کد مطلب: 19991
  تاریخ انتشار:  1400/12/26 - 13:26


هدایت اینترنت توسط «هوش طبیعی» سازگار با آب‌وهوا

انرژی مورد نیاز اینترنت، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که از آن استفاده و همچنین سرورهایی که از آن پشتیبانی می‌کند، مسئول انتشار گازهای گلخانه‌ای برابر با صنعت هواپیمایی جهانی است.

انرژی مورد نیاز اینترنت، دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که از آن استفاده و همچنین سرورهایی که از آن پشتیبانی می‌کند، مسئول انتشار گازهای گلخانه‌ای برابر با صنعت هواپیمایی جهانی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از یورکالرت، این هزینه کربن با گسترش فناوری بلاک‌چین(زنجیره بلوکی) و تراکنش‌های مبتنی بر آن به‌ سرعت در حال رشد است. رد پای کربن(میزان کل انتشار گاز گلخانه‌ای ایجاد شده توسط سازمان‌ها، رویدادها، محصولات یا اشخاص) معادل یک واحد تراکنش اتریومی برابر نزدیک به ۳۲۹ هزار تراکنش کارت‌های اعتباری است.

هدف طرح جدیدی به‌ نام پروتکل خورشیدی که توسط گروهی از محققان در دانشکده مهندسی تاندون دانشگاه نیویورک آمریکا توسعه یافته، توجه به چگونگی نقل و انتقال فراجهانی داده از طریق شبکه، مصرف‌کننده اصلی انرژی و محرک تغییرات آب و هوایی و همچنین ارائه یک راه حل بالقوه است.

این طرح جایزه رسانه خلاق موزیلا را که سلامت اینترنت را از طریق توسعه فناوری‌های منبع باز در زمینه‌هایی مانند حریم خصوصی آنلاین، شمول و تمرکززدایی حمایت می‌کند، دریافت کرد. موزیلا این جایزه را به افراد و طرح‌هایی ارائه می‌کند که نحوه بازبینی داده‌ها را به گونه‌ای که قدرت را از بسترهای مجازی بزرگ فناوری به سمت افراد و جوامع تغییر می‌دهد، اهدا می‌کند.

پروتکل خورشیدی توسط استادان جامعه و فرهنگ فناوری دانشگاه تاندون نیویورک، تگا برین، استادیار صنعت رسانه‌های دیجیتال یکپارچه و بندتا پیانتلا، عضو مرکز علوم و پیشرفت شهر(CUSP) و استادیار الکس ناتانسون، ایجاد شده است.

این پروتکل توسط یک بستر مجازی وب که در سراسر شبکه‌ای از سرورهای خورشیدی که در مکان‌هایی در سراسر جهان راه‌اندازی شده، میزبانی می‌شود. علاوه بر اینکه این یک سیستم قابل اجرا با پیامدهایی برای سرورهای آینده است، یک تاسیسات جهانی را تشکیل می‌دهد که سیاست‌های شبکه و راه‌های مختلفی برای ردیابی ترافیک وب را برجسته می‌کند.

برخلاف خدمات وب در مقیاس بزرگ و با حجم بالا که به‌ صورت الگوریتمی ترافیک شبکه را به هر سروری که سریع‌ترین زمان پاسخگویی را می‌دهد، هدایت می‌کند، به‌ طور معمول نزدیکترین موقعیت جغرافیایی پروتکل خورشیدی با حدود ۱۲ گره سرور داوطلبانه در سراسر جهان از تعامل خورشید با زمین به‌ عنوان سنگ بنا استفاده می‌کند. اینکه چگونه خورشید رفتارهای روزانه، فعالیت‌های فصلی و تصمیم‌گیری همه اشکال زندگی را شکل می‌دهد، به «منطقی» تبدیل می‌شود که برای خودکارسازی تصمیم‌ها در شبکه دیجیتال به‌ کار گرفته می‌شود.

برین گفت: پروتکل خورشیدی فرصتی عالی برای ما به‌ عنوان صنعتگران است تا مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی و اینکه چگونه فناوری این تغییرات را موجب می‌شود، پیش‌بینی کنیم. این طرح مکالمات مربوط به هوش مصنوعی و خودکاری را تسریع کرده زیرا ترافیک کاربران درون شبکه توسط انرژی خورشیدی تعیین می‌شود؛ بنابراین ما از هوش طبیعی و پویا در مقابل یک مدل یادگیری ماشینی مبتنی بر داده استفاده می‌کنیم که پیشنهادی جایگزین است.

این شبکه این واقعیت را در نظر می‌گیرد سرورها که هر کدام از سلول‌های خورشیدی را تغذیه می‌کند، در مناطق زمانی و فصول مختلف با نور خورشید و سیستم‌های آب و هوایی متفاوت قرار دارد و ترافیک اینترنت را به هر کجا که خورشید می‌تابد، هدایت می‌کند. هنگامی که یک مرورگر درخواستی برای دیدن تارنمای پروتکل خورشیدی می‌دهد، به هر سروری در شبکه که بیشترین انرژی را تولید می‌کند، ارسال می‌شود.

پیانتلا گفت: این به‌ هیچ وجه جایگزینی برای اینترنت نیست؛ بنابراین هدف در اینجا افزایش آن نیست اما ما این سیستم را به‌ عنوان یک استاندارد بازنشر می‌کنیم؛ به این معنا که از نظر تئوری هر کسی می‌تواند یک شبکه مشابه به‌ عنوان مثال شبکه‌ای از موزه‌های هنری راه‌اندازی کند.

برین خاطرنشان کرد: این طرح همچنین به زبان اینترنت می‌پردازد و اینکه چگونه از آن به شکلی صحبت می‌کنیم که نشان می‌دهد ارتباط چندانی با واقعیت‌های عینی محیط فیزیکی ما ندارد.

وی افزود: برای مثال ما در مورد اینترنت به‌ عنوان ابر(توده‌ای عظیمی از اطلاعات و داده‌ها) صحبت و تمایل داریم از زبان جادو برای توصیف آن استفاده کنیم و هیچ ارتباطی با میزان منابع فشرده آن نداریم. بنابراین کسانی که در این طرح به‌ عنوان ناظر سرور درگیر می‌شوند، بسیار با واقعیت مادی آن و آنچه برای راه‌اندازی یک سرور با انرژی خورشید نیاز است، در تماس هستند. شما اتخاذ تصمیم‌های مختلف را طراحی، به محدودیت‌های جهانی فکر و در مورد سیاست اینترنت تجدید نظر می‌کنید.

کوفی یبوا، مامور برنامه جوایز رسانه خلاق در موزیلا، می‌گوید: در دنیای پر از ارتباط ما گفت‌وگوها در مورد قدرت در مورد شمول و طرد شدن و در مورد مالکیت اغلب به یک چیز یعنی داده خلاصه می‌شود. نحوه جمع‌آوری، مدیریت و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی داده‌ها بر زندگی میلیاردها نفر تأثیر می‌گذارد اما این تأثیر اغلب نامرئی است. جوایز رسانه خلاق مانند پروتکل خورشیدی آنچه غیرقابل مشاهده است را قابل مشاهده می‌کند و نشان می‌دهد چگونه داده‌ها می‌تواند بر همه چیز از محیط تا ایمنی شخصی تأثیر بگذارد. جوایز رسانه‌های خلاق نیز راهی به جلو ارائه می‌دهد و روش‌هایی را مدل‌سازی می‌کند که داده‌ها را می‌توان برای توانمندسازی مردم و جوامع بهتر مدیریت کرد.

یکی از مولفه‌های آموزشی این طرح از طریق طرح VIP(طرح‌های یکپارچه عمودی) در دانشگاه تاندون نیویورک است که به دانشجویان امکان شرکت در تجزیه و تحلیل چرخه عملکردی شبکه را می‌دهد.

پروتکل خورشیدی شامل چندین همکار از طیف وسیعی از جوامع از جمله اعضای هیات علمی در شیلی، سازمان‌های هنری، فرهنگی و جامعه‌محور در مناطق مختلف و مناطق بومی در کارائیب، استرالیا و کنیاست.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها