کد مطلب: 17611
  تاریخ انتشار:  1400/04/07 - 11:18


کشف «طلای نامرئی»

نتایج تحقیقات دانشگاه کرتین، استرالیا نشان می‌دهد که مقادیر کمی از طلا می‌تواند درون سنگ آتش‌زنه محبوس شود.

نتایج تحقیقات دانشگاه کرتین، استرالیا نشان می‌دهد که مقادیر کمی از طلا می‌تواند درون سنگ آتش‌زنه محبوس شود. این طلا به‌طور معمول به‌عنوان «طلای بدلی» شناخته می‌شود و بسیار با ارزش‌تر از نامش است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از سایتک‌دیلی، این مطالعه که با همکاری دانشگاه استرالیای غربی و دانشگاه علوم زمین چین انجام شده است، تجزیه‌وتحلیل عمیقی برای درک بهتر موقعیت معدنی طلای محبوس در سنگ آتش‌زنه ارائه می‌دهد که ممکن است منجر به ایجاد روش‌های استخراج طلای سازگار با محیط‌زیست شود.

محقق این تحقیق، دکتر دنیس فوگراس از دانشکده علوم زمین و نجوم کرتین، استرالیا گفت: این نوع جدید طلا با نام «طلای نامرئی» قبل از این شناخته نشده بود و فقط با استفاده از ابزاری علمی به نام کاوشگر اتم قابل مشاهده است.

دکتر فوگراس اظهار کرد: «میزان کشف ذخایر طلای جدید در سراسر جهان با کاهش کیفیت سنگ معدن به موازات افزایش ارزش فلزات گرانبها در حال کاهش است.»

وی افزود: پیش از این استخراج‌کننده‌های طلا می‌توانستند طلا را در سنگ آتش‌زنه یا به‌عنوان نانوذرات یا یک آلیاژ سنگ‌ آتش‌زنه ترکیب شده با طلا پیدا کنند اما آنچه ما کشف کردیم این است که طلا می‌تواند در خلاءهای کریستال در مقیاس نانویی قرار داشته باشد که نشان‌دهنده نوع جدیدی از «طلای نامرئی» است.

هرچه بلور تغییر شکل یافته‌تر باشد، طلای بیشتری در خلاءهای آن محبوس شده است. این طلا در خلاءهایی در مقیاس نانو به نام گسل قرار دارد و ۱۰۰هزار برابر کوچکتر از عرض موی انسان است، بنابراین برای مشاهده آن به تکنیک خاصی به نام پرتونگاری مقطعی کاوشگر اتم نیاز است.

وی بیان کرد: همچنین این گروه روش‌های استخراج طلا و روش‌های احتمالی برای به‌دست آوردن طلای به‌دام افتاده با تاثیرات مضر کمتر بر محیط‌زیست را بررسی کرد.

دکتر فوگراس خاطرنشان کرد: به‌طور کلی، طلا با استفاده از تکنیک‌های اکسیدکننده فشار (شبیه به پخت‌وپز) استخراج می‌شود اما این فرآیند انرژی‌ زیادی لازم دارد. ما می‌خواستیم به‌دنبال روش استخراج سازگار با محیط‌زیست باشیم. ما یک فرآیند استخراج به نام «سنگ‌شویی انتخابی» را با استفاده از یک مایع برای حل‌کردن انتخابی طلا از سنگ آتش‌زنه بررسی کردیم. جابجایی‌ها نه‌تنها طلا را به دام می‌اندازند، بلکه  به‌عنوان مسیرهای سیال عمل می‌کنند که باعث می‌شود، طلا بدون اینکه روی سنگ آتش‌زنه تاثیر بگذارد، تصفیه شود.

نتایج این تحقیق در مجله Geology منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها