تماس می‌گیرند از سرنوشت منابع مالی پروژه یوزپلنگ می‌گیرند و وضعیت «ایران» خانم [توله یوزپلنگ ماده در اسارت] را هم جویا می‌شوند. منابع مختلف 500 میلیون تومانی و همچنین یک مورد یک میلیارد تومانی را خود ایشان پیگیری کردند و به پروژه اختصاص داده شد.

ظهرابی تصریح کرد: پروژه ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد و حفاظی که برای آن در نظر گرفته شده، پروژه خروج دام از منطقه خارتوران و همچنین خروج دام از میاندشت و … انجام خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: قبلاً سیاست ما در حفاظت از یوزپلنگ تمرکز روی این بود که زیستگاه را حفاظت می‌کنیم و خود یوزپلنگ جمعیتش را بالا خواهد برد. الان متوجه شدیم باید تمرکز ویژه روی فرد فرد این‌گونه داشته باشیم.

ظهرابی تشریح کرد: یکی این مرکز تکثیر در اسارت است و لقاح مصنوعی را در دستور کار داریم. قراردادی با پژوهشکده محیط زیست هماهنگ شده و قرار بود گروهی بیست روز پیش به ایران بیایند و این کار را انجام دهند که به دلیل همین اتفاقات اخیر رخ نداد اما قرار شد در قالب یک قرارداد چهارچوب‌دار انجام شود.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر دیدیم جمعیت در استان یزد به شدت افت کرده که شاید دلیلش تغییر اقلیم باشد و در مقابلش در مناطق شمالی (شاهرود، میاندشت، و…) شاهد افزایش جمعیت بوده‌ایم. به احتمال زیاد یک محدوده طبیعی محدود شده و پناهگاه حیات وحش به معنای واقعی و نه معمول برای یوز در نظر بگیریم. یک محدوده حدود 30 هزار هکتاری است و آنجا حداقل خیالمان راحت خواهد بود که تعدادی یوزپلنگ داریم که آنجا در امنیت زندگی می‌کنند.

احیای دریاچه ارومیه حداقل ۴ میلیارد دلار پول می‌خواهد
کلانتری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه پس از آغاز مدیریتش در سازمان محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه متعلق به محیط زیست و به همین دلیل از اول هم جایش در سازمان محیط زیست بود. دریاچه حداقل ۴ میلیارد دلار پول می‌خواهد. آخرین مصوبه این بود که ستاد احیا برای دریافت فاینانس خارجی وارد مذاکره با خارجی‌ها شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت‌شدگان محیط زیستی گفت: درباره افراد بازداشت شده ما هم اطلاعات دقیقی نداریم. آقای رئیس جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری گذاشته‌اند که در حال مذاکره هستند و ما هم به اندازه شما اطلاعات داریم و باید ببینیم چه می‌شود و امیدواریم هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند. اگر واقعاً مقصری بینشان هست هر چه سریع‌تر مشخص شود و بقیه آزاد شوند.

وی تأکید کرد: البته پروژه یوز به این دلیل متوقف نشده است. هرچند که منابع مالی بین‌المللی آن پروژه از یک سال قبل متوقف نشده بود. الان برنامه محدوده وسیعی برای یوز در نظر گرفته‌ایم که ۳۰ هزار هکتار را در نظر گرفتیم و البته کارشناسان ۸۵ هزار هکتار را لازم می‌دانند. الان با سازمان برنامه در حدود ۴۵ هزار هکتار مذاکره کرده‌ایم و سازمان برنامه هم موافقت اولیه کرده و حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه آن خواهد بود.

کلانتری در ادامه تصریح کرد: آقای رئیس جمهور چهار وزیرش را برای پیگیری پرونده بازدداشت شدگان گذاشته اما به جایی نرسیده است. من نمی‌توانم واقعاً بگویم این‌ها مقصر هستند یا نیستند. آقای هومن جوکار که من چند باری دیدمش اصلاً به نظر نمی‌رسد اطلاعات اولیه سیاسی داشته باشد.

وزیر کشاورزی تا دو سه ماه پیش اعتقادی به کم‌آبی نداشت
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کشاورزان شرق اصفهان نیز اظهار داشت: وزیر کشاورزی تا دو سه ماه پیش اعتقادی به کم‌آبی نداشت.  ما باید سیاست‌هایمان طوریتنظیم کنیم که بتوانیم با کم‌آبی حداقل خسارت رو ببینیم. نمی‌شود که صنایعی مثل فولاد همه آب را ببرند و حقابه‌ای به کشاورزان شرق اصفهان نرسد.

کلانتری در پاسخ به اینکه برخی سخنان شما با یکدیگر متناقض است، یک جا می‌گویید نمی‌توانیم جلوی اشتغال بایستیم و جای دیگر می‌گویید قانون هوای پاک را با همه توان اجرا می‌کنیم، خطاب به خبرنگاران گفت: شما در ۶ ماه گذشته هر چه دلتان خواسته به ما گفته‌اید اما ما پوست‌کلفت‌تر از این هستیم که با حرف‌های شما از میدان به در برویم.

وی با بیان اینکه  ما پایبند سیاست‌های توسعه پایدار هستیم و پایش هم ایستاده‌ایم، اظهار داشت: هشتاد درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می‌کنند و ما سواحل مان را کلاً به روی صنعت بسته‌ایم. شمال کشور را گفته‌ایم اصلاً دست نزنید و مردم شمال باید سرایدار تهرانی‌ها باشند.

من اگر جای مردم باشم سوار خودروی داخلی با این کیفیت نمی‌شوم
کلانتری گفت:  وقتی رقابت نیست خودروساز به خود زحمت نمی‌دهد خودروی پاک تولید کند. ما در برخی موارد خلاف نسخه‌های بین‌المللی رفتار می‌کنیم از طرفی می‌خواهیم به هر قیمتی که شده از دو تا خودروساز دفاع کنیم و به قیمت بسیار ارزان هم سوخت به آن می‌دهیم در حالی که همه جای دنیا سیاست خودروی نسبتاً ارزان و سوخت نسبتاً گران است.

وی در ادامه با بیان اینکه  من اگر جای مردم باشم سوار خودروی داخلی با این کیفیت نمی‌شوم گفت: تأمین کننده سوخت ما چون مواد اولیه‌اش ارزان است، انگیزه‌ای ندارد که سوخت سالم تولید کند و می‌گوید من در همین گازوییل لیتری ۱۰۰ تومان ضرر می‌کنم. ما باید سیاست‌هایمان را عوض کنیم. جهان با یک عقلی به جایی رسیده است ما که از جای دیگری نیامده‌ایم. جهان به این نتیجه رسیده خودرو با کیفیت خوب و سوخت خوب با قیمت مناسب ارائه شود و ما به التفاوتش از قیمت سوخت تأمین شود.

اینکه بخواهیم به هر قیمتی در همه چیز خودکفا باشیم شدنی نیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: باید ببینیم کشور ما چقدر ظرفیت و توان دارد. آیا می‌خواهیم حیات کشور صرفاً تا پنج سال ادامه داشته باشد؟ اینکه بخواهیم به هر قیمتی در همه چیز خودکفا باشیم شدنی نیست. پتانسیل کشور اندازه‌ای دارد. باید با گفتگو درباره پایداری منابع و توان سرزمینی کشور مسائل را حل کنیم.

کلانتری با اشاره به اصلاح قیمت نان از سوی دولت احمدی‌نژاد  ابراز داشت: این مساله باعث شد نان جای خوراک دام را نگیرد و مصرف گندم پنج میلیون تن کاهش یافت. باید مصارفمان را پایدار کنیم.

پرورش تیلاپیا در هر استانی که رودخانه ندارد از نظر ما بلامانع است
وی در خصوص ماهی تیلاپیا نیز گفت: انواع ماهی تیلاپیا داریم که این نوعی که به کشور آمده خطری ایجاد نمی‌کند و در استان‌هایی که رودخانه ندارد چه خطری دارد تیلاپیا تولید کنیم؟ به لحاظ ارزش غذایی هم کمتر از گوشت نیست. ما نمی‌توانیم کشور را از تولید و اشتغال به خاطر محیط زیست محروم کنم.  ما نباید قیم بخش خصوصی باشیم. پرورش تیلاپیا در هر استانی که رودخانه ندارد از نظر ما بلامانع است.

عیسی کلانتری در پاسخ به این سوال که چرا اقدامات تهاجمی کلانتری علیه محیط زیست فی‌الفور اجرا می‌شود اما معدود اقدام‌های مثبت همچون دستور انتشار گزارش های ارزیابی زیست محیطی زمان‌بر می‌شود و بالقوه و درازمدت است گفت: ما گفته‌ایم حتی هزینه‌های مالی ما را هم روی سایت بیاورند. اگر تا کنون انتشار گزارش های زیست محیطی انجام نشده تخلف کرده‌اند. ما موظفیم طبق قانون ظرف دو ماه اعلام نظر بکنیم. به محض اعلام نظر باید منتشر هم بشود اگر این اتفاق نیافتاده است

معاونت محیط زیست انسانی که تحت مدیریت آقای تجریشی است ضعیف عمل کرده است.

وی درباره معادن درون مناطق حفاظت‌شده نیز اعلام کرد: متأسفانه قانون ۱۳۹۱ طوری اصلاح شده که معادنی که خارج از زیستگاه‌ها هستند هیچ مجوزی از محیط زیست نمی‌گیرند و دیگر اینکه معادنی که داخل زیستگاه یک بار از محیط زیست مجوز گرفته باشند دیگر محیط زیست اختیار ندارد که منعشان کند. این قانون باید اصلاح شود و به ضوابط قانونی برگردد.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ترکیه برای مقابله با تروریست قصد دارد دیواری به طول ١٨٠ کیلومتر با کمی فاصله از مرز دو کشور احداث کند خاطر نشان کرد: این دیوار در بخشی از حوضه آبریز ارس ساخته خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که ممکن است احداث این دیوار برای عبور و مرور حیات وحش و گذر آب های مرزی مشکل ایجاد کند، از طریق وزارت خارجه در حال پیگیری هستیم تا مشکلات محیط زیستی احتمالی برطرف شود.

کلانتری با تاکید بر اهمیت حفظ آب های مرزی گفت: مساله مذاکره درباره آب های مرزی به ویژه در شرق کشور درخصوص هامون از سوی وزارت خارجه با جدیت دنبال می شود.

وی با اشاره به اهمیت روابط بین المللی ایران با کشورهای دیگر در زمینه مسایل محیط زیستی افزود: آلودگی رودخانه ارس یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری است.

کلانتری گفت: یکی از مسایل اصلی در بخش بین الملل، معاهده پاریس است که باید بر اساس آن تا سال ٢٠٣٠ چهار درصد بدون شرط و ٨ درصد به شرط برداشته شدن تحریم ها انتشار گازهای گلخانه ای کشور را کاهش دهیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه شورای نگهبان بر این توافق ایراداتی گرفته است که در حال رفع آن هستند، افزود: مشخص شده است اگر نسبت به کاهش ٨ درصدی تا قبل از رفع اشکالات اقدامی نکنیم، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ بنابراین مشکل قابل حل است.

وی تاکید کرد: این توافق دستاورد بزرگی است و با توجه به مکاتبات صورت گرفته، مشکلات قابل حل است و از طریق وزارت خارجه پیگیری می شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی