کد مطلب: 16295
  تاریخ انتشار:  1400/02/22 - 14:14


همکاری بسیج با سازمان جنگل‌ها برای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی با سازمان بسیج مستضعفین توافق‌نامه همکاری امضا کرد.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی با سازمان بسیج مستضعفین توافق‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی - رئیس سازمان بسیج مستضعفین - روز گذشته (۲۱ اردیبهشت ماه) به منظور تقویت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی توافق‌نامه همکاری امضاء کردند.

این ‌توافق‌نامه در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت عظیم جوانان و با هدف ارتقای حفاظت و صیانت از جنگل‌های شمال کشورامضاء شد.

 مسعود منصور در نشست امضای تفاهم‌نامه گفت: بیش از ۸۰ درصد از مساحت کشور تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها قرار دارد و اقدامات این سازمان در استان‌ها در قالب فعالیت‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی موضوعاتی همچون گرد و غبار، فرسایش خاک، سیل و گسترش فضای سبز و تولید اکسیژن مطرح می‌شود، مسئولیت و دایره فعالیت‌های منابع طبیعی متوجه همه مساحت کشور و مردم است.

رییس سازمان جنگل ها در بخش دیگری از سخنان خود به حفظ و اهمیت منابع طبیعی کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس به‌تنهایی بخش قابل توجهی از آب کشور را تولید می کند و هزاران خانوار ایرانی زندگی شان وابسته به منابع طبیعی است و منابع طبیعی ضامن امنیت غذایی و حیاتی کشور است.

منصور با بیان اینکه کشور ما در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و اکوسیستم آن شکننده است، خاطرنشان کرد: ایران کشوری در حال توسعه است و توسعه نیز امری اجتناب ناپذیر است. از این رو انجام هر اقدام توسعه‌ای و عمرانی به هر شکلی بر منابع طبیعی و محیط زیست تاثیرگذار است و سبب پیچیدگی کار و مدیریت در این حوزه می‌شود.

وی در ادامه این نشست به اهمیت حفظ جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و گفت: جنگل‌های هیرکانی سالانه میلیاردها مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند و یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری همواره حفظ این منابع جنگلی ارزشمند است و ما وظیفه داریم از جنگل‌های هیرکانی به بهترین شکل صیانت کنیم.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های هیرکانی در سنوات گذشته اشاره و اظهارکرد: چندین دهه از جنگل‌های هیرکانی توسط شرکت‌های بهره‌بردار برداشت چوب صورت می‌گرفت و در مقابل بهره مالکانه پرداخت می‌شد اما به‌درستی معلوم نبود که چه میزان برداشت انجام می‌شده است و این نگرانی می‌رفت که در آینده جنگل هیرکانی سیر قهقرایی را طی و سطح آن به شدت کاهش پیدا کند تا اینکه سرانجام با حمایت رهبرمعظم انقلاب، دولت و مجلس در برنامه ششم توسعه بر اساس بند ف ماده ۳۸ هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی مطلقاً ممنوع اعلام شد.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین یادآور شد: توقف بهره‌برداری از جنگل، ممنوعیت واردات چوب با پوست به خاطر موضوع قرنطینه و وجود آفات و امراض همچنین افزایش چندین برابری قیمت چوب سبب شده است موضوع پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی افزایش پیدا کند و این موضوع نگرانی‌هایی را برای افکار عمومی به همراه داشته است. از این رو حمایت و وجود بسیج در کنار سازمان جنگل‌ها می‌تواند به موضوع صیانت و حفاظت از جنگل‌های هیرکانی کمک کند.

جنگل سرمایه امروز و آینده کشور است

در ادامه این نشست سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی - رئیس سازمان بسیج مستضعفین - نیز گفت: جنگل سرمایه ارزشمند امروز و فردای کشور است و بسیج در کنار سازمان جنگل‌ها برای حفاظت، احیا و توسعه از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

سلیمانی افزود: مقام معظم رهبری هر سال به‌صورت نمادین درخت می‌کارند و این اقدام  از سوی رهبرمعظم انقلاب فرهنگ توسعه و حفظ جنگل‌ها را به همراه دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور همچنین گفت: بسیج با اقدامات منابع طبیعی بیگانه نیست و از یک دهه پیش در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و گرد و غبار با کاشت درختان مناسب و سازگار با محیط و شرایط اقلیمی اقدامات قابل توجهی داشته است.

سلیمانی در پایان به استفاده از ظرفیت رسانه ملی و رسانه‌های مجازی در زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از این اقدام و همکاری مشترک اشاره و اظهارکرد: امضا این تفاهمنامه برای یک همکاری شروع خوبی است و با بررسی مسایل حقوقی و اخذ حمایت‌های لازم قضایی می‌تواند به این اقدام بزرگ استمرار ببخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، ارتقای ضریب حفاظت و صیانت از جنگل‌های هیرکانی و جلوگیری از قطع و حمل غیر مجاز درختان جنگلی و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی از جمله اهداف مهمی است که در موضوع این توافقنامه به آن اشاره شده است.

ترویج فرهنگ احیا و توسعه منابع‌ طبیعی با بهره‌گیری از روحیه و تفکر بسیجی، همکاری با یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها در مقابله با قطع درختان جنگلی و حمل غیر مجاز چوب، نظارت بر مناطق حساس و گلوگاه‌های حمل چوب قاچاق، بازرسی کارخانجات و محل دپوی چوب‌های جنگلی، نظارت بر استمرار فعالیت‌ها با ایجاد ایست بازرسی و نظارت بر حسن انجام تعهدات شرکت‌های طرف قرارداد سازمان جنگل‌ها در حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی و برخورد با متصرفان و مستندسازی و فرهنگ‌سازی عمومی از طریق رسانه‌های سمعی و بصری از محورهای این همکاری است.

این توافق‌نامه به مدت یک سال از زمان امضاء بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی قابلیت اجرایی دارد و در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب