کد مطلب: 22102
  تاریخ انتشار:  1401/07/23 - 15:29


فروپاشی فرهنگ و تمدن با تغییرات آب و هوایی

گروهی از دانشمندان بین‌المللی به سرعت، خواستار تحقیقات بیشتر در مورد مسیرهای خاصی شده‌اند که تمدن بشری می‌تواند به‌طور بالقوه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی از بین برود.

گروهی از دانشمندان بین‌المللی به سرعت، خواستار تحقیقات بیشتر در مورد مسیرهای خاصی شده‌اند که تمدن بشری می‌تواند به‌طور بالقوه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی از بین برود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، دانیل استیل، سرپرست گروه تحقیق در دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار کرد: دانشمندان هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیمی، زیست‌پذیری مناطق بزرگی از زمین و حتی خود تمدن را تهدید می‌کند اما به‌طور شگفت‌انگیزی تحقیقات اندکی در مورد چگونگی وقوع فروپاشی و اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد، وجود دارد. درک بهتر از خطرات فروپاشی برای استانداردهای اخلاقی و سیاست آب‌وهوا ضروری است.

دکتر استیل و همکارانش در مقاله خود فروپاشی تمدن را به عنوان از دست‌دادن ظرفیت اجتماعی برای حفظ کارکردهای اساسی حاکمیتی مانند حفظ امنیت، اجرای اشکال عادلانه قانون و تامین نیازهای اولیه مانند غذا یا آب تعریف می‌کنند. دانشمندان سه سناریوی احتمالی فروپاشی تمدن را شناسایی کردند که در ذیل آمده است.

از بین‌رفتن مکان‌های خاص و آسیب‌پذیر، تخریب مناطق شهری و ملی با اثرات منفی مرتبط با تغییر آب‌وهوا و از بین‌رفتن شهرها و ملت‌هایی که ناپدید می‌شوند و جمعیت جهان که به سرعت کاهش می‌یابد.

محققان می‌گویند که این نه تنها اثرات مستقیم تغییرات آب‌وهوایی مانند موج گرما، خشکسالی یا سیل  است که می‌تواند منجر به فروپاشی تمدن شود بلکه مکانیسم‌هایی هستند که کمتر مطالعه شده‌اند. به عنوان مثال، تغییرات آب‌وهوایی ممکن است اثرات غیرمستقیم بر تجارت و همکاری‌های بین‌المللی داشته باشد و ممکن است منجر به درگیری سیاسی و جنگ شود. چنین تأثیراتی می‌تواند ظرفیت‌های سازگاری تمدن‌ها را کاهش دهد و آنها را در برابر سایر خطرات بزرگ مانند بیماری‌های همه‌گیر آسیب‌پذیرتر کند.

خطری که تغییر آب‌وهوا برای تمدن ایجاد می‌کند را نباید فقط برای روزنامه‌نگاران، فیلسوفان و فیلمسازان به تأمل گذاشت. دکتر استیل گفت که دانشمندان نیز مسئولیت بررسی این موضوع را دارند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها