کد مطلب: 2770
  تاریخ انتشار:  1396/07/04 - 09:27


خطر الکتروشوک در کمین گونه‌های هورالعظیم

صید ماهی با استفاده از روش الکتروشوک تنوع زیستی هورالعظیم را در شرایط خطرناکی قرار داده است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه صید ماهی با استفاده از روش الکتروشوک تنوع زیستی هورالعظیم را در شرایط خطرناکی قرار داده است، از کم‌توجهی به تنوع زیستی تالاب‌ها انتقاد کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ابوالفضل آبشت در گفت‌وگو با ایسنا،افزود: در سال های گذشته حساسیتی که روی احیای تالاب‌ها به وجود آمده در مورد کم‌آبی و خشکی این اکوسیستم‌ها است و از تنوع زیستی آن‌ها غفلت شده است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با تاکید بر اینکه احیای تالاب‌ها بدون حفظ تنوع زیستی آنها امکان ندارد، در مورد دلایل مرگ آبزیان هورالعظیم به ویژه ماهیان اظهار کرد: دو دلیل اصلی برای مرگ ماهیان تالاب هورالعظیم به ویژه دشت آزادگان وجود دارد. یکی بالا رفتن دما که باعث تبخیر آب، کاهش اکسیژن آب و افزایش شوری  و در نتیجه تهدید حیات آبزیان از جمله ماهیان می‌شود. عامل دوم آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های نفتی است که گونه‌ها را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌های غلط صیادی در مرگ و میر آبزیان هورالعظیم تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: موضوع قابل توجه در مرگ و میر ماهیان هورالعظیم الکتروشوک است. در این شیوه غیر استاندارد صیادی، با وارد کردن شوک الکتریکی به آب، ماهی‌ها روی آب قرار می‌گیرند و به راحتی جمع‌آوری می‌شوند که بنا به گزارش‌های محیط زیست استان خوزستان، پرونده‌های تخلف بسیاری در این زمینه وجود دارد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران تاکید کرد: موضوعی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد آن است که شوک الکتریکی کلیه زیستمندان تالاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علاوه بر ماهی‌ها کلیه آبزیان دچار شوک می‌شوند که در نتیجه آن یا فلج می‌شوند یا می‌میرند. نباید فراموش کنیم که بخشی از زیستمندان هورالعظیم گونه‌های ارزشمندی هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند.

آبشت گفت: در حال حاضر روش الکتروشوک در منطقه بسیار رایج است چون شیوه بسیار ارزان و راحتی است که باعث سرعت بخشیدن به صید نیز می‌شود. این موضوع گرفتاری‌های بسیاری برای محیط زیست منطقه ایجاد کرده است.

وی در ادامه در مورد صید ماهی از طریق سم‌ریزی در تالاب هورالعظیم نیز تصریح کرد: استفاده از روش سم‌ریزی برای صید ماهی روشی است که از عراق به کشور ما منتقل شده است و متاسفانه گاه صیادان متخلف از این شیوه غیراستاندارد استفاده می‌کنند که با توجه به گزارشات استانی در شرایط حاضر استفاده از این روش بسیار کم شده است.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های کشوربا اشاره به اینکه عوامل اصلی مرگ ماهیان هورالعظیم ناشی از نشت آلودگی نفتی و کاهش میزان آب است، گفت: شیوه‌های غیراستاندارد الکتروشوک و سم‌ریزی نیز در مرگ و میر ماهیان تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که تنوع زیستی تالاب را از دست دهیم.

آبشت در پایان با تاکید بر اینکه احیای تالاب‌ها در صورت از دست رفتن تنوع زیستی کار مشکلی خواهد بود، گفت: در احیای تالاب‌ها غالبا تنها به موضوع کم‌آبی توجه می‌شود و موضوع تنوع زیستی مورد غفلت قرار گرفته است. درست است که مساله کم آبی را در همه تالاب‌های کشور داریم اما تنوع زیستی به هر دلیلی که نابود شود احیای تالاب را با مشکل مواجه می‌کند. نمی‌توان تالابی را زنده کرد و آب آن را افزایش داد بدون اینکه تنوع زیستی داشته باشد چون در صورتی که تنوع زیستی تالاب حفظ نشود تالاب کارکردی نخواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان