کد مطلب: 182
  تاریخ انتشار:  1392/02/12 - 19:24


با امضای معاون وزیر محیط زیست روسیه ؛

روسیه به پروتکل الحاقی کنوانسیون حمایت از محیط زیست دریای خزر پیوست

با امضای معاون وزیر محیط زیست و منابع طبیعی روسیه در حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفطت محیط زیست ایران ، این کشور رسما به پروتکل الحاقی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر دربرابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی( تهران ) پیوست

با امضای معاون وزیر محیط زیست و منابع طبیعی روسیه در حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفطت محیط زیست ایران ، این کشور رسما به پروتکل الحاقی کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر دربرابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی( تهران ) پیوست .
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛ مهندس محمدی زاده در مراسم امضای این پروتکل الحاقی که روز پنجشنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزارشد، گفت: در جریان برگزاری چهارمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تهران در آذرماه 1391 (دسامبر 2012) با شرکت وزراء و معاونین وزرای محیط زیست کشورهای عضو این کنوانسیون در شهر مسکو، متن پروتکل حفاظت از دریای خزر در برابر آلودگی های ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی مورد تصویب کلیه کشورهای عضو قرار گرفت و سایر کشورهای عضو نیز متعهد شدند حداکثر ظرف مدت شش ماه پروتکل الحاقی را امضا کنند.
وی افزود: این پروتکل دومین پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران است که توسط کشورها به نتیجه می رسد پیش از این نیز پروتکل آمادگی واکنش و همکاری منطقه ای در مبارزه با سوانح آلوگی نفتی در سومین نشست کشورهای عضو، مورد تأیید و امضا قرار گرفته است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از اهداف پروتکل را کاهش آلودگی دریای خزر ناشی از منابع مستقر در خشکی دانست و ادامه داد: ورود چنین آلودگی هایی به دریا عمدتا از طریق رودخانه ها صورت می گیرد.
به گفته محمدی‌زاده، هدف دیگر پروتکل پیشگیری و کاهش و تا حد امکان از میان بردن آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از منابع و فعالیت های مستقر در خشکی است تا اینکه محیط زیست دریایی دریای خزر از لحاظ زیست محیطی سالم شده و حفظ گردد.
وی تصریح کرد: براساس این کنوانسیون کشورهای ساحلی منطقه برای حفظ محیط زیست دریای خزر در زمینه جلوگیری کاهش و کنترل آلودگی جلوگیری از ورود، کنترل و از بین بردن گونه های مهاجم که حفاظت و نگهداری و احیای منابع ضد دریایی مثل مناطق ساحلی نوسانات سطح آب دریای خزر ارزیابی زیست محیطی پایش و ... همکاری خواهند کرد.
محمد جواد محمدی‌زاده درادامه جلسه افزود: تفاوت سهم کشورها در آلودگی دریای خزر به جمعیت و اهتمامی که برای حل این مسئله دارند مربوط می‌شود. مثلا کشور آذربایجان با برداشت‌هایی که از مخازن نفتی کف دریای خزر داشته، موجب شد که در ماه‌های پیش شاهد گلوله‌های نفتی باشیم که تنها 25 تن آن در سواحل ایران جمع‌آوری شد و اگر ایران وارد عمل نشده بود، دچار آسیب‌های جدی‌تری می‌شدیم.
وی با بیان اینکه 15 میلیون نفر در حاشیه دریای خزر زندگی می‌کنند، افزود: هشت میلیون نفر از این جمعیت متعلق به ایران و هفت میلیون باقی مربوط به چهار کشور دیگر است.
به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه ایران برای رفع آلایندگی‌های دریای خزر شامل کنترل فاضلاب خانگی نیز می‌شود که تاکنون 30 درصد فاضلاب خانگی شهر رشت کنترل شده و تا پایان سال این میزان به 100 درصد می‌رسد.
وی ادامه داد:‌ 100 درصد فاضلاب شهری شهر انزلی نیز امسال مدیریت و کنترل شد.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه همه کشورهای حاشیه دریای خزر به نوعی در ورود پساب، پسماند و فاضلاب‌های خانگی به دریای خزر نقش دارند، افزود: بعضی کشورها هنوز فاضلاب خام و تصفیه نشده را وارد خزر می‌کنند که تلاش می‌کنیم تا پنج سال آینده به کلی این مشکل حل شود.
محمدی‌زاده با بیان اینکه برای حفاظت از آلایندگی‌های حوزه خزر هدف‌گذاری‌های متفاوتی داریم، افزود: موضوع حفاظت از حیات آبزیان و ذخایر دریایی، برداشت‌های غیرمجاز و بیش از ظرفیت خزر تهدیدی است که برای آن برنامه‌های مختلفی داریم.
وی ادامه داد: اگر تا پنج سال گذشته ایران سالی 400 تن ماهی خاویاری صید می‌کرد،‌ در دو سال گذشته رقم آن را بسیار بسیار پایین آورده است اما صیدهای غیرمجاز و بیش از ظرفیت ماهیان خاویاری به این ثروت عظیم آسیب رسانده و به دنبال رفع این مشکل هستیم.
معاون رییس جمهور در خصوص آلاینده‌های دریاچه خزر نیز اظهار کرد: در حوزه آلایندگی با دو منبع مواجه هستیم که منبع آن آلایندگی‌های گازی و نفتی در خود دریاست که ایران هیچگونه آلودگی از این نظر نداشته و برخی کشورهای دیگر نیز تنها کمی آلایندگی دارند.
محمدی‌زاده با بیان اینکه کنوانسیون تهران در سال 2004 با هدف رعایت مسائل زیست محیطی خزر شکل گرفت، افزود: در قالب این کنوانسیون تعاملاتی بین پنج کشور حاشیه خزر صورت گرفت که دو پروتکل نیز در آن قطعی شده است که پروتکل اول حدود یک سال قبل در کشور قزاقستان با هدف مقابله با آلاینده‌های نفتی شکل گرفت که ایران اولین کشور عضو آن است.
وی ادامه داد: پروتکل دوم نیز با موضوع مقابله با آلایندگی‌های با منشاء خشکی برای مدیریت این بخش در ایران به امضا رسید.
رییس سازمان محیط زیست اضافه کرد: بعضی کشورها از جمله ایران با اختیاراتی که از هیات وزیران کسب کرده بودند در مسکو که پروتکل اول در آن شکل گرفت، به عضویت آن درآمده اما برخی کشورها که نیازمند تشریفات قانونی هستند، در پروتکل دوم به عضویت این کنوانسیون درآمدند.
محمدی‌زاده با بیان اینکه حداقل دو پروتکل دیگر نیز تحت کنوانسیون تهران پس از گذراندن مراحل کارشناسی شکل خواهد گرفت، افزود: پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر و انجام بازرسی‌ها در این منطقه ازجمله طرح‌هایی است که برای کنترل آلایندگی این دریاچه طی سه تا چهار ماه آینده خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: موضوعات مربوط به دریای خزر در قالب کارگروهی متشکل از کشورهای عضو با مسئولیت وزارت امور خارجه و به نمایندگی از ایران تعقیب می‌شود و باید خدا را برای روند امیدوار کننده و شتاب این اقدامات شاکر باشیم.
وی ایجاد دبیرخانه کنوانسیون کشورهای حاشیه دریای خزر را از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست برای ایجاد همگرایی بین کشورهای منطقه دانست و گفت: در اجلاس قبلی برای انتقال این کنوانسیون از ژنو به منطقه موافقت شد که امیدواریم با تفاهم با کشورهای عضو این دبیرخانه را در ایران مستقر کنیم.
در ادامه جلسه معاون وزیر محیط زیست روسیه نیز با بیان اینکه الان مهم نیست که کدام کشور دریای خزر را آلوده می‌کند، افزود: آنچه که اهمیت دارد اقدامات مشترک برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر است که در این رابطه باید وارد مرحله جدیدی شده و بهترین تکنولوژی را برای استخراج معادن دریای خزر بدون کمترین آلودگی به کار ببریم.
پوپوف افزود: در روسیه شرکت‌هایی که در حوزه دریای خزر فعالیت دارند، برنامه‌ای با عنوان صفر کردن پسماندها تهیه کرده‌اند و علاوه بر آن طرح‌هایی توسط این کشور برای جلوگیری از آلودگی دریای خزر و رفع آلودگی در حال تدوین است.
پوپوف تاکید کرد:‌ همچنین اقدامات لازم برای تامین منابع مالی مبارزه با آلودگی دریای خزر در حال انجام است که علاوه بر آن امضای پروتکل حاضر نیز پایه حقوقی برای تامین امنیت در دریای خزر خواهد شد.
معاون وزیر محیط زیست روسیه افزود: طرح استراتژی آب را در روسیه در دست اجرا داریم تا بتوانیم آبداری را در روسیه رواج داده و منابع آبی را حفاظت کنیم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته چهارمین کنفرانس حفاظت از محیط زیست دریاها در مسکو برگزار شد، افزود: روسیه همیشه به ارزشگذاری برای کنوانسیون تهران پایبند بوده و این کنوانسیون جنبه متحد کننده میان پنج کشور عضو را دارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی