کد مطلب: 18406
  تاریخ انتشار:  1400/08/27 - 11:43


تامین نیاز آبی هورالعظیم و شادگان در اولویت قرار گیرد

معاون محیط زیست دریایی، تالاب‌ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تامین حق‎آبه تالاب‌های خوزستان شد.

معاون محیط زیست دریایی، تالاب‌ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تامین حق‎آبه تالاب‌های خوزستان شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) در حاشیه بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز که امروز (۲۷ آبان‌ماه) انجام شد، اظهار کرد: بر اساس قانون، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است میزان نیاز آبی یا حق‌آبه تالاب‌ها را مشخص و به وزارت نیرو ابلاغ کند. وزارت نیرو نیز مکلف است نیاز آبی تعیین‌شده را تامین کند.

وی با بیان اینکه نیاز آبی تالاب‌ها بر اساس نیاز در شرایط ترسالی، نرمال یا خشکسالی متفاوت است، افزود: در آیین‌نامه این قانون آمده است که پس از تامین آب شرب، اولویت با تامین آب مورد نیاز تالاب‌ها است.

معاون محیط زیست دریایی، تالاب‌ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازدید از یکی از کانون‌های گرد و غبار جاده ماهشهر (جنوب شرق اهواز) گفت: در این منطقه دو تالاب منصوره و شریفه وجود دارد؛ اگر این کانون‌ها آب نداشته باشند به شدت می‌توانند وضعیت اهواز را تهدید کنند و گرد و غبار را دوباره در اهواز فعال کنند به گونه‌ای که شرایط سال ۹۵ دوباره تکرار شود.

وی افزود: در آن بازه زمانی، کانالی برای آب‌رسانی به این تالاب‌ها احداث شد که هنوز در خصوص فعالیت این کانال موانعی از جمله مشکل در ایستگاه پمپاژ آب به کانال وجود دارد. حق‌آبه کانال نیز هنوز تثبیت نشده است که این مشکلات باید سریع‌تر رفع شوند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه تامین نیاز آبی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان باید در اولویت سازمات آب و برق خوزستان باشد، گفت: این موارد باید زودتر از این حل می‌شد اما لاینحل باقی ماندند. امیدواریم استاندار خوزستان به کمک وزارت نیرو این مشکل را حل کند و نیاز آبی تالاب شادگان که بخشی از آن می‌تواند از طریق این کانال باشد، تامین شود.

انتهای پیام

گفت و گو: علیرضا غمخوار

 

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی