کد مطلب: 21635
  تاریخ انتشار:  1401/05/02 - 12:31


احتمال تداوم خشکسالی‌های بی‌سابقه در جهان برای مدت ۵ سال

درصورتیکه اقدامی برای مهار گرمایش جهانی انجام نشود، خشکسالی‌های «بی‌سابقه» حداقل برای پنج سال ادامه پیدا میکند و تا اواسط قرن به چندین منطقه در سراسر جهان آسیب خواهد زد.

یک گروه از متخصصان بین المللی در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله نیچر کامیونیکیشن (Nature Communications) منتشر شد با هشدار نسبت به گرمایش جهانی اعلام کردند خشکسالی‌های پنج ساله میتواند به یک امر عادی تبدیل شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تیمی از کارشناسان هشدار دادند: درصورتیکه اقدامی برای مهار گرمایش جهانی انجام نشود، خشکسالی‌های «بی‌سابقه» حداقل برای پنج سال ادامه پیدا میکند و تا اواسط قرن به چندین منطقه در سراسر جهان آسیب خواهد زد.

متخصصانی از ژاپن، اروپا، ایالات متحده و کره جنوبی اظهار داشتند: اقداماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به منظور به تاخیر انداختن شروع چنین شرایط خشکسالی و کوتاه کردن دوران خشکسالی ضروری است.

بیشتر این مطالعه روی داده های جهانی که تغییرات در جریان رودخانه‌ها را از سال ۱۸۶۱ تا ۲۰۰۵ نشان می دهد، متمرکز بوده است. همچنین مدل‌های پیش‌ بینی برای شبیه ‌سازی وضعیت و تعداد روزهای خشکسالی در سال در هر یک از ۵۹ منطقه جهان ایجاد شد.

در این مطالعه آمده است: اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو همچون وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، خشکسالی بی‌سابقه به امری عادی تبدیل خواهد شد و برای پنج سال یا بیشتر، در هفت منطقه از جهان از جمله اطراف مدیترانه، آمریکای جنوبی و خاورمیانه ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین شرایط خشکسالی مشابه تا پایان این قرن ۱۸ منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته کارشناسان خشکسالی در ژاپن، از جمله در مناطق غربی این کشور ممکن است بیشتر شود.

به گزارش روزنامه آساهی، یوسوکه ساتو، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی گفت: باید اقداماتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اتخاذ کرد تا عادی شدن وضعیت خشکسالی به تعویق افتد. اقدامات "سازگاری" برای کاهش تاثیر منفی تغییرات آب و هوایی باید در چند دهه آینده اتخاذ شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها