کد مطلب: 162
  تاریخ انتشار:  1392/02/07 - 13:41


معاون سازمان محیط زیست خبرداد:

دو سوم مرجان‌های جنوب در معرض نابودی است

متاسفانه دو سوم مرجان‌های جنوب به دلیل تخریبات بخش شیلات و امور صید و صیادی در حال انقراض هستند، یکی دیگر از عوامل تخریب مرجانها ریزگردها هستند که در یک سال 1000 تن ریزگرد در یک کیلومتر مربع در خلیج‌فارس تشکیل می‌شود.

در حالیکه مرجان ها نقش بسیار موثری در پایش دریا به خصوص خلیج فارس دارند معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تخریب دو سوم مرجان های خلیج فارس خبر میدهد .

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA، کرباسی افزود :  8 درصد مرجان‌های دنیا در خلیج‌فارس وجود دارند و در پایش آبهای این حوزه نقش اساسی دارند، متاسفانه دو سوم این مرجان‌ها به دلیل تخریبات بخش شیلات و امور صید و صیادی در حال انقراض هستند، یکی دیگر از عوامل تخریب مرجانها ریزگردها هستند که در یک سال 1000 تن ریزگرد در یک کیلومتر مربع در خلیج‌فارس تشکیل می‌شود.

معاون دریای سازمان حفاظت محیط زیست گفت : کشور ایران در راستای توجه به محیط زیست خلیج‌فارس از لحاظ علمی و فکری پیشگام است این در حالیست که کشورهای همجوار در راستای حفظ محیط زیست خلیج فارس هنوز به بلوغ فکری زیست محیطی نرسیده‌اند و تنها به استخراج نفت و دلار فکر می‌کنند.

وی افزود: وضعیت و موقعیت خلیج‌فارس از طریق عکس‌های هوایی توسط کنوانسیون راپمی مرتب رصد می‌شود و طبق تصاویر منتشر شده در سال 91 تعداد 22 چاه نفت در خلیج‌فارس نشتی‌ای به طول هفت کیلومتر در پهنای یک کیلومتر داشتند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه اظهار کرد: از تعداد 22 چاه نفت نشتی، 21 مورد چاه نشتی مربوط به کشور ایران بود.

کرباسی تصریح کرد: در سال تعداد 1.2 میلیون بشکه نفت از طریق نفتکش‌ها وارد آبهای خلیج‌فارس می‌شود و این در حالیست که 30 درصد از کل نفتکش‌های جهان در خلیج فارس تردد می‌کنند و این امر ناخواسته سبب آلودگی محیط زیست دریایی می‌شود، البته آلودگی نفتی در آب‌های خلیج فارس هنوز زیر استاندار است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: پدیده کشند قرمز، لایه لجن در بنادر، حضور گونه مهاجم سبب آلودگی و کم شدن حجم آب خلیج‌فارس می‌شود.

وی با تاکید براینکه کشور ایران در راستای توجه به محیط زیست خلیج‌فارس از لحاظ علمی و فکری پیشگام است، اظهار کرد: کشورهای همجوار متاسفانه در راستای حفظ محیط زیست خلیج‌فارس هنوز به بلوغ فکری زیست محیطی نرسیده‌اند و تنها به استخراج نفت و دلار فکر می‌کنند، از این رو فرهنگسازی اهمیت زیست محیطی خلیج‌فارس برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در الویت برنامه‌های ایران در سال جاری قرار دارد.

کرباسی بیان کرد: وجود 1200 کشتی غرق شده در آبهای خلیج فارس یکی دیگر از عوامل آلودگی نفتی در سالیان اخیر است و برای رفع این آلودگی‌ها دولت در سال 90 مبلغ 30 میلیون دلار برای پاکسازی خلیج‌فارس از آلودگی‌های مختلف، ایجاد ایستگاه‌های پایش آب و دوربین‌های نظارتی اختصاص داد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علل آلودگی در سواحل و دریاها، وفور قاچاق سوخت است و این مشکل تا زمانی که قیمت‌های انرژی آزاد نشود در ابعاد مختلف محیط زیست خلیج‌فارس را روز به روز دچار بحران‌های شدیدتر می‌کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی