کد مطلب: 19796
  تاریخ انتشار:  1400/11/20 - 11:16


آیا باید با سرمای زمستان خداحافظی کرد؟

اگر بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۵، تعداد روزهای برفی ۹۵ روز بود، در زمان کم انتشار به ۷۲ روز و در مدل آلایندگی بالا به ۵۶ روز کاهش می‌یابد.

بر اساس نتایج تحقیقات اخیر دانشگاه نیوهمپشایر آمریکا، در حال حاضر هوای زمستان‌ها در بسیاری از مناطق ازجمله آمریکای شمالی سریع‌تر از گذشته گرم می‌شوند و این موضوع بر اکوسیستم‌ها همچنین جوامع انسانی و اقتصاد تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از ارث، در حالی که مدل‌های آب‌وهوای جهانی نشان می‌دهند که این روند احتمالا در دهه‌های بعدی ادامه خواهد داشت، محققان این تحقیق تخمین می‌زنند که کاهش قابل‌توجه در انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند تقریبا سه هفته پوشش برف و دمای زیر صفر را حفظ کند.

فصل زمستان برای همه حیاتی است و در حال حاضر اقدام جدی برای محدودکردن یا کاهش گرم‌ شدن زمستان می‌تواند به معنای حفظ بسیاری از اهداف اصلی هوای سرد ازجمله حفاظت بیشتر در زمستان برای حیوانات جنگلی، جلوگیری از گسترش آفات مهاجم جنگل و افزایش توانایی پیست‌های اسکی برای برف‌سازی باشد.

پروفسور الیزابت بوراکوفسکی، سرپرست گروه تحقیق و استادیار پژوهشی علوم زمین در دانشگاه نیوهمپشایر و همکارانش در مطالعه خود ۲۹ مدل مختلف آب‌وهوایی را برای تعیین اثر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو تجزیه و تحلیل کرده‌اند و دریافتند که با نرخ فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای، مناطق اسکی در آمریکای شمالی تا ۵۰ درصد کاهش در روزهای بدون برف خواهند داشت.

اگر بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۵، تعداد روزهای برفی ۹۵ روز بود، در زمان کم انتشار به ۷۲ روز و در مدل آلایندگی بالا به ۵۶ روز کاهش می‌یابد.

الکساندرا کونتوستا، از محققان این مطالعه در دانشگاه نیوهمپشایر گفت: «انتشار نقش مهمی در از دست‌دادن شرایط زمستانی دارد و نشان‌دهنده دو برابر شدن احتمال از دست دادن روزهای سرد و پوشش برفی خواهد بود».

این تغییرات می‌تواند برخی از سیستم‌های اجتماعی و زیست‌محیطی بسیار مهم را که در تاریخ به زمستان‌های سرد و برفی برای زیستگاه، منابع آبی، سلامت جنگل‌ها، اقتصاد محلی، اقدامات فرهنگی و رفاه انسان متکی بوده‌اند، مختل کرده و برای همیشه تغییر دهد.

این مطالعه در مجله Northeastern Naturalist منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها