کد مطلب: 1402
  تاریخ انتشار:  1393/02/03 - 13:35


پلیس محیط زیست تشکیل می‌شود/خودروهای داخلی 10 سال از استانداردهای جهانی عقب‌تر هستند

سایت خبری محیط زیست ایران برگزیده همایش تقدیر از فعالان محیط زیست شد.

همایش تقدیر از فعالان محیط زیست عصر امروز به مناسبت روز زمین پاک و با حضور اعضای شورای شهر ، رییس اداره کل محیط زیست شهرتهران و رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد.در این همایش از 17نفر از فعالان محیط زیست تقدیر به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی محمد شاعری ، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت : هرسال 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت ماه به عنوان روز زمین پاک نامگذاری شده است .
وی تصریح کرد: باید از تولید محصولات آلاینده که از طریق مواد غذایی و گیاهان دوباره به چرخه حیات باز میگردد جلوگیری کرد .طبق سیاست های شهرداری تهران فعالیت های خوبی را به صورت سمبلیک در مناطق 22 گانه داشته ایم و ازامروز نیز برنامه آموزش شهروندان و پاکسازی محیط زندگی در سراسر مناطق و بویژه در بوستان ها و پارکها ، رود دره ها و معابر به اجرا در خواهد امد .
وی با اشاره به برنامه ای که به مناسب این هفته در روز جمعه در روددره درکه انجام خواهد گرفت، تصریح کرد : فرایند آلودگی طبیعت و محیط زیست و توسعه نامتعادل دنیا باعث شده 6 هزار مترمکعب از آبهای زیرزمینی را بهره برداری کنیم . زمین از ظرفیتی برخوردار است اما بین 2 تا 3 برابر از این ظرفیت بهره برداری می شود.
وی افزود: خودرویی که تولید میکنیم 10 سال از استانداردهای جهانی عقب تر است وهمچنین سوختی که تولید می شود غیر استاندارد است . موادغذایی نیز آلوینده به سموم شمیایی و فلزات سنگین هستند
وی با تاکید بر اینکه سرانه تولید زباله بیش از سرانه جهانی است خاطرنشان کرد : این میزان تولید زباله بیش از چهاربرابر شدت مصرف انرژی و ده برابر در مقیاس جهانی است .تمامی این موارد باعث شده آلودگی آب ، خاک وهوا اتفاق بیفتد . به طوری که در سال گذشته از 365 روز سال ، 160 روز شرایط ناسالم داشتیم .
شاعری ادامه داد:شهرداری تهران برای کنترل محیط زیست دستاوردهای مهمی را پیش رو قرار داده، به گونه ای که میتوان به پایان دفن غیربهداشتی زباله در شهر تهران ، استانداردسازی و افزایش تعداد مراکز فنی، آموزش شهروندان ، افزایش فضای سبز ، سرانه فضای سبز ، احداث دریاچه شهدای خلیج فارس و باغ پرندگان اشاره کرد.
وی برنامه‌های ستاد محیط زیست را متنوع خواند و اشاره کرد : ارزیابی زیست محیطی پروژه های عمرانی ،کنترل منابع آلاینده آب و خاک ، احیای باغات شهر تهران ، پایش مستمر آلاینده ها و منابع زیستی شهر تهران از جمله اهداف مورد نظر شهرداری تهران است . شعار شهرداری تهران اراده برای داشتن زمین پاک است که با فرمایشات رهبری امیدواریم عملی تر شود .
خودرویی تولید میکنیم که نه خودش استاندارد است و نه سوختی که مصرف می کند
حقانی، عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه خودرویی تولید می کنیم که نه خودش استاندارد است و نه سوختی که مصرف می کند اظهارکرد:ما همیشه بدنبال آن هستیم ،خود را به استانداردها نزدیک کنیم.
این عضوشورای شهر با بیان اینکه همه سازمان ها و ارگان‌ها و همچنین نهادهایی که درگیر اجرا و عرضه خدمات در شهر هستند باید در یک راستا و همگن و هماهنگ حرکت کنند ادامه داد: این موضوع اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه مدیریت واحد شهری داشته باشیم و در این باره زحمات مدیریت شهری بر هیچ کس در چندسال اخیر پوشیده نیست. وقتی شهر در انبوه ماشین ها غرق می شود یعنی خدمات دیده نخواهد شد و امیدواریم در جهت تحقق مدیریت واحد شهری و اجرای آن درشورای شهر تلاش خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: ما پا به پای مسائلی که در جهت کاهش آلودگی ها و ارتقای شاخص های زیست محیطی انجام خواهد شد، تلاش میکنیم و برای محیط زیست شهر تهران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود، به طوری که اقدامات و طرح جامع شهر تهران در سازمان حفاظت ازمحیط زیست شروع شده است.
بحث ایجاد پلیس محیط زیست بسیار جدی است
هادی حیدر زاده - مدیر کل محیط زیست تهران که در این همایش حضور یافته بود با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که در محیط زیست شهری مهم است زیبایی مناظر است گفت: شاید روز زمین پاک بهانه باشد تا توجه به زیبایی مناظر را به عنوان دغدغه ای برای مردم ایران زمین به لحاظ اعتقادی و میهنی داشته باشیم . این موضوع در رفتار و زندگی ما هویدا نیست و جلوه ای در مسیرهای بین شهری ندارد . نباید فراموش کرد که الگو و فرهنگسازی و همچنین اعمال قانون در کنار هم اثرگزار خواهند بود
وی با اشاره به اینکه در بحث محیط زیست و زباله، رسانه ملی هم توجه جدی به موضوع محیط زیست داشته است اضافه کرد : در اداره کل محیط زیست استان تهران با صنایع آلاینده ، مراکز آلاینده ، بیمارستانها ، کارواش ها و مکان هایی که برنامه های زمانبندی شده را رعایت نکنند با اخطار پلمپ برخورد خواهد شد . قانون مدیریت پسماند در این باره با متخلفین برخوردخواهد کرد؛ به طوری که بحث پلیس محیط زیست بسیار جدی است زیرا میخواهیم ام القرای جهان اسلام به عینیت شناخته شود و الگویی برای شهرهای اسلامی باشد .
به گفته وی روزانه یک میلیارد و 500 میلیون تومان صرف هزینه پسماند شهر تهران می شود که اگر این هزینه کاهش یابد در هزینه های رفاهی شهروندان استفاده خواهد شد .
تشکل‌های زیست‌محیطی مراکز تهدید کننده محیط زیست را معرفی کنند
حافظی - عضو شورای چهارم شهرتهران با تاکید بر اینکه کمیسیون محیط زیست شورای شهر خاستگاهی برای محیط زیست شهر تهران شده است اظهارکرد: سازمان های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست به ما کمک کنند و عواملی که تهدید کننده محیط زیست و سلامت مردم هستند را یک به یک شناسایی خواهیم کردو با روش منطقی برای حذف انها قدم خواهیم برداشت . وی افزود:سال گذشته توانستیم کارخانه ذوب چدن در منطقه 18 شهرداری تهران را که 20 سال از حکم پلمپ آن گذشته بود تعطیل کنیم .همچنین کارخانه روغن نباتی که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد ، برای این موضوع فردا تعیین تکلیف خواهد شد . در مرود این کارخانه نیز 20 سال دستور پلمپ آن داده شده ولی اقدامی تاکنون صورت نگرفته است .
به گفته وی پرونده پلمپ نیروگاه بعثت و کارخانه سیمان نیز طبق کمیته ماده 20 در دستورکار قرار خواهد گرفت .
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از ان جی او ها خواستاریم اگر مراکزی را می شناسند که تهدید کننده محیط زیست است به ما اعلام کنند .
اقدامات خوبی در شهرداری تهران در حال انجام است
تابش - رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در شهرداری تهران انجام گرفته است، تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی و دولت عوارض بنزین تصویب شد و در همین چارچوب هزار و 100 میلیارد تومان برای محیط زیست درنظر گرفته می شود . در این راستا باید فعالیت هایی صورت گیرد که از تخریب محیط زیست جلوگیری شودو کارهایی که جدا از منابع مدیریتی است، کارساز نخواهد بود .
وی افزود: آلودگی ناشی از 140 میلیارد مترمکعب گاز فلر برابر با 77 میلیون خودرو در سال است .ما در این زمینه مقام سوم را در جهان داریم . همچنین 12 میلیارد مکعب گاز می سوزانیم که الودگی 66.5 میلیون خودرو را شامل می شود.
به گفته وی در تعامل دولت ، مجلس و شهرداری تهران که مدیریت کارامد و جهادی داشته است ، امیدواریم به فعالیت های خوبی در این باره دست یابیم . تامین اعتبارات، مدیریت منسجم و بازسازی اعتماد مردم را باید در دستور کار خود قرار دهیم .
محتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در همایش تقدیر ازفعالان محیط زیست حضور یافته بود باتاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مسائل محیط زیست به عنوان دغدغه مردم در دستور کار قرار گیرد گفت: مطالبات مردم باید موضوع محیط زیست و زمین پاک باشد و اصل زندگی باید در این باره پایه‌گذاری شود و اگر فکرکنیم بدون حضورمردم کاری انجام خواهد شد ،خیال باطلی است .
وی افزود: دولت و شهرداری تهران اقدامات خوبی را در زمینه های مختلف انجام داده اند و پروژه های مهمی اجرا شده که در راستای محیط زیست و زندگی شهری و همچنین هوا و فضای پاک تاثیر گذار بوده است.
وی همچنین با اشاره به کارهای عمرانی و خدمات شهری که در شهرداری تهران انجام گرفته است خاطرنشان کرد : فعالیت های فنی و عمرانی ، ساخت اتوبان ها ، تونل ها ، توسعه مترو، اتوبوسرانی و همچنین اقدامات درحوزه خدمات شهری که شامل پسماند و جمع آوری زباله ، دفع بهداشتی زباله و همچنین پایان دادن به موضوع شیرابه کهریزک می شود،ازجمله اقدامات ما بوده است .
به گفته وی بحث آلایندگی ها و انتقال صنایع آلاینده و همچنین توسعه فضای سبز ، کاشت درخت ، ایجاد خانه سلامت و سرای محلات جزو فعالیت های فرهنگی در شهر تهران بوده است و شهرداری تهران تنها سازمانی است که در موضوع پالایش فعالیت های زیادی انجام داده است .
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در بحث آموزش واطلاع رسانی فعال شویم و مردم را در این زمینه مشارکت دهیم . ما در این حوزه همکاری سایر دستگاه ها را خواستاریم.

گفتنی است در پایان این مراسم از سایت خبری محیط زیست ایران تقدیر شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

نظرات (1)
 با تشکر از ستاد محترم محیط زیست شهرداری تهران به خاطر همت و تلاش بی شائبه اش در پیگیری امور و برگزاری این نوع برنامه ها
شناسه: 1243
محسن درودی
6 اردیبهشت 1393 ساعت 09:47
0
1
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری