کد مطلب: 18150
  تاریخ انتشار:  1400/07/10 - 13:46


آیا تغییرات آب‌وهوایی باعث تاریک‌شدن زمین می‌شود؟

در واقع کم‌نورشدن زمین می‌تواند باعث جذب انرژی خورشیدی اضافی در جو و اقیانوس‌های سیاره و در نتیجه افزایش گرمای زمین و تغییرات آب‌وهوایی شود.

دانشمندان کاهش غیرمنتظره‌ای در روشنایی زمین کشف کردند و نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که با تغییر آب‌وهوای زمین، نور کمتری منعکس می‌شود و گرم‌شدن آب اقیانوس‌ها در ارتباط با تغییرات آب‌وهوایی باعث کاهش قابل‌توجه روشنایی زمین شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، بر اساس مشاهدات جمع‌آوری شده توسط رصدخانه خورشیدی بیگ‌بیر (Big Bear) در کالیفرنیای جنوبی، در حال حاضر زمین نسبت به دو دهه قبل نیم‌وات نور کمتر در مترمربع را منعکس می‌کند که بیشترین کاهش در سه سال گذشته اعلام شده است.

گروهی از محققان به سرپرستی موسسه فناوری نیوجرسی با استفاده از چندین دهه اندازه‌گیری نور زمین (نور منعکس‌شده از زمین که سطح ماه را روشن می‌کند) و اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای، کاهش قابل‌توجهی در بازتاب زمین یا آلبدو، albedo (درصد بازتاب نور از سطح یک جسم) در بیش از دو دهه گذشته را کشف کردند.

با توجه به اینکه بیشتر این اتفاق در سه سال گذشته رخ داده است، این ۰.۵ درصد کاهش بازتاب زمین کاملا غیرمنتظره بود. زمین حدود ۳۰ درصد از نور خورشید را که بر روی آن تابیده است منعکس می‌کند.

فیلیپ گود، محقق این تحقیق در موسسه فناوری نیوجرسی گفت: هنگامی که داده‌های سه سال گذشته پس از ۱۷ سال تقریبا آلبدو بدون تغییر بررسی کردیم، این کاهش آلبدو بسیار شگفت‌انگیز بود.

نور خورشید که به سیاره ما می‌رسد تحت تاثیر روشنایی خورشید و بازتاب زمین قرار دارد. به گفته دانشمندان، از آنجا که تغییرات اخیر در آلبدو زمین با تغییرات روشنایی خورشید ارتباطی ندارد، احتمالا عامل آن بر روی زمین بوده است.

پروفسور گود و همکاران وی با استفاده از اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای که به‌عنوان بخشی از طرح ابرهای ناسا و سیستم انرژی تابشی زمین (CERES) انجام شده است، کاهش قابل‌توجهی از ابرهای درخشان و بازتابنده کم‌ارتفاع در شرق اقیانوس آرام شناسایی کرده‌اند که به نظر می‌رسد این پدیده ناشی از افزایش دمای سطح اقیانوس در ارتباط با تغییرات آب‌وهوایی است.

در سال‌های اخیر، دانشمندان امیدوار بودند که زمین گرمتر منجر به افزایش ابرها و در نتیجه افزایش آلبدو شود که بعد از آن، به تعدیل گرمایش و متعادل‌سازی آب‌وهوا کمک خواهد کرد. با این حال، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که ممکن است عکس آن حقیقت داشته باشد.

در واقع کم‌نورشدن زمین می‌تواند باعث جذب انرژی خورشیدی اضافی در جو و اقیانوس‌های سیاره و در نتیجه افزایش گرمای زمین و تغییرات آب‌وهوایی شود.

یافته‌های این بررسی در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان