کد مطلب: 16183
  تاریخ انتشار:  1400/02/05 - 11:23


پارک‌های خورشیدی فرصتی برای گرده افشان‌ها

براساس نتایج تحقیقات جدید، گسترش انرژی خورشیدی می‌تواند به نفع گرده‌افشان‌ها باشد.

براساس نتایج تحقیقات جدید، گسترش انرژی خورشیدی می‌تواند به نفع گرده‌افشان‌ها باشد. کارشناسان روش‌های زیادی را شناسایی کرده‌اند که به نفع زنبورها و سایر گرده‌افشان‌ها است و می‌توانند از توسعه راهبردی پارک‌های خورشیدی در سراسر اروپا بدست آورند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، دکتر آلونا آرمسترانگ از دانشگاه لنکستر انگلستان اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی به منظور ایجاد پارک‌های خورشیدی می‌تواند باعث تخریب بیشتر محیط‌زیست شود، اما اگر به خوبی انجام شود، پتانسیل زیادی برای بهبود محیط‌زیست فراهم خواهد کرد.

وی گفت: «اگر انتقال به خوبی انجام شود، می‌توانیم از سیستم انرژی کربونیزاسیون (تشکیل زغال از مواد اولیه) برای مقابله با بحران زیست‌محیطی استفاده کنیم.» البته باید توجه داشته باشیم که آیا با توجه به جایی که هستیم، می‌توانیم از عهده این کار برآییم یا خیر.

منابع انرژی تجدیدپذیر مانند سلول‌های خورشیدی (PV) فضای بسیار بیشتری از سوخت‌های فسیلی را اشغال می‌کنند و نتایج این بررسی نشان می‌دهد که استفاده از انرژی پاک با برنامه‌ریزی دقیق، می‌تواند به جای صدمه زدن به گرده‌افشان‌ها کمک کند.

گرده افشان‌ها مانند انواع زنبورها و پروانه‌ها نقش اساسی در تولید موادغذایی دارند و حدود ۷۵ درصد از محصولات‌غذایی در جهان تا حدی به آنها بستگی دارد.

در این بررسی، گروهی از دانشمندان محیط‌زیست در شمال غربی اروپا شواهد موجود را به‌طور سیستماتیک در مورد چگونگی عملکردهای مدیریت زمین در رابطه با پارک‌های خورشیدی و تنوع زیستی گرده‌افشان‌ها بررسی کنند.

محققان برای محافظت و حتی تقویت تنوع زیستی گرده‌افشان‌ها ۱۰ روش مبتنی بر شواهد بیان کرده‌اند. این راهبردها از کاشت گل‌های وحشی تا اتصال پارک‌های خورشیدی به زیستگاه‌های اطراف متغیر است.

پارک‌های خورشیدی می‌توانند مقدار زیادی نیرو تولید کنند؛ بزرگترین پارک خورشیدی انگلستان قرار است پس از تکمیل، انرژی ۹۱ هزار خانه را تامین کند. با این حال، مقدار زمین مورد نیاز پارک‌های خورشیدی می‌تواند به محیط‌زیست آسیب برساند.

اندازه حدود نیمی از  PV‌ها در انگلیس که به عنوان پارک‌های خورشیدی نصب شده‌اند از یک تا ۴۰ هکتار است. کارشناسان اظهار کردند: از آنجا که پارک‌های خورشیدی غالبا در مناطق به شدت متراکم و از نظر تنوع زیستی ضعیف ساخته می‌شوند، ممکن است فرصت‌هایی برای ایجاد نقاط مختلف تنوع زیستی گرده افشان‌ها فراهم کنند.

بسیاری از گرده افشان‌ها در انگلیس و سایر نقاط جهان رو به نابودی هستند و اقداماتی برای حفاظت از گرده‌افشان‌ها (معکوس‌کردن تشدید کشاورزی و حفظ زیستگاه طبیعی) انجام می‌شود که هر دو را  در پارک‌های خورشیدی می‌توان به دست آورد. پارک‌های خورشیدی که اغلب در میان زمین‌های کشاورزی ساخته می‌شوند، فرصتی منحصر به فرد برای تامین منابع گرده‌افشانی در مواردی که بیش از همه به آنها نیاز است را ارائه می‌دهند.

پروفسور سایمون پاتس از دانشگاه ردینگ توضیح داد: «پارک‌های خورشیدی مناسب برای گرده‌افشانی علاوه بر ارتقاء تنوع زیستی، می‌توانند از طریق افزایش خدمات گرده‌افشانی در زمین‌های کشاورزی مجاور و افزایش بازده محصول، مزایای اقتصادی محسوسی را برای کشاورزان فراهم کنند.»

جهانی را تصور کنید که پارک‌های خورشیدی نه تنها برق کم‌کربن تولید می‌کنند بلکه مراتعی از گیاهان وحشی متنوع و جذابی نیز ایجاد کردند که حشرات در آن زندگی می‌کنند.

این مطالعه در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews منتشرشده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها