کد مطلب: 17936
  تاریخ انتشار:  1400/06/01 - 16:01


جذب کربن هوا با کارایی ۹۷ درصدی

فناوری کربن زدایی هوا می‌تواند کربن دی اکسید را از هوای محیط با بازده ۹۷ درصدی جذب کند، اما نباید مانع از پیگیری اقدامات کاهش انتشار کربن شود.

فناوری کربن زدایی هوا می‌تواند کربن دی اکسید را از هوای محیط با بازده ۹۷ درصدی جذب کند، اما نباید مانع از پیگیری اقدامات کاهش انتشار کربن شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از آی‌ای، محققان موسسه "پل شرر"(PSI) و موسسه فناوری فدرال زوریخ(ETH) مطالعه جدیدی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد جذب مستقیم کربن دی اکسید(CO۲) از هوای محیط تا چه حد می‌تواند به حذف موثر گازهای گلخانه‌ای از جو کمک کند.

این یافته‌ها با برخی از برآوردها نشان می‌دهد که می‌توان تا ۹۷ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای موجود در هوا را حذف کرد که درصد قابل توجهی است.

دانشمندان در مجموع پنج پیکربندی مختلف را برای جذب CO۲ از هوا در هشت مکان مختلف در سراسر جهان و در کشورهای شیلی، یونان، اردن، مکزیک، اسپانیا، ایسلند، نروژ و سوئیس بررسی کردند.

"تام ترلو" که در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل سیستم‌های انرژی PSI تحقیق می‌کند و نویسنده ارشد این مقاله است، می‌گوید: استفاده از این فناوری تنها در صورتی منطقی است که این انتشارات به میزان قابل توجهی کمتر از میزان کربن دی اکسیدی باشد که به ذخیره آن کمک می‌کند.

در ماه ژوئن اخباری از تاسیسات جدیدی که قرار است در اسکاتلند افتتاح شود منتشر شد که سالانه تا یک میلیون تن کربن را از هوا حذف می‌کند. این مقدار معادل ۴۰ میلیون درخت در سال است.

همچنین در گذشته بحث‌های زیادی شده است که آیا جذب و ذخیره کربن برای کاهش تغییرات آب و هوایی واقعا مفید است یا خیر. نویسندگان این گزارش جدید می‌گویند مفید است، اما تنها به عنوان یک گزینه مکمل عمل می‌کند.

"کریستین باوئر" دانشمند آزمایشگاه تجزیه و تحلیل سیستم‌های انرژی و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: فناوری‌های جذب CO۲ فقط مکمل یک استراتژی کلی کربن زدایی به معنی کاهش انتشار CO۲ هستند و نمی‌تواند جایگزین آن شود.

وی افزود که این فناوری‌ها می‌توانند در دستیابی به اهداف تعریف شده در توافق‌نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی و اقلیمی به ویژه در شرایطی که نمی‌توان از انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند کشاورزی جلوگیری کرد، کمک کنند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان