کد مطلب: 16462
  تاریخ انتشار:  1400/03/16 - 11:39


پارک گواداراما، غول سبزی که هوای مادرید را دارد

مادرید، پایتخت اسپانیا با ۶ میلیون نفر جمعیت، بیشترین رقم مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را در اروپا دارد. آلودگی‌ای که عمدتا ناشی از انتشار دی‌اکسید نیتروژن است.

مادرید، پایتخت اسپانیا با ۶ میلیون نفر جمعیت، بیشترین رقم مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا را در اروپا دارد. آلودگی‌ای که عمدتا ناشی از انتشار دی‌اکسید نیتروژن است. اما جنگل کوهستانی «سیه‌را دو گواداراما» در نزدیکی این شهر، نگهبان پایتخت برابر بزرگترین دشمنش یعنی آلودگی بوده است. این غول سبز از سال ۲۰۱۳ تحت نظارت و نگهداری ویژه قرار گرفته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حفظ و احیای پارک‌های ملی نظیر گواداراما بخشی از تلاش اتحادیه اروپاست برای رسیدن به آلودگی صفر آب، خاک و هوا، و همچنین بخشی ضروری است از راهبرد احیای تنوع زیستی تا سال ۲۰۳۰.

پابلو سن‌خوان بنیتو، مدیر این پارک می‌گوید: «هدف از ایجاد نخستین پارک‌ها در ایالات متحده قرن ۱۹، نه تنها حفظ زیست‌بوم بلکه افزایش آگاهی دربارهٔ آن بود، با حفظ طبیعت و همچنین دیگر ارزش‌های زیست‌محیطی، نظیر نظارت بر آلودگی، و دوریز زباله‌ها.»

جنگل گواداراما با مساحتی بالغ بر ۳۴۰ کیلومتر مربع قابلیت عظیمی برای تصفیه هوای پایتخت اسپانیا دارد. پابلو می‌افزاید: «اینجا نوعی دالان سبز عظیم است که هوای کوهستان را به شهر می‌آورد و ما به یاری آن میزان کربن موجود هوا را مدیریت و مهار می‌کنیم.»

در کوهستان نزدیک مادرید که ۲۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد گاه در بهار نیز برف می‌بارد و پاک ملی آن نیز هم از تغییرات آب‌وهوایی اخیر مصون نمانده است. دمای کلی این منطقه طی دو دههٔ گذشته بین یک تا دو درجه افزایش یافته است.

ذوب شدن این برف‌ها و نیز بارش باران پیوسته در جنگل گواداراما، در نبود آلودگی محیطی، سبب شده که مادرید یکی از باکیفیت‌ترین آب‌های آشامیدنی اروپا را داشته باشد. چالش کنونی مسئولان این پارک عظیم آن است که چطور درعین محافظت از پارک، فضایی را نیز در آن به ‌شهروندان اختصاص دهند تا آنان از طبیعت بهره‌مند شوند.

اما پابلو سن‌خوان بنیتو معتقد است که گرچه «زیستن در یک شهر بزرگ نیازمند ارتباط با طبیعت است» اما فایده عمدهٔ این پارک ملی و کوهستان اطرافش برای مادرید، نه تنها سلامت روانی افراد بلکه «محافظت از آب آشامیدنی شهر» است.

پایتخت اسپانیا نیز مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا در حال مقابله با مشکل آلودگی است اما برگ برندهٔ این شهر جنگل گواداراما است. تا وقتی اهالی مادرید هوای گواداراما را داشته باشند، این غول سبز نیز هوای شهرنشینان را خواهد داشت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان