کد مطلب: 21630
  تاریخ انتشار:  1401/05/01 - 13:49


ارتباط پدیده موج گرما در جهان با یکدیگر

کارشناسان بر این باورند پدیده موج گرما در سراسر جهان با یکدیگر مرتبط هستند.

کارشناسان بر این باورند پدیده موج گرما در سراسر جهان با یکدیگر مرتبط هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
کارشناسان تاکید کردند این نوع از موج‌های گرمایی به هم پیوسته ممکن است در آینده شدیدتر شوند زیرا تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت انسان بر بادهای جریان جتیِ (jet stream winds) مسئول آنها تاثیر می گذارد.

در سال‌های اخیر بادهای جریان جتی به دلیل این فرضیه که تفاوت تغییر دما بین استوا و قطب شمال می‌تواند باعث کاهش سرعت این سازنده آب ‌و هوایی به ‌ویژه در طول تابستان شود، مورد توجه ویژه متخصصان علوم آب و هوایی قرار گرفته است.

آشفتگی در جریان جتی می تواند تشکیل و نگهداری گنبدهای حرارتی (heat domes)‌ را امکان پذیر کند، مانند مواردی که هفته گذشته در بخش هایی از ایالات متحده و اروپا ایجاد شده است. همچنین مرتبط است با گنبدهای حرارتی متعدد در آسیا که منجر به موج های گرما در چین، سیبری و ژاپن شده است.

جریان جتی در اطراف نیمکره شمالی از غرب به شرق حرکت می کند که از اختلاف دمای بین توده های هوا و به طور گسترده تر تفاوت بین دمای قطب در مقابل استوا نیرو می گیرد.

به گزارش پایگاه آکسیوس، برخی از متخصصان علوم آب و هوایی تصور می کنند که با گذشت زمان، تغییرات آب و هوایی بر جریان جتی تاثیر می گذارد و میتواند گنبدهای حرارتی بیشتری را محتمل سازد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها