کد مطلب: 19842
  تاریخ انتشار:  1400/11/30 - 12:26


اصلاح قانون حمل سلاح در دستور کار محیط زیست

در ایران باید آب مبنای توسعه باشد چون کشورمان در بحث آب مشکل دارد. پشینیان خیلی خوب این موضوع را مدیریت کردند و با کم‌آبی سازگاری ایجاد کرده بودند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه از حدود سه هفته قبل اصلاح قانون حمل سلاح را در دستور کار قرار داده‌ایم تا کاملاً بحث حمل سلاح تمام نیروهای مسلح در این امر دیده شوند و محیط‌بانان بصورت اخص در این موضوع هستند .

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی درباره ارزیابی‌های زیست‌محیطی گفت:در بحث ارزیابی محیط زیست خلا قانونی داریم که یکی از موضوعات اساسی است و  دستگاه ها از ما طلب می کنند.

وی با بیان اینکه در دولتمردان هنوز باید فرهنگسازی انجام شود، اظهارکرد: مشارکت مردم نقش فوق‌العاده‌ای در بحث محیط زیست دارد که یکی از دستورکارهای اساسی ما این است البته مردم چون با چالش‌های محیط زیست درگیر هستند، این مسایل را خیلی خوب می‌دانند. آنان راهکار و حل مشکل و رامی‌خواهند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: این اتفاق وقتی می‌افتد که مجموع دولت یکدست محیط زیست را به عنوان اولویت اول تلقی کند. محیط زیست، امنیت حیاتی است. همه ابعاد امنیتی کشور زیرمجموعه چرخ حیاتی کشور است.

از یک سو با خشکسالی و از سوی دیگر با سیل مواجهیم

وی با بیان اینکه بحثی تحت عنوان ردپای آب داریم، گفت: کشوری مثل ایران که در شرایط اقلیمی خاص قرار گرفته و این کشور در آستانه‌هاست؛ در یک سو در حد خشکسالی و در سوی دیگر سیلاب است. این کشور را نمی توان با صفر و یک مدیریت کرد بلکه باید از منطق فازی تبعیت کند و بین صفر و یک بی‌نهایت عدد است. لازم است ایران را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم تا به این آستانه‌ها برنخورد.

قیمت تمام شده یک تخم مرغ بر مبنای میزان آب مصرفی باشد

سلاجقه ضمن اشاره به اینکه در این کشور باید مبنای محاسبات تمام کالاهای تولید شده قیمت تمام شده بر مبنای میزان آب مصرفی باشد، به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: قیمت تمام شده یک تخم مرغ باید بر مبنای میزان آب مصرفی محاسبه شود.

وی تاکید کرد: در ایران باید آب مبنای توسعه باشد چون کشورمان در بحث آب مشکل دارد. پشینیان خیلی خوب این موضوع را مدیریت کردند و با کم‌آبی سازگاری ایجاد کرده بودند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دانش بومی ما علاوه بر آموزه های دینی، بسیار قوی در بحث مصرف آب است، گفت: در ایران مرکزی، آب را در قالب قنات مدیریت کردند. در کشورهای خشک و نیمه خشک مثل ما قنات پیشرفته‌ترین تکنولوژی در عصر حاضر برای استحصال آب است.

وی اضافه کرد: در ایران مرکزی استقرار صنایع را به صور مختلف به هر دلیلی اتفاق افتاده است اما مبنا باید آمایش سرزمینی کشور باشد و در دولت سیزدهم مبنای بودجه‌ریزی در کشور بر آمایش سرزمینی است.

سلاجقه اذعان کرد: گزارش آمایش سرزمینی از لحاظ علمی مشکل دارد ولی همین نقشه آمایش سرزمینی با هر درصد مقبولیت علمی خوشبختانه مبنای بودجه‌ریزی کشور قرار گرفته است و این یک گام روبه جلوست.

وی با اشاره به‌ موضوع حق‌آبه  گفت: ابتدا حق‌آبه شرب سپس حق‌آبه محیط زیست و بعد از آن حق‌آبه کشاورزی و صنعت و سایر خدمات باید تخصیص یابد اما این کار در کشور اتفاق نیفتاده است. در نتیجه در حال حاضر دیگر توان بارگذاری صنایع و کشاورزی را در بسیاری از نقاط کشور نداریم وباید این صنایع در جاهای دیگر جانمایی شوند.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: خوشبختانه رویکرد به این سمت و سو است که دیگر از منابع جریان‌های کشور برای این صنایع استفاده نمی‌کنیم و تا حدودی این اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در صنعت فولاد مبارکه اصفهان فرایندهای بازچرخانی فوق‌العاده انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای آب‌شیرین کن‌ها جانمایی کرده‌ایم،گفت: هر کسی آب شیرین‌کن برای هر صنعتی می خواهد باید از نقشه ارایه شده به دستگاه‌های اجرایی کشور  تبعیت کند.

 سلاجقه با بیان اینکه در هر نقطه از  کشور هر کشتی انجام نمی‌شود، تصریح کرد: در هر استانی ارزیابی کردیم و نقشه آمایش سرزمینی استان و کشور موجود است. این‌ها قیمتگذاری و مشخص می‌شود که کشاورزی در یک استان باید چه نوعی و با چه مقدار آبی باشد.

وی اضافه کرد: در بحث کشاورزی وش آبیاری طراحی شده و الگوهای مناسبی وجود دارد که به دانش بومی کشور برمی‌گردد و الگوهای بسیار عالی در دانش بومی کشور داریم که در شهرهایی مثل یزد و کرمان و اصفهان وجود داشت و کالاهایی در این استان‌ها با حداقل آب و حداکثر دستاورد تولید می‌شد. چرا آن روش‌ها را از بین بردیم؟ یک بار برای همیشه وزارت کشاورزی تعیین کند که چه مقدار از آب کشور را مصرف می کند.

مشکل کار، مدیریتی است

سلاجقه با بیان اینکه مشکل را بیشتر مدیریتی می‌بینم، گفت: در خیلی از نقاط کشور خیلی از کشت‌ها نباید انجام شود. بسیاری از برنج‌کاری‌ها در برخی نقاط کشور نباید انجام شود.

 تشکیل ستاد ملی هوای پاک کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: ستاد ملی هوای پاک کشور به نحو عالی تشکیل شده است. رئیس جمهوری به معاون اول و وزیر کشور تکلیف کردند. سازمان محیط زیست کشور جایگاه نظارتی دارد و بر اساس قانون هوای پاک مسوولیت دارد.

وی اضافه کرد: در این جلسات تکالیف دستگاه‌ها بر مبنای قانون احصا و میزان عملکردها کمّی‌سازی شد تا مشخص شود هر دستگاهی چند درصد از تکالیف خود را انجام داده است.

سلاجقه افزود: خیلی درصدهای انجام تکالیف امیدوارکننده نبود ولی با همت وزیر کشور و  معاون اول رئیس جمهوری الان ۶۲ مصوبه داریم. هم دستگاه متولی، هم کاری که باید انجام دهد و هم زمان‌بندی و هم میزان اعتبارات مشخص است.

وی ادامه داد: در نشست برگزار شده با ده‌ها صنعت برتر کشور فضایی ایجاد شد که مسئولیت‌های اجتماعی خود را باید عمل کنند یعنی هم پیوست فرهنگی، هم پیوست اجتماعی و هم پیوست محیط زیستی دارند که پوشش همه اینهاست. علاوه بر آلاینده‌های هوا، آلاینده‌های صوت و آلاینده‌های مواج احصاء شده است.

سلاجقه اضافه کرد: صنایع و معادن مکلف هستند که مسئولیت اجتماعی خودشان را  انجام دهند. رخی مواقع یک شاخص آلایندگی به نحوی است که کیلومترها را تحت تاثیر دارد.

برگزار دومین جلسه کارگروه ملی پسماند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در حوزه پسماند گفت: دومین جلسه کارگروه ملی پسماند کشور را با حضور دستگاه های مختلف برگزار کردیم که نقشه راه تعیین شده است.

وی اضافه کرد: عین همان نسخه ای که برای کاهش آلایندگی پیش‌رو داریم برای سماند کشور نیز انجام می‌شود تا خیلی شفاف از مرحله تولید طبق قانون کار خود را انجام دهد تا بحث های دفن و مسائل دیگر باشد.

سلاجقه در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت مناسب بنزین کشور گفت: بر اساس پایش انجام شده خوشبختانه کیفیت بنزین در وضعیت مطلوبی است.

وی دریاره فرسایش خاک کشور اظهار کرد:  سیلاب آب را برد. یک سرمایه اصلی که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم و زیرساخت توسعه قرار گیرد و در چرخه تولید باشد، از دست می‌دهیم ولی به خاک توجه نکردیم.

 معاون رییس جمهوری اضافه کرد: بر اساس برآورد مادر هیات ویژه سیلاب دانشگاه تهران بر اثر سیلاب‌های سال ۹۸ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن خاک را از دست دادیم؛ خاک حاصلخیز کشور که می‌توانست آب را نفوذ دهد و پیک سیلاب و حداکثر سیلاب ما را کاهش دهد و آرامش بدهد از دست رفت.

وی درباره تبعات قرارگیری آب گل‌آلود پشت سدها گفت: وقتی آب گل آلود در پشت سد قرار می‌گیرد، نیرویی عظیم‌ و بزرگی به بدنه سد وارد می‌شود. برآوردهای ما در شرایط نرمال نشان می‌دهد که سالانه یک سد را مثل سد امیرکبیر از حیض انتفاع خارج می کنیم، در بحث رسوب‌گذاری!

سلاجقه اضافه کرد: سد امیرکبیر کرج در حدود ۲۰۵ میلیون مترمکعب گنجایش داشت. هر سال در شرایط نرمال کشور یک سد همانند سد امیرکبیر را بازنشسته می‌کنیم که فقط در حوزه آبخیز سدهاست. همه اینها باید محاسبه و ارزشگذاری اقتصادی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه با تغییر کیفیت آب حتماً کیفیت خاک تغییر می‌کند،گفت: منحنی افت چاه‌ها شعاع فوق‌العاده داشته و تمام سفره‌های آب زیرزمینی را تحت تاثیر قرار داده است، این منحنی افت وقتی افزایش و کمیت کاهش می یابد، کیفیت نیز دچار مشکل می شود. در زیرزمین جبهه آب شور چون چگالی بیشتری دارد، سریع جایگزین آب شیرین می‌شود .

رودخانه‌های گمشده داریم

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ایده «ایران‌رود» اظهارکرد: در خیلی از مناطق ایران مرکزی آب‌های گمشده و رودخانه های گمشده داریم. دفتر منابع آب در وزارت نیرو تکلیف دارد اینها را استحصال کند و بتوانیم برای مصارف مختلف کشور از آن‌ها استفاده کنیم.

مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست کشور صد درصد یکی هستند

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ادغام سازمان منابع طبیعی و سارمان محیط زیست گفت: معتقدم مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست کشور صد درصد با هم یکی هستند. یک مجموعه حاکمیتی و انفال کشور از زیرمجموعه بخش خصوصی به نام کشاورزی باید خارج شود. مجموعه منابع طبیعی بخش انفال کشور است و ۸۵ درصد کشور را مدیریت می کند.

سلاجقه اضافه کرد: هم از نظر مدیریتی و هم کارشناسی این بخش حاکمیتی و نظارتی و کشاورزی یکی از کاربرهای منابع طبیعی است. مگر می توان گفت یک مستاجر صاحبخانه است؟ صنعت، معدن و خدمات هم کاربر هستند.

محیط زیست کشور باید از سیاست‌زدگی فاصله گیرد

وی با بیان اینکه مجموعه محیط زیست کشور باید از سیاست‌زدگی فاصله بگیرد، گفت: این سازمان باید تمام دستگاه‌های کشور را نظارت و پایش کند و خدمات این کار را انجام می‌دهد و دوم اینکه قدرتمندترین سازمان کشور، محیط زیست است.

همکاری علمی با کاوه مدنی

سلاجقه درباره کار علمی مشترک با کاوه مدنی – معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست – اظهارکرد: در خارج از کشور در یک مجموعه دانشگاهی بودم و او هم در آنجا حضور داشت و این اخذ پذیرش انجام شد و این فضاها وجود نداشت و مسئله در این فضاها نبود و بحث علمی بود و اصلاً این دیدگاه مطرح نبود.

وی در مورد پاسخ‌های خود به پرسش‌های رسانه‌های خارجی در حاشیه اجلاس گلاسگو  گفت: درباره بحث آب، آتش‌سوزی‌ پوشش گیاهی موضوعاتی مطرح شد و گفتند شما نمی‌توانید. گفتم مردم خودشان پای کار در همه مسائل کشور هستند و اینجا با تمام قوا حضور دارند و از تمام ظرفیت‌های فناوری روز کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده می‌کنیم سپس چرا امریکا و استرالیا و خیلی از کشورهای دیگر که میلیون‌ها هکتار از جنگل‌های آنها سوخت نتوانستند بر آتش فائق بیایند؟

سلاجقه درباره توافقنامه پاریس اظهارکرد: همه چیز را همینطور امضا نمی‌کنیم و با اندیشه و با فکر و تعقل و مبتنی بر منافع ملی کشور و اصل حکمت، عزت و مصلحت کار می‌کنیم.

اصلاح قانون حمل سلاح در دستور کار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست  در پاسخ به این پرسش که آیا قانون حمایت قضائی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست اصلاح نمی‌شود، گفت: حتماً اینطور می شود. اولاً ۸۵ میلیون مردم کشور همه محیط‌بان هستند. این که تفکیک بین بدنه محیط‌بانی کشور و بدنه کارشناسی کشور ایجاد شده را قبول ندارم. همه ۷ هزار و ۵۰۰ نفر اخص و مجموعه کارمندی سازمان محیط زیست محیط‌بان هستند چون همه این کار را دنبال می کنند.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه از حدود سه هفته قبل اصلاح قانون حمل سلاح را در دستور کار قرار دادیم و ان شاء الله با توجه به این مسئله که متاسفانه برای این شهید بزرگوار از نیروهای انتظامی در شیراز اتفاق افتاد، از سه هفته قبل در دستور کار کمیته های تخصصی در دولت بود که بعد وارد کمیسیون تخصصی شود و بعد در دولت وارد شود و این کار شدیداً پیگیری می شود و کاملاً بحث حمل سلاح تمام نیروهای مسلح در این امر دیده شوند و محیط‌بانان به‌صورت اخص در این موضوع هستند .

سلاجقه در پایان اظهار کرد: در بحث شهدا از امیرحسین قاضی زاده هاشمی - رئیس بنیاد شهید - تشکر می کنم. یک نامه مشترک خدمت رییس ستاد کل نیروهای مسلح سردار باقری ارسال شد که این موضوع هم پیگیری می‌شود که فرایندها شفاف شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی